Slå ifrån värmare vd 30 grader?!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mares

Slå ifrån värmare vd 30 grader?!

Inlägg av mares »

Hej

Jag är nojjig, ett par värmare har gått sönder i mitt akvarium med katastrof som följd, fiskarna dör när bimetallstermostaten som de uteslutande använder ger upp och värmaren ligger på för fullt i karet... har testat de flesta högaktade märkena som det pratas om... alla ger upp förr eller senare...

Jag skulle vilja göra en extern termostat i vattnet som mäter tempen i vattnet och slår av strömmen till värmaren om den når 30 grader! (efter 30 grader så sjunker syresättningen väldigt fort i vattnet)

Nån som har ideér på kretsar och givare eller kanske tom färdiga lösningar för detta?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en extra termostat, bimetall eller en elektronisk variant,
beror lite på hur tajt du vill ha temperaturerna

men kolla på lm 35 /lm 335 , en spänningsref lm4040, en op eller komperator

väggvårta för drivning och ett relä för styrning

gör en extra som larm på en grad högre, ha separata väggvårtor för högre säkerhet
du kan även annvända givaren för visning av temp
mares

Inlägg av mares »

Kanske en sån HÄR! och sen titta lite på vad utgången på larmsignalen ger för spänning, har jag tur så kanske det går att hänga på en optokopplare?

så kan jag väl göra en hållkrets som slår av den tills jag har återställt den :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Eller 87048 på kjell & co, med sensorn i lämplig krympslang.
xxargs

Inlägg av xxargs »

relät är inte klassad för 230 Volt ... så den i sin tur måste styra en 230V-kontaktor styrd av 12 volt eller motsvarande solid-state relä med optokopplare på ingång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kiss reglen gäller, att annvända vettiga komponenter hjälper mycket, undvik ptc , ta en givare som verkligen ger vettig utsignal, en vettig spänningsreferens, gör man inte det så driver det med tiden och är svårkalibrerat,

det är ungefär det jag gillar med att bygga småsaker själv, man får funktionabla saker som har bra funktion, relativt säkra i och lätt mekade om det inte stämmer
mares

Inlägg av mares »

grym: Har du exempelscheman?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nix, men jag kan kladda ner något, men inte nu, det dröjer antagligen till början på nästa vecka innan jag kan få tummen ur, men det är bara givare och spänningsref till en komperator, med det som behövs runt om
mares

Inlägg av mares »

Tackar tackar :)
mares

Inlägg av mares »

Tackar tackar *pik* ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:oops: :oops:

har int varit mycket på forumet dom sista veckorna, än mindre i tanke

kladde ner lite

Bild

större bild
http://static.pici.se/pictures/OtKmpwNqt.jpg

komponenter och varför
1 standard avstörning 0.1µf eller större plastkonding
2 ca 100 Ω avstörning ihop med 5 och 8
3 ca 1 KΩ strömbegänsning för 4
4 lysdiod, föreslagsvis grön, höjer spänningen på mätkretsen så man inte är runt noll V på ingångarna på op eller komperatorn, dublerar som visning av att man har ström på kretsen
5 standard avstörning 0.1µf eller större plastkonding
6 ca 4,7 KΩ strömbegränsning till 7
7 lm 4040 2.500v spänningsref
8 standard avstörning 0.1µf eller större plastkonding
9 100 KΩ , ihop med 10,11 ger det temperaturområdet , mellan ca 20 till 40 grader
10 pot 10 KΩ
11 10 KΩ
12 lm 35 om man väljer den
13 12 KΩ strömbegränsning för 14, om man väljer den
14 lm 335 om man väljer det
15 ca 100 KΩ stördämpning ihop med 17, lågpass
16 1 till 10 KΩ hysterens ihop med 19, så det inte ligger och fladdrar på gränsen
17 ca 0,1 µF plastkonding
18 komperator eller op , väl något relativt modernt, int 741 :wink:
19 1 MΩ
20 1 KΩ strömbegränsning för lysdiod, om man väljer att ha den
21 röd lysdiod, larm, kan även ha en piezosummer utan problem
22 1 KΩ strömbegränsning 23
23 någon npn transistor som klarar strömmen genom 25
24 någon diod, 1n4001 eller motsvarande
25 relä 12v

det hela är simpelt, en spänningsrefenens med valbarspänning till komperatorn, när temperaturen stiger så slår komperatorn om och gör vad man vill, bryter eller sluter
det som är knixen här är att jag annvänder lysdiod 4 till till att höja spänningen ca 2v så komperatorn eller op'n inte arbetar vid 0v , då brukar dom flesta modeller fungera, annars vill man ha en koperator eller op som klarar att jobba vid nästan ov eller ha dubbla matningspänningar
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Kan behövas ett motstånd mellan b-e på 23 om opampen inte kan svinga utgången hela vägen till 0v :)
mares

Inlägg av mares »

Oj! Man tackar :) kanon grejor detta!

Hur funkar denna op?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017378.htm
mares

Inlägg av mares »

Jaha, då har man laddat ner Eagle och gjort mitt första kretskort.. be gentle i kommentarerna ;) jag lägger upp det för att få hjälp med det.. förvirrande saker detta ;)

Om nån har tid över, ser allt rätt draget ut? rätt vänt? sitter den ytmonterade lm4040 åt rätt håll när jag löder den från baksidan?

Jag funderar fortfarande på om man ska byta nr 16 till en pot istället för ställbar hysteres, det är ju trots allt vatten så man borde kunna trimma ner den ganska lågt ändå iom att det svänger ganska trögt..

Anslutningarna där det står Temp, är det för tex en display om man lägger till det?

Kortet blev ganska litet, men jag har lämnat plats för kimmens förslag om det är tillrådigt med denna opampen!

Krestkortet!
http://www.ladda-upp.com/bilder/7298/krets2
(sorry för att det är en URL- tydligen får man inte länka direkt till bilden på detta stället..ska försöka ordna det)

Transistorn blev en BC618

och OP blev en OPA 134

Hoppas det är bra val och tack för exempelschemat igen! :)

Edit: Eftersom både givaren och POTen till temperaturen ska anslutas med sladd så finns inte de beskrivningarna med utan är då lödpaddar t bara.
Skriv svar