Bluetooth-radar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
VelcroMan

Bluetooth-radar

Inlägg av VelcroMan »

Jag har hört att om man använder sig av en "directed" bluetooth-sändare så kan man nå längre bort men i mer koncentrerad "spridning". Bara en liten ide jag gått och grubblat på, borde man inte kunna sätta en sådan sändare/mottageare på en motor eller servo som styrs med en dator via parallell/seriell-porten? Som alltså snurrar runt. Söker efter enheter, rapporterar till datorn, snurrar en bit, söker efter enheter o.s.v. Borde man inte på så särr kunna avgöra åt vilken rikting enheten finns. Och kan man på något sätt räkna ut avståndet? Tiden det tar tt hitta den?

eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om det går att få mer riktad sändning/mottagning så borde det gå att avgöra åt vilken riktning enheten finns. Däremot är jag inte säker på att man kan räkna ut avståndet på något smidigt sätt.

Mycket intressant idé som borde kunna användas som t.ex radiofyr eller för att pejla in var man lagt mobilen. :)

Jag bara spånar, så det vore kul att höra vad någon mer insatt har för kommentarer kring detta. :)
Användarvisningsbild
VelcroMan

Inlägg av VelcroMan »

Men, jag har ingen aning om hur man får signalen att bli riktad och få längre räckvidd. HAr bara läst på flera ställen att det går.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Går det att använda samma princip som i parabolantenner?

En reflektor helt enkelt, som denna:
Bild
Bild lånad från elfa.se

Edit: Risken är ju att du får en fördröjning av de delar som reflekteras jämfört med dem som ej reflekteras.

Edit 2: Kan detta vara något: http://trifinite.org/trifinite_stuff_bluetooone.html ?
Användarvisningsbild
VelcroMan

Inlägg av VelcroMan »

Jo den där länken var ju bra :)
Sen ska jag ju på något sätt kunna rotera antennen lika mycket varje gång. Så jag får väl göra en pin på porten hög under en viss tid. Sen får jag väl söka efter enheter tills den inte hittar några fler, och sen rotera. Eller vad tror ni blir bäst?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Om du roterar din "sökare" ett varv så har du ju hittat alla enheter. Du borde ju få en topp mellan två lägen med mindre utslag och då har du riktningen till enheten.
Tror jag skulle satsa på en stegmotor som roterar runt din "sökare" fast det kanske beror på att jag har en som jag skall experimentera med. :) Annars fungerar kanske ett modifierat servo lika bra. Men jag har fått för mig att stegmotorer är lättare att få hög noggrannhet i. Tänker på alla CNC-maskiner man ser på forumet bland annat. skrivare är bra platser att hitta stegmotorer modell mindre i.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

VelcroMan> Var snäll och gör om din superlånga signatur. Som det är nu så dominerar den alla dina inlägg och gör dom minst lika långa (breda) som signaturen, även om inget i själva inlägget kräver det. På en normalskärm idag så spelar det kanske inte så stor roll, men vill man kunna läsa forumet på en liten laptop (t.ex EeePC) eller annan mindre skärm så förstör det hela upplägget i.o.m att det inte radbryts automatiskt.
Matte

Inlägg av Matte »

Att rikt-antenn är fullt möjligt och även att göra en grov bestämmning av avstånd borde gå med hjälp av signal styrkan. Så teoretiskt sett går det. Dock vet jag inte hur lång tid det tar att få svar från en bt enhet(tar flera sekunder att söka på mobilen) så radarn kan blir super långsam.

Du bör nog även ha i åtanke att en bt enhet som ligger för nära din radar station kan gå sönder om du har en rikt-antenn då den utsända energin blir mångdubbelt mot vad den är utvecklad för.
Skriv svar