Turbokonvertera/ Trimma Gräsklippare?!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Raggare
Kontakt:

Turbokonvertera/ Trimma Gräsklippare?!

Inlägg av Raggare »

Tjena allesammans! :lol:
Jag har en Briggs & Stratton motor på 3.5 HP som jag gärna skulle vilja få fart på! Jag är sugen på turbokonvertering men det tror ja att ja skippar. Jag vill ha många tipps på lätta sätt att trimma motorn! Tack på förhand 8)
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Lustgas, Kompressor, byta förgasare.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

det är ju en sidventilare så lite "porting and relivieng" som jänkarna säger gör nog gott.

porta toppen och öppna upp runt ventilerna på svenska.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

borra upp insug samt utblås och byt förgasare och lätta svänghjulet
jag hade en som jag hade "pillat" lite på förgasaren på :roll: haha jag varvade den så hårt att vevstaken kom ut genom blocket :twisted:
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag vet inte om detta är en skröna.
Jag har hört att om man tar en slang från bensintanken och kopplar den till insuget på förgasaren så skall man få ut mer effekt från motorn.
Det skall alltså funka så att man tar luften från bensintanken som är lite uppblandad med bensinångor direkt till förgasaren inte bensinen alltså.
Kostar inget att försöka :D
Per
xxargs

Inlägg av xxargs »

börja med att försöka få upp lite mer kompression till och börja med (plana topp om möjligt) - dessa motorer har inte mycket mer kompression än en fotogenmotor - portning och optimering av ventiltider för aktuellt varvtal har andra redan nämt - kanske annan förgasare.

en seriös ombalansering behövs nog också så att motorn går mer vibrationsfritt och harmoniskt än vad dom brukar göra - effekt tappas av motorn även via vibrationer.

man kan säga att mer moment kommer med högre kompression och mer hp med högre varvtal om man får andningen att fungera optimalt. - frågan är om motorn håller för detta - smörjningen hör inte till den mest avancerade om man säger så...

men ärligt så är det nog mer lönsamt för jaganade av hög effekt att istället jobba på en tvåtaktare - tänk på astrimmade mopeder - men med resulterande väldigt höga varvtal också
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej lagren kommer förstås nog inte att hålla länge hur länge som helst då det är glidlager där oljan bara skvätter omkring till dessa delar utan något direkt tryck. Vet dock ej om utgående axel möjligen kan ha ett kullager längst ute men det är i så fall det enda stället.

Om du monterar bort den mekaniska vartalsregleringen som mer eller mindre alla gräsklippare har så kan du uppskattat få ut ett mer än dubbelt så högt varvtal då man kan reglera gasen inom hela varvtalsområdet. 7000rpm och däromkring kan nog vara mycket möjligt för det låter som om det hade kunnat ligga däromkring när jag testade detta en gång för väldigt många år sedan.

Tänkt dock på att alltid ha kåpan på den när den är igång längre stunder för annars får inte cylinderdelen kylning från fläkten.
peter555

Inlägg av peter555 »

Frågan är hur mycket de tål, jag har samma erfarenhet som Rifakungen med vevstakar som tränger ut genom höljet.
Raggare
Kontakt:

Inlägg av Raggare »

Tack för alla bra svar!! = ) Men ja tror inte det är mkt att trimma med take på att det kommer nog inte hålla speciellt länge :(. Nån varv stopp finns inte på gräsklippare?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

peter555: det smäller till ganska bra när den kommer ut :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nån varv stopp finns inte på gräsklippare?

Nej.

Gräsklippare innehåller inte mer än nödvändigt och är på så vis förhållandevis enkelt uppbyggda, tom åkgräsklippare jag tittat i är uppbyggda på samma sätt som mindre och det är billigare att tilllverka de på det viset. Då den mekaniska varvtalsregleringen är till för att hålla ett stabilt varvtal oavsett belastning så behövs ingen stoppgräns för varvtalet då det ändå inte kommer att gå över det fabriksinställda på runt 3500rpm.

Vevstaken ut genom höljet? :humf: Kan se vevstaken flyga iväg som en projektil.. :? Tycker vevpartierna ser rätt stabila ut på gräsklippare fast ok det finns ju hållfasthetsgränser för allt men det krävs nog sin trimning för det skulle jag tro.
Senast redigerad av Henry 26 juli 2008, 01:46:32, redigerad totalt 1 gång.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Eller om man glömmer fylla på olja... http://www.bildbox.se/1538.html
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

haha :lol: det ser ungefär ut som min :D
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det brukar vara motviktssystemet som havererar, och sedan drar detta med sig lite andra grejor till den sälla aluminiumgruvan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha, dock de jag öppnat upp är vevpartiet och motvikterna en gjuten del men det finns kanske andra som är uppbyggda annorlunda.
Skriv svar