Erfarenheter av CAN Bus !?
Erfarenheter av CAN Bus !?
Jag har lite problem med bilen. En Opel Vectra 2.2 med comfort paketet.
Årsmodell 2002.
1. Farthållaren slutar fungera ibland. Lampan blinkar till en sekund när man trycker på set speed. Omstart av bilen hjälper alltid.
2. Efter senaste servicen uppdaterades ecu:n, nu spolas lamporna 2 ggr varje gång du spolar rutan. Tömmer behållaren fort. Innan spolades lamporna endast om ljusomkopplaren stod i läge 1. Opel kan inte ändra säger de.
3. Bilen går ryckigt under 2000 rpm, inga felmeddelande. Vissa dagar är den slö över hela registret. Lambda sond byttes, inga fel hittades av opel/saab.
4. Jag skall byta stereon och har fått tillverkat en faceplate liknande orginalet, i den är det infällt en 7 tums pekskärm, Japp det är bil PC med lite speciella funktioner, egen konstruktion.
Tydligen måste man tala om för bilens dator att stereon skall monteras ur, annars förstörs infon i ett eeprom inuti stereon och den blir obrukbar.
Opel/saab tar dock ett par tusen för att göra detta. DE har dessutom inte lyckats med att få radion att fungera ordentligt sen bilen var ny.
Jag har nu gett upp (läs jag är skitförbannad och kommer aldrig mer äga en bil av märket saab eller opel) men vill försöka få ordning på bilen ändå.
Har inte råd att byta nu. Därför undrar jag om någon har erfarenhet av dessa system och om man med en CAN Bus adapter från tex Kjell o company, med rätt program kan felsöka själv, tex under körning?
Eventuellt logga en längre tid. Skulle även behöva montera/avmontera radion då detta måste göras varje gång den skall tas ur panelen.
Ber om ursäkt för det långa inlägget, Är bara så förbannad !!
Årsmodell 2002.
1. Farthållaren slutar fungera ibland. Lampan blinkar till en sekund när man trycker på set speed. Omstart av bilen hjälper alltid.
2. Efter senaste servicen uppdaterades ecu:n, nu spolas lamporna 2 ggr varje gång du spolar rutan. Tömmer behållaren fort. Innan spolades lamporna endast om ljusomkopplaren stod i läge 1. Opel kan inte ändra säger de.
3. Bilen går ryckigt under 2000 rpm, inga felmeddelande. Vissa dagar är den slö över hela registret. Lambda sond byttes, inga fel hittades av opel/saab.
4. Jag skall byta stereon och har fått tillverkat en faceplate liknande orginalet, i den är det infällt en 7 tums pekskärm, Japp det är bil PC med lite speciella funktioner, egen konstruktion.
Tydligen måste man tala om för bilens dator att stereon skall monteras ur, annars förstörs infon i ett eeprom inuti stereon och den blir obrukbar.
Opel/saab tar dock ett par tusen för att göra detta. DE har dessutom inte lyckats med att få radion att fungera ordentligt sen bilen var ny.
Jag har nu gett upp (läs jag är skitförbannad och kommer aldrig mer äga en bil av märket saab eller opel) men vill försöka få ordning på bilen ändå.
Har inte råd att byta nu. Därför undrar jag om någon har erfarenhet av dessa system och om man med en CAN Bus adapter från tex Kjell o company, med rätt program kan felsöka själv, tex under körning?
Eventuellt logga en längre tid. Skulle även behöva montera/avmontera radion då detta måste göras varje gång den skall tas ur panelen.
Ber om ursäkt för det långa inlägget, Är bara så förbannad !!
Ärligt talat så låter det konstigt att stereon skulle bli förstörd (obrukbar) om man inte gift ur den ur bilen innan man tar loss den. Nu har jag ingen erfarenhet av just Opel men däremot av SAAB, som ju också hör till GM.
Vad jag vet så går det inte att koppla in stereon till något annat än den bil som den är ihopgift med utan att skilja dem igen. Däremot borde det gå att ta ur stereon och sedan sätta tillbaka den igen i samma bil utan någonting permanent slutar att fungera.
Jag är också inne på att lyssna på CAN-buss och försöka lista ut liiite om hur det fungerar. Allt Om Elektronik hade för några nr sedan en en CAN-lyssnare som projekt och jag har CAN-kretsarna liggande, men har inte satt ihop nåot ännu.
Vad jag vet så går det inte att koppla in stereon till något annat än den bil som den är ihopgift med utan att skilja dem igen. Däremot borde det gå att ta ur stereon och sedan sätta tillbaka den igen i samma bil utan någonting permanent slutar att fungera.
Jag är också inne på att lyssna på CAN-buss och försöka lista ut liiite om hur det fungerar. Allt Om Elektronik hade för några nr sedan en en CAN-lyssnare som projekt och jag har CAN-kretsarna liggande, men har inte satt ihop nåot ännu.
Helt riktigt! Däremot borde man kunna detektera tryck på rattknappar och liknande t.ex.
Likaså har jag en väldigt störig sak. Om man använder mororvärmare på vintern med en yttre timer så går larmet igång då kupésensorn löser ut. Det resulterar i att man varje kväll måste avaktivera kupésensorn innan man lämnar bilen.
Här kanske man skulle kunna skicka rätt signaler för att göra det jobbet innan värmaren går igång med ett lämpligt CAN-interface.
