Åskförutsägare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HåkanO

Åskförutsägare

Inlägg av HåkanO »

Hallå
Tänkte bygga en åskförutsägare enl. nedanstående ritning. Inget problem utom antennen. Hur tycker ni den bör se ut? 70 cm lång styv tråd men en spole på 10mH :shock: Har de skrivit fel?

Trimmas grovt för 300khz. Hur då? Hur skulle ni lösa antennfrågan.

Tänkte sätta en pipmoj istället för lysdioden. Kan vara bra så man hinner stänga av all sin känsliga elektronik innan blixtarna kommer för nära

Bild

Håkan
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ser ju spännande ut!
Jag såg en variant på detta där det användes en multimeter och en koppartråd med ett rakblad. Kan leta fram den om du vill. Funderar också på att bygga åskvarnare modell snik!! :)

Edit: Kan du inte använda en antenn likt den på sid 29 i samma nummer av tidningen som din bild är hämtad!
Senast redigerad av MicaelKarlsson 18 juli 2008, 11:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Åskvarnare funkar min skalle fint som redan tyvärr.
Annars dmi.dk om man bor i skåne, de har åsknerslagskarta på sin sida.
Spunk

Inlägg av Spunk »

Annars är det här en bra sida http://www.stormtracker.se/StormVue.html
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Här finns en som är närmare mig, mycket närmare: http://www.sk6dw.se/sm6sjw/StormVue.html
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag hjälper väll till med länksamligen, en för södra sverige (centrum i skåne)

http://blixtvarning.se/nsbig.php
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

antennen är bara så mycket tråd man kan hänga upp och sedan trimma den till en frekvens som inte är något annat på

en sak som kan göra det mindre felkänsligt vore väl att ha flera stycken med olika frekvenser och endast få larm när alla har aktiv signal

på anpassningsspolen kan man ju lätt prova sig fram till rimligt värde, bara ha en mycket svag sändare, läs tongenerator och prova sig fram till bäst känslighet vid upphängd antenn
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Stormtackers är nog bra när man har datorn på. Men den timma per dygn den är avstängd :D skulle det vara bra med en elektronisk variant.

Jag gör så här bygger elektroniken färdigt först och sen får jag experimentera med antennen.
Så återkommer jag med rapport när jag fått den färdig. Det är ju som sagt inget dyrt bygge...

Håkan
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har för mig att AoE har gjort en nyare variant med LED-stapel för några år sen? Den kanske har bättre beskrivet hur antennen kan tillverkas? Ska kolla mina gamla AoE-tidningar för att se om jag hittar den...

Edit: hittade bara samma variant i Kenneths register... hmm, var kan jag ha sett den tro? Kanske sett den på nätet någonstans :roll:

/PeterH
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Också om åskskydd: ham.se
I QTC nr 3/2008 visar SA3AZD en enkel åskvarnare som består av 2 jordspett på 15 till 50 m avstånd kopplade till en högtalartrafo 5-10 kohm/4-16 ohm och en högtalare.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Jaså finns det en nyare variant. Intressant ska också leta. Men bygger nog den här ändå.

Nu fick jag användning för min Lockmaster demo gick ju att använda PrtSc att klippa ut det färdiga kortet. Kanske köper ett exemplar. Som vanligt är det rena meditationen att göra kretskort. Även experimetkort :)

Här är framsidan

Bild

och baksidan. Fina lödningar va. :)

Bild

Någon som har lust att korekturläsa kortet?
Eftersom det finns 2 R6 har jag ändrat LEDmotståndet till R7

mvh/Håkan
MagsiNet

Inlägg av MagsiNet »

Vad för program är dom där bilderna gjorda i?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

"...Nu fick jag användning för min Lockmaster demo..." skriver Håkan i sitt inlägg, jag gissar att det är programmet där man kan skapa sin layout?

/PeterH
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Fast jag antar att det är Lochmaster (med h) som menas.
http://www.abacom-online.de/uk/html/lochmaster.html

Bra program, men för ett par år sedan var det besvärligt att köpa (man var tvungen att gå till banken och betala eller hur det va...)
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Där ser man Lochmaster ska det vara. Täkte på Lock att låsa fast komponenterna på kortet. Men man sjösätter dom istället. (skotska)

Sjömästare kan man kalla sig :D

Håkan
Skriv svar