Audiobuffer/volymkontroll med lite strul

Berätta om dina pågående projekt.
steppen7

Audiobuffer/volymkontroll med lite strul

Inlägg av steppen7 »

Håller på att sno ihop en audiobuffer/volymkontroll på ett experimentkort. Tyvärr början den brusa och dista lite efter någon sekund. Misstänker att den blir instabil eller nåt sånt, kanske pga min virtuella jordlösning?

Anledningen till 3K3 motstånden som återkoppling var för att jag först hade satt gain=2, sen kom jag på att det inte fungerade när den är DC-kopplad och signalen ligger och svingar runt halva matningen, så jag plockade bort motstånden med samma värde som gick till jord...

Jag kan också säga att jag var mycket tveksam till att sätta dit kondingen på virtuella jorden, men den minskade faktiskt bruset. Kanske skulle man sätta ett motstånd på säg 10ohm på utgången från TLC061:an? Det är väl inte så många OP:s som gillar kapacitiva laster?

Tips på förbättringar?

Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Låter som någon kondensator laddas upp (efter en sekund), kan du mäta och se om kretsen klipper och att matningspänningen med den virtuella jorden ligger rätt?

Gain kan du fixa genom att ha ett lågpass filter i återkopplingen och en annan parallell återkoppling som bestämmer övrig förstärkning. Bara en idee vet dock inte om det funkar, men det är väl bara att spice:a eller lödda :).

Annars snygg lösning med den virtuella jorden att man slipper anpassa spänningsdelarmotstånden efter strömuttag, har aldrig tänkt på att man kan fixa det med en op bara.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Först - sätt löpande komponentnummer på alla komponeneter så att vi kan referera vettigt i vår text - att alla motstånd heter R? är inte så bra om man i sin text skall referera mot en viss specifik motstånd...

Unik identifiering av varje komponent är mycket viktig - spelar ingen roll vilken bokstav/sifferkombination man väljer, bara den _är_ unik.

---

Gör gärna virtual-jord generatorn som ett lågpassfiliter med mycket låg gränsfrekvens

koppla av U/2-motstånden på + - ingången till virtualjord-opampen med en större och en mindre konding parallelt. Med 47k//47k och OP-ampen höga ingångsimpedans så trycker du förmodligen in termisk brus på opampens ingång, som buffras och syns på dess utgång.

filtreringen av +-ingången signal är viktigt på icke inventerade kopplingar, även om motkopplingen kanske görs med LP-karaktär så blir dämpning aldrig mindre än 1 om störningen kommer via +-ingången - skakar referensen så skakar alltihop sas.

Att filtrera på OP-ampens utgången så här direkt med en cap är nog inte den bästa av metoderna - däremot förmodligen Ok om du har några 10-tal till 100 Ohm mellan utgång och dess motkopplingsingsingång - detta av stabilitetskäl då en del OP-ampar inte jobbar bra direkt mot stor cap (ser ut som en kortis på högre frekvenser)... (otestat dock)

Är man rädd för eventuell cross-overdistorsion för att OP-ampen växlar mellan push och pulltrissan i sitt arbete att hålla nivån stabil på virtual jord och dess kommunteringsövertoner trots all smiter ut i systemet så kan man med ett motstånd kopplad till jord från OP-ampens utgång tvinga den att jobba i klass-A mode hela tiden och därmed slippa ev. kommuteringsknäppar när OP-ampen byter trissa (jepp har haft dåliga erfarenheter med LM324 mot komplex last i det avseendet)

Detta avser främst för din vitual-jord OP-amp, men kan ha som en nödlösning i bakhuvudet även på de andra OP-amparna om man får cross-overdist vid tex stora kabelkapacitanser...

komm ihåg att den här tekniken ökar OP-amparnas strömförbrukning iom klass-A drift
Senast redigerad av xxargs 24 juli 2008, 01:16:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Jag tycker att du ska langa dit lite fler kondingar efter spänningsdelar-OP:n.
Sätt 10uF och 100nF från 6 till både +Vbatt och -Vbatt, totalt 4st kondingar. Jag har aldrig testat lösningen med virtuell jord tidigare, men jag kan ju tänka mig att det är viktigt att hålla den stabil.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ber om ursäkt för avsaknaden av komponentnummer, jag var trött när jag ritade schemat och tänkte inte så långt...

