Analog VU-mätare +återvinning av elskrot-debatt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

Det är lugnt att det spårade ut (ändrade titel lite)

Man kan säga som så här att i grund och botten så är det konsumtions-samhället som det är fel på. Det är helt enkelt billigare att köpa nytt än att laga. Morsans häcksax gick sönder (slitna kol) fick besked om att det bara var att slänga och köpa en ny istället då det endå skulle kosta 4-500kr att byta.
(nu fixade vi det själva, men det är ju inte många som kan)
Dessutom är det många som köper nya saker utan att orka sälja sin saker på blocket, utan de slänger det istället.

Kan säga att jag jobbar på ett krettsloppscenter där vi har en återvinningsgård och det är MYCKET som slängs där som inte hade behövts slängas.

En sak man skulle kunna göra är att helt enkelt erbjuda folk pengar för att de ska göra el-skroten (eller annat) till annan plats där de plockas ner och säljs igen istället för att slängas(i viss mån återvinns el-skroten dock).

Hade jag vunnit 25lakan i 25 år så hade jag å frugan startat upp en sådan här verksamhet lätt. Tyvärr måste man nog ha en sidoinkomst för det går nog inte runt annars...

/Hylsan
Spavcuu

Inlägg av Spavcuu »

Anledningen till att man inte får plocka saker på skroten är att man ska kunna vara helt säker på att sakerna man slänger där faktiskt blir kasserade. Men visst vore det bra om man kunde ha alternativet att lägga grejerna i "det är ok att andra rotar här"-containern.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Finns allt på Ebay:

http://search.ebay.com/search/search.dl ... category0=

Annars håller jag med övriga om att det är enklast att ta från en bandspelare/receiver. Mätte upp ett par VU-mätare häromdan, det var helt vanliga 50uA-mätare.
xxargs

Inlägg av xxargs »

brukar det inte vara en diod i dom också - för att få den olinjära kurvan tillsammans med ett lämpligt motstånd i serie och lagom sving på matande signal ??
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

På dessa satt det bara en elektrolytkondensator parallellt, men jag antar att det satt lite mer grejer på kretskorten för att reglera utslaget.
xxargs

Inlägg av xxargs »

kolla att det inte är en diod i VU-metern trots allt - borde lätt konstateras med en diod/ohm-meter.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Det här är vad jag har letat efter analoga vu mätare då jag har ett par som ligger någonstans.
pern

Inlägg av pern »

Hylsan

Inlägg av Hylsan »

hum...iofs upp och ner..kanske funkar...hum...

Tack för tipset!
/Hylsan
Skriv svar