Färg LCD! Med hjälp av rgb led och en lcd.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Nutrino

Färg LCD! Med hjälp av rgb led och en lcd.

Inlägg av Nutrino »

JO, jag tänkte att man kan sätta några rgb led´s bakom en lcd som bakrundsbelysning. Men man byter de olika mönstren på skärmen så den släpper igenom det röda, gröna och blå på rätt ställe :D . På så sätt kan man får man färg på lcd´n tror ni att det fungerar? :roll:
Senast redigerad av Nutrino 7 januari 2005, 13:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Michel

Inlägg av Michel »

Två problem:
* Din LCD måste kunna släppa igenom ljus ifrån baksidan. Är den inte anpassad för en 'backlight' fungerar det inte.
* Din uppdatering av informationen på LCD'n kommer troligtvis inte kunna ske så pass snabbt att det skulle kunna ge illusionen av en 'färg LCD'.

Vad jag förstår så är det dock så här som en DLP plattskärms TV fungerar - så med rätt delar så ska det ju fungera...
Rollo

Inlägg av Rollo »

DLP bygger väl på en extrem mängd pyttesmå speglar som dessutom kan vinklas..

Så en vanligt LCD kan du nog tyvärr lägga ner att göra om till färgdisplay...
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Det skulle fungera. Vissa kan visst släppa igenom ljus om man kollar på hur en projektor fungerar. t.e.x http://www.hometheaterhifi.com/volume_8 ... iagram.jpg Hur många Hz har en normal lcd?
Ögat måste ha mer än 12Hz för att bli lurad. Det är 3 färger så 3*12 = 36Hz. Lcd måste ha minst 36 hz.
-------------------------------------------------------------------------------------
Jag menar inte en DLP skärm :x !
Senast redigerad av Nutrino 7 januari 2005, 14:18:51, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det finns olika typer av LCD'er. Vissa är till för att släppa igenom ljus bakifrån och vissa inte.

12 Hz? Det kommer att blinka så mycket att man kommer att få epelepsi på stört.... 60 Hz låter som en mer vanlig uppdatringshastighet på en display, och då har man passerat vad ögat normalt hinner uppfatta som blinkningar.

Tror du att du hinner skriva om hela displayen typ 150 ggr i sekunden? Och att "LCD-pixlarna" hinner ställa om sig? En billig display har långsammare pixlar/pixeluppdatering än en dyr.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Jag menade den totala bilden som blir av displayen blir 36hz. Om man räknar hur många fps man får ut så blir det 12fps. Men som du sa så kan man ju ha 60hz och då blir det 20fps. (60 / 3)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

??? Kan man verkligen lägga ihop refreshraten på dom tre helt olika bilderna (och med olika färger) med varandra?

Låter lite konstigt, men det kanske fungerar.

Ska prova när jag kommer hem och blinka med tre lysdioder i olika färger mot ett vitt paper och se om man får flimmer eller inte på det sättet.
Michel

Inlägg av Michel »

Nutrino skrev:Vissa kan visst släppa igenom ljus om man kollar på hur en projektor fungerar. t.e.x
Jo, men där har du en display som är gjord för att flippa pixlar - inte för att 'visa dots'. Om du kör direktdrivna LCD pixlar kanske du kommer närmare sanningen. Frågan är bara om det ens går att få tag på LCD utan segmentdrivare för en vanlig konsument?.

En projektor har 3st olika LCD, där man släpper igenom varje primärfärg igenom en egen. Jag var inställd på att du skulle växla primärfärg synkat med pixlarna en LCD, vilket jag inte tror fungerar - definitvt inte på en 'normal' grafik LCD.
Nutrino skrev:Jag menar inte en DLP skärm :x !
Nej, jag vet.
Men där har du iallafall en liknande princip.
En bakgrundsbelysning som växlas mellan primärfärgerna synkat med pixlarna (speglarna).
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

matseng skrev:Det finns olika typer av LCD'er. Vissa är till för att släppa igenom ljus bakifrån och vissa inte.
Generellt finns det väl dessa tre:

Reflective: Reflekterar endast inkommande ljus. Ingen backlight.
Transmissive: Blockerar backlight, som finns bakom pixlarna.
Transflective: En kombination av ovanstående.

Med reservation för svengelskan.

En normal LCD klarar inte av mer än några enstaka fps. Man måste använda nån specialare om man ska hinna med skiftningar som är snabbare än vad ögat uppfattar.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

matseng skrev:??? Kan man verkligen lägga ihop refreshraten på dom tre helt olika bilderna (och med olika färger) med varandra?

Låter lite konstigt, men det kanske fungerar.

Ska prova när jag kommer hem och blinka med tre lysdioder i olika färger mot ett vitt paper och se om man får flimmer eller inte på det sättet.
Jo det fungerar kolla på den här RGB Ledsnurran. Men den här är stillastående, men fungerar på ungefär samma sätt.

-------------------------------------------------------------------------------------

Vad menar du med "Blockerar backlight, som finns bakom pixlarna"?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Den snurran ritar väl alla färger samtidigt?
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Ja, men det går göra med den här med. Det fungerar ungefär på samma sätt.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nutrino: Nej, den ledsnurran lyser med alla färgerna samtidigt. Den tar inte ett varv med bara grönt, ett varv med bara rött och ett varv med bara blått.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

okay, då. :oops:
Skriv svar