Jag har mätt lite med oscilloskop nu:

-Virtuella jorden verkar ligga stadigt. Men jag ska nog koppla av spänningsdelaren och peta in ett motstånd på utgången ändå.
-På ljudutgångarna finns en fin sinusliknande signal, knappt 5Vp-p och någon MHz. Den lär suga fint med energi... :wink:

OPA2134 ska ju vara unity gain stable... Kan det sättas ur spel av källimpedansen? Märkte nämligen att utan något annat inkopplat och ett visst läge på volymratten, runt 3/4 av max, så brusar den, medan den vid övriga volymlägen bara har den högfrekventa ohörbara oscillationen.

EDIT:
Det var 3K3 återkopplingen som var boven i dramat. Jag kopplade förbi dessa motstånd och nu är den tyst och stabil.

Funderar på varför det blev så? Enligt databladet är ingångskapacitansen några få pF. Att driva detta genom 3,3kohm borde ju inte orsaka någon större fasvridning, eller?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lånar tråden en sekund. :)

Jag håller på med ett projekt där jag har gjort GND-generatorn såhär:

Bild
Har inte bestämt OP än. Tog bara en 741a när jag ritade schemat, men det lutar åt TL071.

Finns det några fördelar/nackdelar om man jämför Steppen7's variant med min?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ser ut som det inte kommer fungera i mina ögon.

Du kommer ha -6V på plusingången.
Enligt OP:ns lagar kommer du då också ha -6V på minusingången, men eftersom du har en symmetrisk spänningsdelare där med +6V på ena sidan måste det vara -18V på andra sidan och det går ju inte.

Med reservation för feltänk...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

jo, ser fel ut, R6 ska knytas till -6v och pin 3(+) till pin 6(out) till op:N
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Fast då får man ju positiv återkoppling...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ni är så negativa. :D
Skojjar bara. Ser nu att ni har helt rätt. :oops:

Däremot blir det rätt om man kopplar som Micke_s skriver, men även byter plats på -IN och +IN på OP'n. Fast då blir det likadant som i Steppen7's schema. Trist. Jag hoppades att jag hade kommit på en annan variant som fungerade...

"Finns det några fördelar/nackdelar om man jämför Steppen7's variant med min?"

Fördelen med Steppen7's variant är att den fungerar. :oops:
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Nu är den klar.

Jag drog dit ett 3,5mm jack för hörlurar också. J-lar vad mycket bättre det låter i lurarna om jag kör genom min burk jämfört med direkt från ljudkortet (M-Audio Transit). Helt annan knuff i basen...

Nu blir man ju sugen på att bygga en riktig hörlursförstärkare. Den här var ju inte tänkt som det från början så den orkar inte ge så mycket effekt innan disten kommer krypande. Däremot distar den mycket snällt och fint, inte hårt på nåt sätt. Kanske pga att det är en FET-baserad OP.

Hur som helst, här är lite data:
http://manhoven.se/audiotest/

Bilder kommer.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Får ni "spänningsdelaren" att funka?

Jag känner två som testat detta men inte fått det att funka (en massa störningar), $tiff och mullemeck här på forumet.

Jag skulle själv behöva dela 12-24V för att driva ett delningsfilter.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Ett alternativ till OP-förstärkare+motstånd är kretsen TLE2426.

Den används av tjommen som har byggt denna lur-stärkare.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ser ut som du missat skillnaden på kopplingen mellan "non-inverting amplifier" och "inverting amplifier" på dina opa2134's. Schemat visar nån blandning :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Operationa ... plications
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jag förstår inte vad du menar med att det skulle vara nåt mellanting?

Det är negativ återkoppling med förstärkning 1, dvs spänningsföljare
Skriv svar