gjuta smältlim?
-
gjuta smältlim?
Hej, skulle detta funka?
Man gör en "negativ" till det man ska gjuta av någon modell lera.
Stoppar ner elektroniken och trycker ner alla kontakdon i leran se de kommer utanför.
Lägger ner en viss mängd smältlim i hålet
In i ugnen 70-80C i några minuter.
Vilken smältpunkt har ungefär smältlim?
klarar den mesta elektronik 70-90C? Hur mår kondingar av det? Kablar?
Skulle luftbubblor bli ett problem tror ni?
Man gör en "negativ" till det man ska gjuta av någon modell lera.
Stoppar ner elektroniken och trycker ner alla kontakdon i leran se de kommer utanför.
Lägger ner en viss mängd smältlim i hålet
In i ugnen 70-80C i några minuter.
Vilken smältpunkt har ungefär smältlim?
klarar den mesta elektronik 70-90C? Hur mår kondingar av det? Kablar?
Skulle luftbubblor bli ett problem tror ni?
http://www.elfa.se/pdf/80/08088601.pdf
205 grader.
Smält det före utanför och häll det ner i formen istället.
205 grader.
Smält det före utanför och häll det ner i formen istället.
Hittade en uppgift på 85C för 8 mm smältlim från Classe som verkade trovärdig.
http://www.utsidan.se/forum/showpost.ph ... ostcount=6
Jag antar att du inte tänkt dig modellera, för den smälter också eller blir mjuk.
Cerenit-lera har jag använt för att göra fotavtryck av min dotters små fötter när hon var 3 månader. Den eller någon annan lera kan funka. Luftbubblor är nog ofrånkomligt, men det är nog bara att testa.
Annars borde det väl gå att gjuta med Epoxi eller någon annan härdplast.
Ett annat problem är väl hur du skall du få formen att släppa från modellen.
Hittade en site som hade diverse intressanta mtrl för gjutning.
Även användarhandledningar.
http://www.kinn.com/
EDIT
La till site länken till www.kinn.com
http://www.utsidan.se/forum/showpost.ph ... ostcount=6
Jag antar att du inte tänkt dig modellera, för den smälter också eller blir mjuk.
Cerenit-lera har jag använt för att göra fotavtryck av min dotters små fötter när hon var 3 månader. Den eller någon annan lera kan funka. Luftbubblor är nog ofrånkomligt, men det är nog bara att testa.
Annars borde det väl gå att gjuta med Epoxi eller någon annan härdplast.
Ett annat problem är väl hur du skall du få formen att släppa från modellen.
Hittade en site som hade diverse intressanta mtrl för gjutning.
Även användarhandledningar.
http://www.kinn.com/
EDIT
La till site länken till www.kinn.com
-
Schelhase finmekanik är ett företag som håller på med sånt i småserier och industriellt.
De använder aluminiumverktyg som är billigare än traditionella verktyg och speciellt lim med harts.
De har ett kit för små serier. Knaske kan du får inspiration från det.
Det är en pistol med högt tryck och en gjutform med hål i. pistolen ser till att verktyget blir fullt med plast.
Har sett det och funkar fint. DU får trycka hårt på pistolen med andra ord =)
www.schelhase.dk
Finns andra företag som har bättre info på nätet men har inte deras länkar tillgängliga nu.
Vanlig elektronik tål vanligtsvis 40 grader. Nästa steg är +85 automotive specat och då är allt mycket dyrare.
De använder aluminiumverktyg som är billigare än traditionella verktyg och speciellt lim med harts.
De har ett kit för små serier. Knaske kan du får inspiration från det.
Det är en pistol med högt tryck och en gjutform med hål i. pistolen ser till att verktyget blir fullt med plast.
Har sett det och funkar fint. DU får trycka hårt på pistolen med andra ord =)
www.schelhase.dk
Finns andra företag som har bättre info på nätet men har inte deras länkar tillgängliga nu.
Vanlig elektronik tål vanligtsvis 40 grader. Nästa steg är +85 automotive specat och då är allt mycket dyrare.
Kollar man lite datablad så är det faktiskt inte så.
Har letat mycket komponeneter i jobbet. Det är mycket svårt att få tag i sådana komponeneter. Dvs om de inte generarar värme själva. Då måste de självklart tåla 80 grader.
-40 till 125 i extended är främst för MCU: och används i automotive nära motorn och varma oljor, eller i militära applikationer.
