RFC miniförstärkare med TDA1719C

Berätta om dina pågående projekt.
zarck

RFC miniförstärkare med TDA1719C

Inlägg av zarck »

Håller på med ett litet hobbyprojekt att bygga en liten förstärkare...

Har slängt ihop den på labbord (Dock inte identiskt kopplad som min första pcb design) och fått det att fungera till belåtenhet. (efter schemat på http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... aerker.pdf modifierat med logaritmisk potentiometer)

Postar PCB layouten här för att ni säkert ser newbie misstag bättre än vad jag kan.
(Kommer i slutänden ritas manuellt på ensidigt epoxylaminat och etsas manuellt i järnoxid, så är rätt begränsad till hur fint jag kan rita o så)

Bild

log pot: POTENTIOMETER LOG STEREO 2 X 10K
I1 i I2 : stereo in
output : output till högtalare
IC1: tda1719C

Tack
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tycker layouten ser bra ut. :tumupp:

Möjligen att man skulle kunna flytta delarna vid högerkanten lite längre in mot mitten om man vill snåla med utrymmet. Men det är bara en liten detalj. :)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Åhh, jag klarar inte av att titta på så luftiga kretskort...
Själv vill man göra allt så litet och kompakt som möjligt, det går att pressa ihop den där designen ganska så rejält. :)
bearing

Inlägg av bearing »

zarck skrev:(Kommer i slutänden ritas manuellt på ensidigt epoxylaminat och etsas manuellt i järnoxid, så är rätt begränsad till hur fint jag kan rita o så)
zarck

Inlägg av zarck »

japp, tanken är att optimera storleken så mycket som möjligt i förlängningen. Just nu handlar det mer om själva konceptet att koppla på det vis som jag ritat och om det finns några potentiella problem med det?

Såg nu med lite vila att det nog är smartare att koppla ben 2 på ic1 till minusbenet på c2 och sen vidare till jord (som det redan är) istället för två parallella till jord...
JohanF

Inlägg av JohanF »

Om du ska etsa ett kort så kan du göra ett stort jordplan på all överbliven yta så behöver du inte fundera så mycket på den dragningen..
zarck

Inlägg av zarck »

JohanF: Funderade just på det, att ha stora "kopparpölar" i jorden minskar risken för ev backström?
zarck

Uppdatering...

Inlägg av zarck »

Tack för alla synpunkter,

Här kommer några mindre uppdateringar av projektet, alla kommentarer välkomna.

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Gör gärna alla "pads" (koppar-ringen runt hålen) lite större. Det kan annars bli problem när man borrar. Jag har gjort kort där jag nästan borrat bort kopparn runt hålen.. :)
zarck

Inlägg av zarck »

JimmyAndersson: Tack, iom att jag ritar padsen för hand så ser jag såklart till att de finns tillräckligt mycket space för att kunna borra i mitten.

Lite mer uppdateringar:

beräknad storlek 78x45mm

Bild
zarck

Etsad och klar...

Inlägg av zarck »

Kommer bilder senare... Men stött på ett litet problem, När jag kör in ljud i tex vänster kanal, så får jag ändå litet brusljud (dvs samma ljud som i huvudhögtalaren, men lägre och mycket brusigare) i höger högtalare och tvärtom. Min okvalificerade gissning är att jag får in signal från jorden i den kanal som inte är inkopplad?

Kan det vara så?

Isf borde det enklast lösas med att sätta en diod så högtalaren bara kan gå ut på jorden och inte taemot signal den vägen?

Tacksam för allt som kan hjälpa mig.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Tänkte säga att du kanske kan spruta i lite 5-56 i potentiometern. Om det kan vara det. Tänkt själv bygga en förstärkare.
zarck

Inlägg av zarck »

Min potentiometer: http://www.conrad.se/?article=446041

Verkar nämligen vara den som strulartill det, har testat 5-56 utan någon märkbar skillnad.

Motståndet mellan höger in och vänster ut är marginellt högre än mellan höger in och höger ut och vice versa. (ca 1-2ohm)

Finns det något att göra åt detta, förutom att skaffa sig en annan potentiometer?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Min okvalificerade gissning är att jag får in signal från jorden i den kanal som inte är inkopplad?"

Har du bara en ingång inkopplad?
Då kan jag förstå att det blir brus.

Hur som helst så vågar jag säga att problemet inte beror på potentiometern. En mer trolig orsak är jordproblem eller helt enkelt brusig förstärkarkrets.

5-56 är egentligen inte så bra till potar. På kort sikt brukar det fungera, men på längre sikt så kan det istället orsaka mer beläggningar och dålig kontakt. Men har man inget annat så duger det. Min pot-kur brukar bestå av kontaktspray blandat med en liten skvätt 5-56. :)

edit:
Diod är ingen bra idé med tanke på att ljud är växelspänning. :)
zarck

Inlägg av zarck »

Japp, den var väldigt okvalificerad =) Hade ingen aning om att audio var växelström.

Har nu även testat att bara köra ljud på en kanal med båda kanalerna inkopplade, och det kommer ändå ljud över till andra kanalen.
Skriv svar