MAX1771 hjälp!
MAX1771 hjälp!
Hej!
Sitter med en MAX1771 som jag inte får fart på.
Den skall ta inspänning på ungefär +7.9V(Batteri) och lämna en stadig och fin +12V vid 24W effektuttag.
Min koppling lämnar olika spänning beroende på inspänningen(vilket den inte borde göra eller??) och vilken last som ligger på utgången. Jag har byggt ihop den så som schemat visar på elfas hemsida.
Jag är nybörjare på området så kan någon förklara mycket enkelt hur jag ska koppla så vore jag mycket tacksam!.
//Niklas
Sitter med en MAX1771 som jag inte får fart på.
Den skall ta inspänning på ungefär +7.9V(Batteri) och lämna en stadig och fin +12V vid 24W effektuttag.
Min koppling lämnar olika spänning beroende på inspänningen(vilket den inte borde göra eller??) och vilken last som ligger på utgången. Jag har byggt ihop den så som schemat visar på elfas hemsida.
Jag är nybörjare på området så kan någon förklara mycket enkelt hur jag ska koppla så vore jag mycket tacksam!.
//Niklas
> Jag har byggt ihop den så som schemat visar på elfas hemsida.
Stämmer det överens med Maxim's datablad ?
> Jag är nybörjare på området...
Om "området" är "elektronik" så är det kanske inte den enklaste nybörjarkopplingen.
> så kan någon förklara mycket enkelt hur jag ska koppla
Maxim's datablad verkar väldigt fylligt och komplett.
Stämmer det överens med Maxim's datablad ?
> Jag är nybörjare på området...
Om "området" är "elektronik" så är det kanske inte den enklaste nybörjarkopplingen.
> så kan någon förklara mycket enkelt hur jag ska koppla
Maxim's datablad verkar väldigt fylligt och komplett.
- prototypen
24 W ger det inte enligt ELFAS bild, "bara" 6 W
Har du sett att Rsense är 40 milliohm, alltså 0,04 ohm.
Vad blir spänningen på pinne 3?
Utspänningen blir alltid nästan inspänningen (Uin minus ett shottky spänningsfall och resistansen i drosseln) om oscillatorn inte svänger.
Vad är spänningen på pinne 1
Är pinnarna 4,6,7 och FET transistorns Rsens motstånd ORDENTLIGT anslutna till GND
Har du sett att Rsense är 40 milliohm, alltså 0,04 ohm.
Vad blir spänningen på pinne 3?
Utspänningen blir alltid nästan inspänningen (Uin minus ett shottky spänningsfall och resistansen i drosseln) om oscillatorn inte svänger.
Vad är spänningen på pinne 1
Är pinnarna 4,6,7 och FET transistorns Rsens motstånd ORDENTLIGT anslutna till GND
Den stämmer överens med fig.2b(sid.8 ) i databladet: 12V Output, Non-Bootstrapped.
Har lite kunskap kring elektronik men i stort är jag nybörjare. Iaf måste jag få den att fungera.
Vid inspänning +7.9V ger den nu +22.8V med en 12k resistor som last på utgången. Monterar jag en 120 ohms resistor(ger ca 0.1A ström) som last blir inspänningen ungefär lika med utspänningen. Någon som kanske vet vad felet är??
Har lite kunskap kring elektronik men i stort är jag nybörjare. Iaf måste jag få den att fungera.
Vid inspänning +7.9V ger den nu +22.8V med en 12k resistor som last på utgången. Monterar jag en 120 ohms resistor(ger ca 0.1A ström) som last blir inspänningen ungefär lika med utspänningen. Någon som kanske vet vad felet är??
Trasig
Min omvandlare har legat orörd i två veckor och idag när jag skulle använda den så är den trasig. Den lämnar +12V obelastad men vid belastning så lägger den sig på batterispänningen
. någon som vet vad som kan vara fel? Vilken komponent är mest trolig att gå sönder? Antar att kondingar och spolare inte är särskilt känsliga men hur är det med MAX-kretsen, transistorn och dioden? Har ingen uppfattning om hur känsliga dessa är.
Edit: Jag misstänker att det kanske blivit kortslutning någonstans.

Edit: Jag misstänker att det kanske blivit kortslutning någonstans.
-
- Schnegelwerfer
....dåså har jag byggt om den och nu fungerar den, det var max kretsen som hade dött.
Nytt problem:
Inspänningen kommer från ett två-cells lipol batteri(ca. +8V) med en strömbrytare imellan. Mitt problem nu är att den verkar bränna max kretsen om jag slår på strömmen utan belastning då den tar spänning från batteriet. Kommer spänningen från mitt labbaggregat så är detta inga problem. Någon som kan hjälpa mig med problemet?
Nytt problem:
Inspänningen kommer från ett två-cells lipol batteri(ca. +8V) med en strömbrytare imellan. Mitt problem nu är att den verkar bränna max kretsen om jag slår på strömmen utan belastning då den tar spänning från batteriet. Kommer spänningen från mitt labbaggregat så är detta inga problem. Någon som kan hjälpa mig med problemet?