Har letat mycket komponeneter i jobbet. Det är mycket svårt att få tag i sådana komponeneter. Dvs om de inte generarar värme själva. Då måste de självklart tåla 80 grader.
-40 till 125 i extended är främst för MCU: och används i automotive nära motorn och varma oljor, eller i militära applikationer.
Micke, Det var precis det jag menade. FPGA, MCU, osv kan jag gott och väl tänka vara specat upp till +80 då de genererar värme.
Sen är det ena annan aspekt man måste tänka på, det är priset. Inom automotive bla så är priset viktigt, lägsta möjliga då ören blir stora summor när man pratar om volymer på >300 000 tex. Så därför är dyra varianter inte ens något alternativ att kolla på.
Generellt finns ju allt bara man är beredd att betala för det. Men jag skulle nog kolla på specen en gång extra. Fast å andra sidan så tål ju de flesta komponeneter reflow lödning. Så då borde det vara lungt med lite varmlim.
hh
Precis det är ju inte operating temperature.
Sen är det ena annan aspekt man måste tänka på, det är priset. Inom automotive bla så är priset viktigt, lägsta möjliga då ören blir stora summor när man pratar om volymer på >300 000 tex. Så därför är dyra varianter inte ens något alternativ att kolla på.
Generellt finns ju allt bara man är beredd att betala för det. Men jag skulle nog kolla på specen en gång extra. Fast å andra sidan så tål ju de flesta komponeneter reflow lödning. Så då borde det vara lungt med lite varmlim.
hh
Precis det är ju inte operating temperature.
=)
Jo visst är det roligt med smältlim på fingret.
Fast det är ganska vanligt med ingjuten elektronik så det måste väl gå på något sätt. Men använd +85 specade komponeneter på det viktigaste och prova dig fram.
jag kan kolla imorgon vilken temperatur schaelhase finmekanik använder på sin smältdegel. Jag tor att det är 200 grader ungefär. Det är väldigt låga temperatuer för att handla om smältplast. Typ riktiga plastmaskiner.
Jo visst är det roligt med smältlim på fingret.
Fast det är ganska vanligt med ingjuten elektronik så det måste väl gå på något sätt. Men använd +85 specade komponeneter på det viktigaste och prova dig fram.
jag kan kolla imorgon vilken temperatur schaelhase finmekanik använder på sin smältdegel. Jag tor att det är 200 grader ungefär. Det är väldigt låga temperatuer för att handla om smältplast. Typ riktiga plastmaskiner.
Alltså...
De vanliga temp-range som är specade i databladen som t.ex 0-80
eller -40 - 125 är *UNDER NORMAL DRIFT* !!
D.v.s att kretsarna är garanterade att fungera *enligt spec* inom dessa gränser.
Vid lagring eller under montering så gäller helt andra och normalt
betydligt vidare temperaturgränser, ofta i och för sig under begränsade tider...
De vanliga temp-range som är specade i databladen som t.ex 0-80
eller -40 - 125 är *UNDER NORMAL DRIFT* !!
D.v.s att kretsarna är garanterade att fungera *enligt spec* inom dessa gränser.
Vid lagring eller under montering så gäller helt andra och normalt
betydligt vidare temperaturgränser, ofta i och för sig under begränsade tider...
hh:hh skrev:Normalt används väl epoxy, och det är säkert det enklaste om man inte behöver få bort det igen.
Riktiga plastmaskiner? T ex formspruta kan man beroende på plasten göra mellan 200 och 300 grader.
Jaja ok formspruta om du ska leka språkpolis =) Men du har rätt när det gällde temperatur. Trodde att det var större skillnad i temperatur.
Skillnaden mellan Hot Melt moulding är att man använder mycket lägre tryck. Bara några bar jämfört med hundratals eller tusentals bara för vanliga FORMSPRUTOR. Det är därför det är svårt att gjuta in elektronik i formsprutor.
Finns flera företag som sysslar med Hot Melt moulding (kolla länken för att se vilket material mikkelsen använder:
www.schelhase.dk
http://www.mikkelsen-electronics.dk/?pi ... tGroupID=2
Schelhase använder ett polyamid baserat ämne med harts i.
Temperaturen är det inte så stor skillnad på, hot met mouldling är lite lägre runt 180-230 grader , men det det finns FORMSPRUTOR som använder uppmot 350 grader också.
Infot är till för Victor om det hjälper på vägen.