Att producera sin egen energi

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

xxargs:
Det var ju synd... Hade hoppats att det inte skulle behövas sådana extrema undertryck. Tack för infon i alla fall. Faktaspeckat och välformulerat, som vanligt! =)

blueint:
OK då har vi en röst emot 12V alltså...
Ska googla reda på vad en sådan däringa CUK-switchare är för något och vad man kan vänta sig för verkningsgrad från denne.
Tolkade gryms inlägg fel från början och kom därigenom på att man kanske skulle kunna använda värmeförlusterna från regulatorn, om de blir ansenliga, till att värma vatten. :lol:

Nerre:
Trevlig sida det där, har sett att dem har en del om vindkraft där. Hade dock missat belysnings-artikeln. Den ska jag ta och titta närmare på, men är man LED-frälst så är man =).
Tack för länken.

Gimbal:
OK, att vakum suga panelerna verkar ju bara vara att glömma och då kanske inte de går att använda alls i minusgrader, vet inte. Får kanske bli ett rejälare vindkraftverk istället då. För blåser gör det ju på vintern också. =)
Vill återigen understryka att det inte handlar om att det ska bli 100% självförsörjande så om det hjälper med solpaneler så använder jag dem gärna. :wink:

mares:
Det var en spännande lösning! Kanske något att satsa på om man skulle installera bergvärme i framtiden då.

dar303:
Tack för tipset, ska googlas!

MVH
/Tottish

EDIT:

Om dar 303 eller någon annan vet något om den här föreningen så skulle det inte skada med lite mer info. Hittar inget med google...
mares

Inlägg av mares »

WWW.VADSTENAIMPORT.SE

http://www.blocket.se/vi/11521042.htm?ca=14_s&last=1

hitta jag iaf, vet inte om det var de som menades
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har sett någon annan sida. Där tror jag det främst handlade om lösa rör. De har inget lager utan köpte hem när de har beställningar till en container. Så det blir ju längre leverans tider och inga kompletta system. Men antagligen billigare.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Hmmm, sorry för att jag postade under falskt namn förra posten. Måste lära mig att kolla vem som är inloggad. :(

mares:
Hittade också vadstena import. Kändes inte direkt som någon ideell förening så jag tror inte det var dem dar303 menade.

danei:
Du har inte någon länk eller något minne av vad sidan kunde heta? Det låter mycket intressant då jag gärna bara köper "det nödvändiga" och bygger resten själv för att få kunskap och spara pengar. Leveranstider spelar ju heller ingen roll då jag inte har bråttom för en gångs skull.
Men jag hittar som sagt inget med mr Google... Det var en svensk sida i alla fall?

MVH
/Tottish
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, jag har bara ett minne av att jag sett det. Det kan ju ha gått vidare och blivit ett mer normalt företag nu. Särskilt ideellt var det nog inte då heller. MEn man kan ju ha lägre marginaler om man inte har lager. Och lägger transport risker på kunderna.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Här:
http://www.shoparsite.se/default.aspx

Information och bakgrund till ”varför så låga priser?”

För att kunna hålla Sveriges lägsta priser på solfångare så sker det genom gruppköp. Gruppköp innebär att vi blir ett antal personer/företag som köper direkt av tillverkare i Kina. På detta sätt så slipper vi alla dyra mellanhänder och kan hålla ett låg pris.
För att det skall bli försvarbart att skicka från Kina och för att minska skaderisken så går allt i container.
Du beställer via vår hemsida och när sedan containern blir full så skickar vi den med båt till Sverige. Frakttiden är normalt ca 5 veckor.
För att få ner priset är du som kund med och tar en del av affärsrisken. Den risk som du tar är att det kan bli transportskadat, leveransförsenat och att du måste betala i förskott. Dvs att hela beloppet skall vara inbetalt innan de stänger containern i Kina.
Hela transporten från Kina till oss i Sverige är försäkrad så om det händer något så får du ersättning av försäkringsbolaget.
Du hämtar din panel samma dag som containern anländer till oss, vill du att vi skall lagerhålla den så tillkommer en liten lagerkostnad. Skall vi skicka panelen till dig någonstans i Sverige så tillkommer en hanteringskostnad samt transport.
Vi lämnar inga normala garantier som finns i konsumentköplagen. Se det som om du själv har importerat din panel. Vi hjälper bara till med beställning, transport, tull mm.
Vi har alla typer av reservdelar så som vakuum rör, packningar mm. finns alltid på lager hos oss.

Vill du köpa med fulla garantier och enligt konsumentköplagen så köper du på villkoren "lagervara". Det är då något högre pris eftersom hela affärsrisken hanteras av Arsite AB.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Lite länkar jag sökte upp...

Länk 1 själva vacumtuberna

Länk 2 till en sida med återförsäljare av olika delar

Eftersom priset är förhandlingsbart borde det gå att få bättre pris vid ett samköp för dom som är intresserade (tips: killen på Blocket kunde sälja lösa paneler för ~6500:- inklusive moms och vinst, så ett riktpris/startpris till den kinesiska återförsäljaren vid förhandling kan säkert vara 1000:- per panel vid köp av säg 100 paneler... 8) )

/PeterH
Matte

Inlägg av Matte »

under typ 6månader räcker värmen mer än väl för varmvatten plus lite värme i huset.
Problemet med snö på solfångarna är att även om solen lyser så smälter inte snön. Visst går det rätt lätt att få bort snön, det är bara att dra igång pumpen och pumpa upp varmvatten så smälter juh snön men det är juh en uppoffring av värme. och då måste man ha ett rätt bra sätt att veta om det är värt det.
Tottish

Inlägg av Tottish »

dar303: Tack för att du tog dig tid att leta reda på siten igen! Ser mycket intressant ut!

PeterH:
Det har du rätt i. Kanske kan bli ett samköp av EFare? Lite klurigt att få ihop till 100 paneler kanske. :lol:

Matte:
OK. Jag hade iofs tänkt mig någon form av mekanisk snöbortborstnings-funktion... I värsta fall manuell.

MVH
/Tottish
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns en hel del om SMPS switchare på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

Bl.a. CUK, SEPIC, Buck-Boost, Flyback, Forward etc..
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tycker solceller känns lite vanskligt, så mycket sol har vi knappast här.

Bor man på landet i Skåne (blåser typ alltid) så är ett vindkraftverk optimalt som alternativ-el. Kass läge om skatteverket kommer på en bara.

12V eller inte.. hmm.. tja.. Skulle nog köra på 12V för kompabilitetens skull.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Hur är det egentligen med sådant som skatterverket(har dom med det att göra?) och övriga bestämmelser?
Skall man skatta för vinden eller?

Jag antar att det finns en hel uppsjö med regelverk och skit som vanligt (nåja, regler är väl bra iofs...)
Tottish

Inlägg av Tottish »

Är dåligt insatt i det där men kan det verkligen vara så att man måste skatta för vindkraften som man tar ur ett litet kraftverk som man byggt själv? Hur ska det rimligtvis kunna kontrolleras?... och befogas?

MVH
/Tottish
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du använder energin för eget bruk så behöver du inte skatta. Det är samma med ved. Om du använder den på fastigheten där den produceras är det skattefritt.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ok, det låter ju logiskt.
Skriv svar