Likaså har jag en väldigt störig sak. Om man använder mororvärmare på vintern med en yttre timer så går larmet igång då kupésensorn löser ut. Det resulterar i att man varje kväll måste avaktivera kupésensorn innan man lämnar bilen.
Här kanske man skulle kunna skicka rätt signaler för att göra det jobbet innan värmaren går igång med ett lämpligt CAN-interface.
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
jag tycker det låter som att vid den senaste servicen så klyddade dom till det. har den gått dåligt under 2000 varv länge?
det finns folk med tech2 som kanske kan fixa det åt dej, fast du har en opel
sen det där me stereon, kan hända att man måste gifta in den igen, om man inte gör så, men att den skulle gå isönder har ja svårt att tro
vart bor du?
det finns folk med tech2 som kanske kan fixa det åt dej, fast du har en opel

sen det där me stereon, kan hända att man måste gifta in den igen, om man inte gör så, men att den skulle gå isönder har ja svårt att tro
vart bor du?
Bilen har gått illa under 2000 varv de senaste 1500 milen. Märks mest när man drar på ur en rondell eller liknande. Särskilt med lite högre växel. Dra släp gillar den inte heller. Ett vanligt Preem flyttsläp av stora modellen resulterade i en topphastighet på ca 60, orkade bara på 2:an.
Blir nog att sälja den snart, den är dock på verkstad nu PGA att vissa inte lärt sig 3 sekunders regeln. Så det kommer dröja minst en månad innan den är klar. Jag bor utan för Helsingborg, verkar inte finnas så många här omkring som är bra på nyare bilar.
En sak vi har lyckats med är att skicka meddelande på Can Bus. Det var dock på en mercedes. Man kan skicka meddelande till info displayen, tända belysning osv. Tar dock bara någon sekund, så dyker ett felmeddelande upp och lyset släcks. Så det verkar inte vara så enkelt som att bara skicka ett meddelande, tex då att stänga kupésensor till larmet.
Blir nog att sälja den snart, den är dock på verkstad nu PGA att vissa inte lärt sig 3 sekunders regeln. Så det kommer dröja minst en månad innan den är klar. Jag bor utan för Helsingborg, verkar inte finnas så många här omkring som är bra på nyare bilar.
En sak vi har lyckats med är att skicka meddelande på Can Bus. Det var dock på en mercedes. Man kan skicka meddelande till info displayen, tända belysning osv. Tar dock bara någon sekund, så dyker ett felmeddelande upp och lyset släcks. Så det verkar inte vara så enkelt som att bara skicka ett meddelande, tex då att stänga kupésensor till larmet.
Det beror nog väldigt mycket på hur det överliggande protokollet ovanför CAN ser ut. Om det protokollet klarar av att upptäcka att det första meddelandet inte sändes av "rätt" enhet så kan jag tänka mig att det blir så. Alernativt att den "korrekta datan" sänds om igen efter en viss tid och skriver över ditt meddelande. Fast jag tror nog på första varianten eftersom det blir ett felmeddelande.
Angående stereon så var det tydligen så här att den är gift med bilens dator som vanligt på nya bilar. Och skall man montera ur den skall den avgiftas. Annars förlorar man tydligen möjligheten att slå in sin kod när man monterar in den igen. Man måste då besöka saab/opel och få den ingift på nytt. Om detta stämmer vet jag ej. Frågade när jag var på verkstaden för att hämta saker ur bilen. Kanske skrämseltaktik för att sådana som vi inte skall klydda med elektroniken 

Rent teoretiskt räcker det med ett CAN-interface. Tyvärr så är det inte så lätt att tolka vad trafiken som kommer på nätverket betyder utan någon som helst dokumentation om vilka protokoll mm. som används. Även att skicka in saker ska gå utan större problem, men du vet ju inte vad som händer när du skickar ett visst meddelande. Kort sagt, i praktiken finns det risk att det blir 1) ett evighetsprojekt eller 2) en "brickad" bil...
-
- Inlägg: 438
- Blev medlem: 27 mars 2008, 12:53:06
- Ort: Göteborg
Att bilen har gått illa under 2000 varv de låter snarrare som du har en defekt luftmassemätare (LLM), om den går dåligt på tomgång, svarar dåligt.
Att lamporna spolar två gånger beror antagligen på mjukvaruuppdateringen, att de helt enkelt ändrat i mjukvaran att två spolningar var mer lämpligt för att få det rent. Vilket ligger på utvecklingsnivå och därmed inget opel vekstaden kan göra något åt.
Att farthållaren inte fungerar kan bero på att någon av de sensorer som avaktiverar farthållaren glappar, alltså bromskontakten, hastighetsgivare med mera. Kan hända därför att eventuella felkoder missats pga av att kollat på fel ställe.
Att lamporna spolar två gånger beror antagligen på mjukvaruuppdateringen, att de helt enkelt ändrat i mjukvaran att två spolningar var mer lämpligt för att få det rent. Vilket ligger på utvecklingsnivå och därmed inget opel vekstaden kan göra något åt.
Att farthållaren inte fungerar kan bero på att någon av de sensorer som avaktiverar farthållaren glappar, alltså bromskontakten, hastighetsgivare med mera. Kan hända därför att eventuella felkoder missats pga av att kollat på fel ställe.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt: