Hitta 12V på et laptop-motherboard?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AttoVando

Hitta 12V på et laptop-motherboard?

Inlägg av AttoVando »

Hei.
Har fått problemer med bakljuset på min laptopskjerm (tidvis fullstendig mørkt), så jeg forsøker hitta 12V nånstans på hovedkortet. Tenker benytte en slik:
http://www.microplex.no/product.aspx?pi ... 0&mcat=c60
sammen med en slik:
http://www.microplex.no/product.aspx?pi ... &mcat=c242

Noen som har forslag til hvor man muuuligens kan finne det? Om det er noen komponenter som ofte trenger 12V?
Har tenkt på batteriet (14,4V), men jeg vil helst ha det switchet av og på sammen med resten, når jeg lukker lokket.
Kan selvsagt åpne opp og probe rundt, men jeg skulle helst vite at/om det finns håp. Typ, det er endel jobb å skru den opp, osv.

Forslag :?:

Ja, laptopen er utgått på garanti. Men nei, den er ikke for gammel. Og så er det jo litt kul å få til noe sånt også,da. :D
Norpan

Inlägg av Norpan »

Originalinvertern går väl på 12V?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vad är det som är paj?

Om du hittar exakt vad som är paj kan du troligen köpa det billigt på Ebay. Går inte det så leta efter tex en trasig dator av exakt samma typ.
AttoVando

Inlägg av AttoVando »

Norpan: Nei, tyvärr. Iallfall inte som jeg har funnet. Disse finnes til 5V også (dyrt), og det er nok det jeg tror det er originalt. Dvs, jeg har funnet 6,7 V på etpar av pinnene.

Netrunner: Litt usikkert. Jeg vet at det er brudd i kabelen mellom hovedkort og inverteren til backlight, men det er også feil i selve inverteren. Om det er sw-feil eller hw-feil vet jeg ikke, men tilnærmet 100% av disse maskinene får feil på backlight. Det begynner å flimre, og så blir det svart. Etter det må maskinen i inn og ut av dvale e.l. for å vekke inverteren igjen, dessverre fungerer det heller ikke alltid.
Det er en kjent sak med disse maskinene (billigt taiwan-skit), og deler er vanskelig/altfor dyrt å finne online. Bare kabelen skulle koste 400 spenn (for 20 cm flatkabel, 6 ledere)...
Jeg vil heller lage noe selv, som fungerer hele tiden. Selv om det ikke lyser like sterkt...
Skriv svar