CPLD/FPGA -- programmerbar logik
CPLD/FPGA -- programmerbar logik
Någon som vet något om detta?
Jag fick upp ögonen för det, mest för att jag tycker att logiska grindar är toppen och att jag är för lat för att löda 1000-tals punkter i onödan. Jag har skaffat mig en sån här: Digilent XCRP för Xilinx CPLD:er, för inte så mycket pengar alls, och jag fick den igår så jag har inte kommit igång med den än.
Jag inser att jag kunde gått en enklare väg om jag hade gett mig in på PIC:er istället, men det var innan jag hittade det här forumet. Och här verkar ingen prata om CPLD:er osv, stämmer det?
Jag fick upp ögonen för det, mest för att jag tycker att logiska grindar är toppen och att jag är för lat för att löda 1000-tals punkter i onödan. Jag har skaffat mig en sån här: Digilent XCRP för Xilinx CPLD:er, för inte så mycket pengar alls, och jag fick den igår så jag har inte kommit igång med den än.
Jag inser att jag kunde gått en enklare väg om jag hade gett mig in på PIC:er istället, men det var innan jag hittade det här forumet. Och här verkar ingen prata om CPLD:er osv, stämmer det?
Nej jag köpte det på digilents hemsida för 59 dollar. Dollarn är ju ganska låg fortfarande. Frakten blev på typ 23 dollar, men å andra sidan tog det mindre än en vecka tills den kom fram.
Jag sitter just och försöker luska ut hur det egentligen går till att ladda över sina "designs" till chippet. De har gratis programvara på Xilinxs sida men det är inte lätt att hajja vilka filformat som används till vad...
Jag sitter just och försöker luska ut hur det egentligen går till att ladda över sina "designs" till chippet. De har gratis programvara på Xilinxs sida men det är inte lätt att hajja vilka filformat som används till vad...
Ett lite dyrare men ändå väldigt prisvärt kort med tanke på hur mycket prestanda man får är https://digilent.us/Sales/Product.cfm?Prod=S3BOARD.
(länken igen)
Ja, det får bli en sån nästa gång. Jag ville mest ha den billigaste möjliga (plus 10 dollar) för att komma igång alls. Sen verkar det som att CoolRunner XPLA3-serien (som jag fick) är extra strömsnåla och avsedda för handhållna enheter, och det är ju lite kul (om man gillar sånt).
Ja, det får bli en sån nästa gång. Jag ville mest ha den billigaste möjliga (plus 10 dollar) för att komma igång alls. Sen verkar det som att CoolRunner XPLA3-serien (som jag fick) är extra strömsnåla och avsedda för handhållna enheter, och det är ju lite kul (om man gillar sånt).
microcontroller eller CPLD?.......varför välja, när man kan köra med BÅDE microcontroller & CPLD.......det intressanta är väl vilket som är lämpligast för applikationen..........statemaskiner är mycket trevligare att göra i CPLD än med microkontroller...å om man kombinerar CPLD å microcontroller på ett klokt sätt så kan man uppnå en prestanda som är mer än skitbra...!
Normalt så brukar man köpa en JTAG programmerare med sitt första kit - sedan så kan man 'ladda ner' programmet direkt via programvaran.DennisD7 skrev:Jag sitter just och försöker luska ut hur det egentligen går till att ladda över sina "designs" till chippet.
Ritningar på JTAG programmerare finns garanterat på nätet.
Tål du att köra via paralellporten så innehåller den varianten i stort sett bara en logikkrets och några motstånd, så den är ingen utmaning att bygga.

Du får väl leta upp någon dokumentation som bestkriver deras 'design flow'. Här är en (lite kortfattad) skiss som kanske hjälper dig lite iaf.DennisD7 skrev:De har gratis programvara på Xilinxs sida men det är inte lätt att hajja vilka filformat som används till vad...
Aha. Lycka till!
Själv så vill jag få tag på någon extra dator som jag kan slänga in min lagliga licens av Xilinx Foundation/ ISE 4.1 igen.
Min normala burk kör numera XP, som XF / ISE 4.1 inte går på.
XF / ISE 5.1 -> äger jag inte + att den inte har stöd för mina Spartan-kretsar.
Synd att det är så j
la svårt att få tag på FPGA's / CPLD's i sverige.
Jag skulle gärna leka med ett par Spartan II / III.

Själv så vill jag få tag på någon extra dator som jag kan slänga in min lagliga licens av Xilinx Foundation/ ISE 4.1 igen.
Min normala burk kör numera XP, som XF / ISE 4.1 inte går på.
XF / ISE 5.1 -> äger jag inte + att den inte har stöd för mina Spartan-kretsar.

Synd att det är så j

Jag skulle gärna leka med ett par Spartan II / III.
Näe, tror det är samma programvara (Xilinx foundation hette det förr, numera ISE).DennisD7 skrev:Jag använder WebPack för det är ju gratis. Jag antar att Foundation är 100 gånger bättre eller?
Yxigt interface som är ett grafiskt skal ovanpå en miljard småfiler som anropas med kryptiska kommandoradsparametrar?

Tror i stort sett det enda som skiljer ISE-BASE (som jag har) ifrån nuvarande WebPack är typ support för några större kretsar av Spartan och Virtex.
--
Cyr: Hmm, intressant. Förut fanns det bara mindre CPLD till salu. Ska kolla lite närmare. Tack.