Insektsdödare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Äsch, lite svinn får man räkna med, som min mattelärare brukade säga :D
Det har ju iaf gått bra hittills, och många hemska insekter har fått sätta livet till ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha! Ja det är väl huvudsaken va? :lol:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad satt du in för konding MM? (märkspänning?) Du kanske har ett nummer hos Elfa också :)

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag satte in en 65-567-81
0,068µF, 2kV.
Det är dock på håret för min gula racket, som det är 2,1kV i... men det funkar. :D
Det tar kanske 0,5s längre tid nu att ladda upp än innan, men det går ju ändå.

Funderade på att bygga något eget från grunden; två vanliga kretskortstrafor i kaskad istället för en jakobs stege, och så en lämplig konding parallellt...
Senast redigerad av MadModder 24 juli 2008, 22:35:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur tänker du med säkerheten på en sån här pryl? Klart man kan slänga ihop något som sprakar på bra, men jag tänker på syrrans kille som inte trodde två 1,5V batterier kunde vara nåt och tryckte fingrarna genom gallret! Gissa om han skrek :lol: Benen vek sig och han låg och kved på golvet en bra stund, jag garvade så jag höll på att pissa ner mig :rofl

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Säker... vadå? Är det nåt man kan äta? :lol:
Jag tänker då inte trycka nåt finger genom gallret på den här. Lär ju få hål rakt genom huden :P
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ett sådant här el-racket och en fläkt som suger in luft genom nätet måste vara perfa för att död alla jäkla banan flugor som behagar dyka upp den här tiden på året. Sedan ställa in det brevid komposten i köksbänken.
Vart sa ni man kunde skaffa ett sådant racket? Rusta? .... muhaaaha (host)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ingen som har planer på att testa med en konding från en mikrovågsugn?? :twisted: :twisted:
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Köpte själv tre styckna racket för att leka med de :P
Har en fråga, efter att ha läst på Wikipedia att 1000V motsvarar en blixt på ca 1mm så hade jag tänkt seriekoppla tre styckna av de dära kondingarna som sitter i. Och jag har testat få en stöt från en racket och jag brännde lite hud bara men ifall jag skulle seriekoppla alla tre, så att jag fick mer spänning, kan det utgöra en större fara för mig förutom att den tål mer motstånd i min kropp? Någon data om kondingarna som sitter i har jag inte då det inte står något på de än nån kod. Men jag gissar på att en sådan konding ligger på ca 1000V och har ganska lite kapacitet.

Edit: Jag tror att racketen är exakt somma sort som Madmodder har postat en bild på på förra sidan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Så länge strömmen inte passerar hjärtat eller ryggraden så är det "värsta" du kan råka ut för brännskador.

Men höja spänningen (som flera verka vilja göra med en extra diod) är inte så nödvändigt om man kör med högre kapacitans. Laddningen är ju C*U. Dubbla U eller dubbla C så får du dubbelt så hög laddning (och i princip dubbelt så hög energi).

Högre spänning gör ju inte att insekterna blir värre grillade, det ökar bara risken för överslag.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Tack så mycket för svaret Nerre! :)

Jag vill höja spänningen för att få lite större blixtar, annars vet jag att kapacitansen är viktigare, sålänge spänningen är ca 600Volt och uppått.

Överslag? Menar du att en komponent får ta smällen istället då?

Och en annan fråga, hur är det här med att det bildas ozon som jag läst nånstans här?

Mvh
Silverwulf
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det bildas ozon då det sker överslag genom luften. Men i det här fallet är det så fruktansvärt lite så du behöver inte tänka på det. Du får oroa dig mer över att få dig en smäll på näsan än att andas in ozon...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nerre skrev:Så länge strömmen inte passerar hjärtat eller ryggraden så är det "värsta" du kan råka ut för brännskador.
Mja ....skulle nog vilja tillägga om man får en rejäl smäll, och fast än att energin inte gick genom hjärtat eller ryggrad så ska man nog om möjligt uppsöka läkare, pga av risk för att blodet kan ha kokat eller nått liknande, det kan ha uppstått klumpar av dödade celler som kan fastna lite där de vill. Klumpen behöver inte vara stor, men sätter den sig någonstans i hjärnan så kan det bli stora problem ändå. Men än myggsmälla är nog rätt riskfri det blir ju inte så mycket energi, såvida man inte laddar upp en fet konding och kortsluter sig själv.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja jag menade ju alltså med en modifierad myggdödare, för att få klumpningar i blodet och sånt så krävs det rätt höga strömmar (och låg strömtäthet, d.v.s. stor kontaktyta). Med hög strömtäthet (liten kontaktyta) blir det ju kontaktpunkten som blir varmast (jämför med en svets).

Silverwulf, jag menar att det blir överslag så urladdningen sker nån annanstans än där du vill.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kan man inte doppa kretskorten i epoxy för att förhindra överslag?
Skriv svar