Ska snart påbörja mitt bygge av dekoder Amaxnew och när jag gick igenom komponentlistan mot Elfas katalog hade jag problem med att hitta trimpot på 25k. Bygget är detta http://maxinewplus.iespana.es/maxinewplus/amaxnew.htm
Jag hade tänkt mig att bygga den med panelmonterade pottar.
Tack på förhand.
Puttiplatt
Ok
Är inte riktigt vaken ännu (bara fått 1 mugg kaffe,behöver minst 3).
Jag kunde inte hitta varken trimpot eller panelpot med rätt värde, men det är nog som du säger att jag kan använda en på 22k istället.
Tack för hjälpen.
Puttiplatt
Är AmaxiNew bättre än MaxiNewPlus?? jag menar funktionen. jag har byggt MaxiNewPlus och den är lite trökig för när man byter från kodad kanal till okodad så lär man ställa om ljuset. jag ser att det sitter 4 ic på AmaxiNew är det till ljuset lr??
Vad jag kan förstå så är skillnaden mellan Amaxnew och Maxinew den att när du växlar till en kanal som är okodad så ska du slippa den ljusa bild som du få när du byter till en kanal som är okadad med Maxinew.
Som jag har fattat det ställer man bara in hur mörk bilden ska vara och sedan justerar dekodern själv in ljuset oavsett om den är kodad eller ej. Jag har kopplat min Maxinew via en fjärrströmbrytare så när jag ska kolla okodat bryter jag bara strömmen. Problemet är att det skiljer mycket i ljusstyrka mellan olika kodade kanaler så då måste man fram o skruva. Jag har börjat modifiera layouten på Amaxnew med tanke på att minimera störningar som jag fick med Maxinew bl a flyttat RF in/ut lite längre ifrån kristallen, samt ändrat till DC in istället för 230V in.
ModuLator fick du rätt på störningarna på Maxinew?
Puttiplatt