Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Inte en aning varför den inte är helt linjär. Tempskillnader lär det inte vara då blomman befinner sig inomhus. Jag ska testa med att isolera pinnarna helt förutom 5 mm längst ner och se om det blir bättre.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men temperaturen ändras ju även inomhus. Om man tittar på grafen för veckan i andra bilden så påminner det lite om din graf:

Idag:

Bild

Den här veckan: (080721 kl 00 - 080726 kl 23)

Bild

Hur har du loggat "resistansen" ?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Det är en simpel spänningsdelare. Var 10 sek aktiveras en portpinne (5 volt). En potentiometer och resistansen i jorden bildar en spänningsdelning. Vid varje mätning tas 4 sampel som medelvärdesbildas.

Schema:
Bild
Senast redigerad av thepirateboy 4 augusti 2012, 10:54:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Kan även vara luftfuktighet som varierar i inomhusmiljön under dygnet eller något som påverkar vätejonernas bindning till leran... vill man ha full förståelse måste man nog anta nån mer avancerad agrohydrologisk modell. :wink:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ett förslag är ju att sätta en liten temperatursensor på kortet, sen kan du logga lokala temperaturskillnader inne i alla rummen :)

Häftigt projekt. Verkar ju som att det kommer funka kanon.

Hur länge satt du och routade det där kortet? Jag tänkte lite som squiz3r när jag såg första bilderna.

Varför är D3 och D1 resp. D2 och D4 parallellkopplade?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Det finns redan plats för tempsensor på kortet i nedre vänstra hörnet (finns inte med i schemat).

Routningen tog inte så vansinnigt lång tid, gjorde det under semestern i Thailand för ett par veckor sen. :)

Jag har gjort plats för hålmonterade LEDs samt ytmonterade LEDs så man kan välja. Finns även plats för en tangentbordsströmställare ifall man vill använda kortet som fjärrkontroll till någon annan applikation.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Eftersom vissa krukväxter vill vara torra ett tag innan man vattnar dom igen kanske man skulle ha något dygns fördröjning av larmet, såvida "torrnivån" inte antar allt för höga värden (i hög värme på sommaren kan ju växterna behöva vattnas oftare). Dvs... fördröjt larm vid "lagom torr" och direkt larm vid "mycket torr".

Andra tänkbara scenarion: Vissa gillar att småskvätta lite vatten i krukorna varje dag. Man kan ju också indikera om det är för blött i krukan och att man absolut inte ska vattna mer... så att man vet vilka växter man kan skvätta lite i utan risk för rotröta...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Nu är det söta lilla kortet klart. Mer info kommer när (om) det fungerar.

Bild
Senast redigerad av thepirateboy 4 augusti 2012, 10:51:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Ruggans coolt. Hoppas det kommer fungera som tänkt.

/ Tompa
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

ser bra ut ja, vi är många som väntar och hoppas!! 8)

/Hylsan
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Snyggt! Kör på nu så vi får se resultaten :) Jag köper 10st direkt när allt fungerar :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag är också "på" beroende på var priset hamnar... Gissar att det blir billigare PCB:er vid större kvantiteter så ta gärna upp en intresselista, kanske du kan köra som Illuwatar med sin USB-adapter där han sålde som byggsats (löder du själv eller kommer du lämna det ytmonterade till en firma?) Om du löder själv så kommer det ta för lång tid för att kunna sälja till rimligt pris.

/PeterH
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Enda rätta ifall du vill stå för allt själv är att sälja som byggsats, och ev erbjuda dig ihoplödning för extra kostnad. Det är nog smidigast för både dig och de som köper. Eller så lägger ut det som ett öppet sås projekt, så får man göra som man vill, det vore trevligt med :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Som vanligt är det svårt att få ner priset på såna här saker, iaf om man ska jämföra med massproducerade kinagrejer. Processorn är lite väl dyr, men jag har ändå valt den med tanke på att jag tycker den är så bra. Det finns även andra komponenter man kan tjäna nån krona på. Som det ser ut nu kostar den ca 50kr i "grundutförande" och ca 100kr med RF och tempsensor. Sen får var och en avgöra om man hellre går på Rusta och köper en kvittrande blomvakt. :)

Det verkar iaf fungera som tänkt. Drygt 6 uA i strömförbrukning i viloläge. Återstående arbete är att bestämma värden på några komponenter, hela RF-delen ska testas samt en massa kodknackande.
ankan

Re: Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder]

Inlägg av ankan »

Hur går det med blomprojekten, har inte sett något mer här på ett tag.
E själv sugen på samma sak och gärna trådlöst, men känner inte att jag har tid att börja brån början.
Funderar på om man kanske skulle dra ner på antalet enheter så att man har en enhet i varje fönster som sedan har en sladd till varje blomma med sensor. Finns färdiga fuktgivare man kanske skulle kunna köra ner i jorden.
Skriv svar