Bygga CNC utan CNC
Jag har försökt att göra ett justerbart dammsugarmunstycke:

Det går att justera höjden:

och vrida på det för att enklare kunna byta fräs:

och plocka bort det helt om det skulle behövas:

Men min dammsugare är för dålig eller så är denna konstruktion inte tillräckligt bra
Det dammar fortfarande överallt när jag fräser i MDF 
Jag funderar på att köpa en "Spånsug FM230 750 W" från Jula... är det skräp, overkill eller ett bra köp?
Behöver man 100mm slang eller går det bra med 50mm? 100mm känns lite overkill för att suga upp spån från en 6mm fräs.

Det går att justera höjden:

och vrida på det för att enklare kunna byta fräs:

och plocka bort det helt om det skulle behövas:

Men min dammsugare är för dålig eller så är denna konstruktion inte tillräckligt bra

Jag funderar på att köpa en "Spånsug FM230 750 W" från Jula... är det skräp, overkill eller ett bra köp?
Behöver man 100mm slang eller går det bra med 50mm? 100mm känns lite overkill för att suga upp spån från en 6mm fräs.
Senast redigerad av ove 7 augusti 2008, 11:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet inget om julaspånsugaren, men en huv över hela fräsen är nog nästan enda sättet att bli kvitt allt damm, och större bitar som flyger runt. Speciellt fräsning i HDF gav mig ett fint dammskikt i hela rummet, även om jag hade spånsug med två munstycken nära fräsbettet. Efter att jag byggt huven blev det trevligt att fräsa igen. 

har ett förslag men om det är bra vet jag inte
. om du kopplar in småslangar i röret och borrar hål i plattan som dammsugaren sitter fast på så kan du ju utöka sugytan
hoppas att du förstår vad jag menar när du tittar på bilden
http://www.angelfire.com/va/bredahl/forslag.jpg
EDIT ... kopiera texten och klistra in den i adressfältet. angelfire har blockat så att man inte kan länka till bilder!!!

hoppas att du förstår vad jag menar när du tittar på bilden

http://www.angelfire.com/va/bredahl/forslag.jpg
EDIT ... kopiera texten och klistra in den i adressfältet. angelfire har blockat så att man inte kan länka till bilder!!!
Om du har en för dålig dammsugare så hjälper det nog inte att konstruera om munstycket .
Det du behöver göra är att bygga en cyclondammsugare för att få ett bra sug plus att du samlar upp allt damm också.
Jag har själv tänkt att bygga en sån här.
Cyclondammsugare
Det du behöver göra är att bygga en cyclondammsugare för att få ett bra sug plus att du samlar upp allt damm också.
Jag har själv tänkt att bygga en sån här.
Cyclondammsugare
Jag köpte spånsugen från jula idag och den suger... mycket bra och den är betydligt tystare än den gamla 

En cyclondammsugare är ett framtida projekt för att slippa de minsta dammparticklarna som säkert inte är så bra att andas in. Man kan nog använda fläkten från spånsugen till cyclondammsugaren när det är dax för detta projekt.
Nu måste jag hitta ett bra sätt att fästa en 100mm slang till munstycket i fräsen och alla tips på ett bra munstycke mottages tacksamt.

En cyclondammsugare är ett framtida projekt för att slippa de minsta dammparticklarna som säkert inte är så bra att andas in. Man kan nog använda fläkten från spånsugen till cyclondammsugaren när det är dax för detta projekt.
Nu måste jag hitta ett bra sätt att fästa en 100mm slang till munstycket i fräsen och alla tips på ett bra munstycke mottages tacksamt.