Att producera sin egen energi

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Man ska nog inte resa ett vindkraftverk utan byggnadstillstånd förstås! Och sen måste förmodligen konstruktionen vara godkänd och besiktigad också för att få brukas.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Men man behöver inget byggnadstillstånd för att resa vindkraftverk under någon viss storlek (jag kan inte maxmåtten).

Tex en del av (?) dom som hannevind sålde behövde inte byggnadstillstånd.
peter555

Inlägg av peter555 »

< 2 m rotordiameter kräver inte tillstånd, jag kan inte tänka mig att något godkännande krävs om man bygger för eget bruk.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

björn skrev:Hur är det egentligen med sådant som skatterverket(har dom med det att göra?) och övriga bestämmelser?
Skall man skatta för vinden eller?

Jag antar att det finns en hel uppsjö med regelverk och skit som vanligt (nåja, regler är väl bra iofs...)
Du kommer få betala energiskatt på elen du procuderar om du drar in det i hushållet. Det är _heeelt_ galet ur miljö/logisk synpunkt, men så är det. Ingen äger vinden ju och det smutsar inte ner.
Andy skrev:Man ska nog inte resa ett vindkraftverk utan byggnadstillstånd förstås! Och sen måste förmodligen konstruktionen vara godkänd och besiktigad också för att få brukas.
Ja det är ju inget man drar upp i villakvarteret, men bor man på landet så är det ingen som ska lägga sig i om du har något som sticker upp lite bakom huset, inte för stort såklart.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

maDa: Har du någon källa att referera till gällande energiskatten?
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ja, maDa en länk eller referens skulle onekligen vara intressant. Jag lyckades i alla fall googla reda på det här.
http://hem.passagen.se/klevenas/fragor/fraga02.html

Urdrag:

Egenproducerad el

Enligt 11 kap 2 § lagen (1994:1776) om skatt på energi (se lagtext nedan) undantas skatt i vissa fall på egenproducerad el. Undantaget gäller om elkraften framställts av en producent som inte ägnar sig åt yrkesmässig distribution och som förfogar över en generatoreffekt som är mindre än 100 kW, eller vid vindkraft mindre än 500 kW. Beslutet om en högre effektgräns för vindkraftverk fr.o.m. den 1 januari 1992 har sin grund i att vindkraftverken har en lägre tillgänglighet än vattenkraftverken.

Undantaget för elkraft som framställts i mindre verk förutsätter att producenten funnit att skattefriheten inte gäller om elkraften transiteras från kraftverket till dess ägare via ett nät som används för yrkesmässig distribution.

11 kap. Energiskatt på elektrisk kraft

Skattepliktig elektrisk kraft

1 § Elektrisk kraft som förbrukas i Sverige är skattepliktig, om inte annat följer av 2 §.

2 § Elektrisk kraft är inte skattepliktig om den

1. framställts i Sverige i ett vindkraftverk av en producent som inte yrkesmässigt levererar elektrisk kraft,

2. i annat fall framställts i Sverige av en producent som förfogar över en installerad generatoreffekt av mindre än 100 kilowatt och som inte yrkesmässigt levererar elektrisk kraft,

3. till lägre effekt än 50 kilowatt utan ersättning levererats av en producent eller en leverantör till en förbrukare som inte står i intressegemenskap med producenten eller leverantören,

4. framställts och förbrukats på fartyg eller annat transportmedel,

5. förbrukats för framställning eller leverans av elektrisk kraft, eller

6. framställts i ett reservkraftsaggregat.

Verkar ju vara lungt, enligt detta, så länge man håller det hela "off the grid" och inte går över 500kW i generatoreffekt.
Nåja, får väl bygga kraftverket lite mindre än jag planerat då. 8)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tråkigt Tottish att du måste skala ner kraftverket. :( .... :lol:

Förrut hade dom en vindkraftverk på Hannevind som man inte behövde bygglov för. Undra var det tog vägen. Hur som helst ta en titt på dessa kraftverk. 3 fas 400 volt perfekt ingen omvandling som kostar dyrbar energi. Den där minst kraftverket skulle jag gärna vilja ha, men det är så jäkla dyrt. Bara verket kostar 31 papp plus moms, sedan tillkommer fackverk, kranbil, fundament, kablage osv.
http://hannevind.com/

Jag använder jordvärmepump för att hålla vattnet varmt. När jag flyttade in i villan så eldades det med olja, så det första jag gjorde var att låta installera pumpen. Sedan har jag vedpannan kvar så jag kan få gratis värme när lusten faller på. Har konstruerat så att när värmen i pannan är varmare än 45-50 grader så styrs cirkulationen över genom pannan istället för pumpen. Sedan när värmen i pannan avtar så stängs luftluckan och cirkulationen styrs över pumpen igen.
Men jag saknar en ackomulator-tank så jag kan inte ta tillvara på all den energin jag får genom ved eldning. Ska skaffa en ackomulator tank senare i år har jag tänkt.

Har funderat länge på samma bana som grym sa tidigar i tråden, att om man skaffar ett vindkraftverk och då låta energin som skapas brännas bort genom elpatronen som sitter i värmepumpen. För ju längre jag har mellan starterna på värmepumpen utan att det blir kallt inne dessto nöjdare blir både jag miljön och plånboken.
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

orvar-e, blir väl jag som får påminna dig om detta
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

oj jävlar alltså ...... :shock:
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Kan tillägga att om ett vindkraftverk ska föras upp utan bygglov får det inte vara högre än avståndet till tomtgränsen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tänkte väl det, det kan inte BARA vara diametern på rotorn som avgör om det behövs bygglov!
Den ska alltså kunna ”falla” innan för tomtgränsen!
:)
Men om tomten då är stor får man problem med luftfartsmyndigheten innan det krävs bygglov!
:lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Säger det samma, vår tomt är tex på ett håll en bra bit längre än en flaggstång och på det andra hållet en bra bit längre än två flaggstänger kanske tom tre. Så jag undrar om man då ändå fått sätta upp tex ett 30 - 40 meter högt vindkraftverk..
Användarvisningsbild
Aston

Inlägg av Aston »

Ett tips är att ta en minisemester hit:
http://www.tingvalleko.com/

Mycket trevlig pensionat som är självförsörjande på el genom sol och vindkraft.

Ligger inte alltför lång från Oslo.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Här säljer de visst lite mindre vindkraftverk med, och påpekar att de inte är som hannevinds ;)

http://www.energicentra.nu/
Albert

Inlägg av Albert »

De här vindsnurrorna som kallas Energy Ball ser lite intressanta ut.

http://www.homeenergy.se/
Skriv svar