Åskförutsägare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Annars kan man ju triangulera åsknedslagets position med tidsdifferensen mellan tre antenner. Och styrkan med dess amplitud.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Undrar hur mycket man kan lita på de där Åsktracrarna på Internet

Har snabbt kopplat om mellan http://www.vadret.com/blixt.asp
och den i Trollhättan och de visar åskfronter på helt olika ställen

triangulera verkar opraktiskt för att ha tre antenner på en tomt om 800m2 ger nog för dålig upplösning

Håkan
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

HåkanO: pst... lägg t ill ett "p" i slutet på URL-en! ( http://www.vadret.com/blixt.asp )
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fixat. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det finns en annan lösning i QTC. ta två järnrör och banka ner i marken med ungefär 10 meters mellanrum, ta en högtalartrafo från en rörradio och koppla den högohmiga sidan till rören. den lågohmiga sidan på trafon kopplar du till en förstärkare med högtalare. när det börjar knäppa ganska hårt i högtalaren är det dags att dra ur kontakterna. man hör även grannens vattenkokare, spis, elstängsel och närbelägen komradio. :D (det fungerar! jag har själv testat)
peter555

Inlägg av peter555 »

Intressant uppslag. Det var så de första försöken med trådlös överföring gick till. Två rör i backen och likadant hos grannen, telegrafnyckel på de ena paret och någon form av relä på det andra.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

häftigt :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Åskförutsägare

HåkanO: Hur gick det med det här projektet? Vilket schema använde du?

Kom att tänka på tråden nu när det åskar här. :)
Senaste blixten var riktigt kraftig. Som om någon fotograferade mig från andra sidan fönstret.
Smällen kom ca 4 sekunder senare och kändes i golvet...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett sätt förutom RF tids-multilateration är att mäta spänningspotentialen mellan jord och himmel. Är att mäta med ett rakblad pga den tunna spetsen, ner till ett jordspett. Sedan kan man använda thorium från gaslampor har jag för mig för att öka spänningspotentialen. Om någon vet mer så är jag intresserad .. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har inte lyckats med rakbladsmetoden. Använde visserligen elementet som jord eftersom jag bodde en bit upp då,
så det kanske var därför det inte fungerade så bra.

Järnrör/spett låter intressant. Jag har ca 10 meter från labrummet till en bra plats för att slå ner järnrör.
Vad bör transformatorn ha för data? Många varv på ena sidan och några enstaka på andra? :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ta en högtalartrafo från en gammal rör-radio eller en rör-förstärkare.koppla den högohmiga delen mot spetten, och den lågohmiga till en högtalare (funkar mycket bättre om man kopplar in en liten förstärkare också)

edit: 5-10KOhm primär och 4-16Ohm sekundär blir lagom.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för editen. Resten av beskrivningen har du ju redan skrivit några inlägg upp. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

heheh :D var god :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har man en scanner med lite bredd i mottagningen och av lite bättre kvalite så går dessa bra att använda för att detektera åska eller åskmoln en bit bort. Var lnge sedan sint men har för mig det brukar runt 10kHz upp till 1Mhz oftast runt 100kHz har jag för mig. Blir ett hyfsat sprakande och knäppande och låter ibland som man satt en geiger räknare nära radioaktivt material. Det kan låta på detta vis men man ser inte en enda blixt men det är bara för att molnen är så laddade. När det sedan blixtrar så hör man ett bra knäpp varje gång och bruset ökar markant knappa sekunden före.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

en åsktracker som arbetar ensam blir ju inte mer exakt än hur den är kalibrerad i riktning mot norr , Dessutom kan nog terrängen skärma av o dämpa signalerna en liten del och på så sätt ge fel avstånd då mottagaren får en annan styrka på registrerat nedslag.

men är inte så smart o ha trackern på samma ställe som det man vill bevaka , när åskan är mitt över mottagaren så visar den lite hur som helst men då är det dags o hålla tummarna att åskan inte slår ner i datorn som sköter om trackern.

De websidor som använder flera trackers som jobbar tillsammans och filtrerar bort störningar och felindikeringar är de som är mer pålitliga

är väl ett svenskt företag som utvecklat mjukvara till Bolteks mottagare och som synkar in flera trackers samtidigt

man kan få felvisning om man i närheten har ett elstängsel eller kör med någon bensinmotor som ger tändstörningar intill antennen
Skriv svar