Problem att löda!

Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Problem att löda!

Inlägg av Anderst »

Jag har ett par senheiser lurar som heter pcx250. Dem har ska noicecancelling, något som funkar fantastiskt fint!!.. Kan tom åka herkules med endast den funktionen påslagen utan att behöva hörselskydd. Dem har används på resor och när jag leker i verkstan, nu har dem tyvärr gått och blivit ledsna,, En av sladdarna som leder till mikrofonerna som sitter i uppe vid örat för att samla ljud att interferera blev glapp och det spraka nåt mycket när den böjdes. Jag klippte av dem dåliga sektionen och skalade och fixade för att löda.. och det funkar inte. kan inte få lodet att rinna vettigt runt sladden, det är nån specialsladd med fibrer mitt i, provade att ta bort fibrerna men funkar fortfarandet inte, provat lite olika temperatur mm, går inte. Någon som har tips på vad jag ska göra?? Temp på lödkolven runt 300-320 i olika försök,

Bild
till vänster ligger syns en av sladdarna som går till själva öronsnäckan , den har 4 ledare, till höger plattan den ska lödas fast på
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Använd flussmedel, det kan göra underverk för svårlödda objekt. Sen borde du inte ha kolven så varm, tror flussmedlet kan koka bort för snabbt då.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

räcker det inte att det är flussmedel i löd tennet?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det tror man tills man använt sirapspliknande flussmedel på spruta första gången.. - sedan kan man knappt vara utan den när man löder..

skall man löda tätbeniga IC med släplödning så är lös flussmedlet helt avgörande för att lyckas övh.

med andra ord svar 'nej' ;-)

har inte provat den själv men Elfa har 80-841-23 som andra säger funkar bra.
kom dock ihåg att du måste köpan dispenser/doseringsmunstycke (blå plastspets är lämplig storlek) och en tryckkolv för denna spruta - just tryckkolven har jag inte sett några lösa i Elfas sortiment så prata med kundtjänst om den.

Själv kör jag jag Ecotac sp-20 som köps från Desab och kan köpas 'komplett' med spets och kolv - håller i evighet och torkar inte.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Men hjälper faktiskt flussmedel för detta? Är inte grejen det att själva lacken måste bort?
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

kanske att lacken måste bort .. testade at koka i tenn alltså vrida upp lödstationen till 400 och ta en klick tenn och koka lite ... blev en svart sörja av det hela men vet inte om lacken riktigt gick bort .. men tennet fäster inte ändå. har köpt fluss medel nu på kjell ska testa senare ikväll
xxargs

Inlägg av xxargs »

för detta hjälper också lös fluss till genom att den från ändan kryper in under lacken och lyfter den och dra lödtennet med sig - men även här får man köra med 'lagom' temperatur (provas fram) - grillad 'hård' lack som svartnat biter inte ens extra fluss på.

att kopparen är spunnen på fiber är för att den skall får mycket stor upprepande vik och böjtålighet, men är ett helsike att hantera och repa...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har lött sådana ledare, inget större problem.

Temperatur: 280°C (blyhaltigt lödtenn)

Extra fluss, noggranhet, tid. Man ska se till att lödtennet får tag i den avklippta ändan där det finns rent koppar, sedan drar fluss och rikligt med lödtenn upp lödtennet under lacken och i den process går lacken av.

Det är svårt att då öppnat ändan mer än 1-2 mm men det räcker fint.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har för mig att sån tråd är individuellt lackade, låt ligga en stund i thinner eller aceton och löd sen, mycket fluss håller jag med om.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

testade att klippa av och löda .. 280grader kolven, extra fluss. Fixerade sladden vid plattan med hållare. värmde och på med lödtenn .. blev ungefär som förr, tråden flyter på tennet, vill liksom inte ha kontakt eller vad man ska säga, testade ett par gånger både med att ta ut mitten som består av fibrer och att inte göra det, samma resultat...dåligt!.ska nog testa att använda lite lösningsmedel först på ledarna, jag tror att de är individuellt lackade ja, blir ingen färgskillnad om jag tvinnar upp sladden och tillbaka. Synd att jag inte fick till det igår, ingen tid att testa imorgon och på måndag morgon blir det usa i 2v ... fortsättning följer om ett par veckor alltså
Skriv svar