Var kan man köpa CNC fräs?

JonatanGubbe

Var kan man köpa CNC fräs?

Inlägg av JonatanGubbe »

Är intresserad av att skaffa mig en billig CNC-fräsmaskin. Den skall kunna fräsa minst 500mm x 300mm. Den skall kunna fräsa plast aluminium och trä, stål vore trevligt men är inget krav. Finns det CNC-fräsar som funkar lika bra till paneler, kretskort samt gravyr?
Var kan man hitta en sådan?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tror det kunde underlätta dem som svarar om du anger ett ungefärligt maxbelopp som du kan tänka dig att betala. Vad jag förstått genom att läsa om CNC-maskiner här på forumet finns i princip ingen övre gräns för vad en maskin kan kosta.
Om du vill fräsa stål får du nog räkna med MÅNGA tusenlappar!!

Lycka till!

Edit: Välkommen till Forumet!! :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Billigt?

Räkna med 30' och uppåt för det du har tänkt dig som en start
H.O

Inlägg av H.O »

Definiera billig....

Tyska Optimum har en del maskiner, såväl "nyckelfärdiga" som med konverteringskit, svensk ÅF finns. SYIL är ett annat alternativ men jag vet inte om dom finns att få tag i Sverige.

Problemet med en "kunna-göra-allt-med-den-i-alla-material-maskin" är ofta spindelhastigheten. En höghastighetspindel som t.ex en KRESS eller ISEL-UFM maskin är bra till att gravera och fräsa aluminium med små vertyg, 6mm och mindre. Men med större verktyg så blir ofta skärhastigheten för hög pga av att det inte går att sänka varvtalet tillräckligt lågt eller så är vridmomentet för lågt så den inte orkar.

Går man upp i storlek till typ en BF20, som har en "riktig spindel" så är förhålladet det omvända - då finns det moment vid låga varvtal vilket gör att man utan vidare kan borra i stål med ett 20mm borr. Men max varvtal hamnar runt 2000-3500 varv typ vilket är en kraftig begränsing vid körning med små verktyg.

Sen FINNS det ju maskiner som fixar både och med bravur men jag tror inte dom faller under kattegorin billig... :wink:
JonatanGubbe

Inlägg av JonatanGubbe »

Billigt är kanske en dålig formulering, men under 50 000 SEK i allafall.
Har en maskin på jobbet som fungerar bra, men den har bara ett arbetsområde på 330mm x 230mm + att jag tror den kostar mellan 80 000 - 120 000 SEK.
JonatanGubbe

Inlägg av JonatanGubbe »

Fräsning är ju det viktigaste, den vi har på jobbet har jag använt mycket och aldrig känt behov av att använda en fräs större än 2mm. Oftast är problemet att man vill använda mindre fräsar fast de går lätt av när man kör 1-3mm aluminium. Vi har en separat gravyr maskin + plus en kretskortsfräs, men kretskortsfräsen används mer och mer sällan, blir helt enkelt bättre att beställa PCB kort.
Anledningen att jag skrev att jag ville ha en maskin som kan göra allt var att om det fanns så vore det ju skönt.

Mina prioriteringar är:
1. Aluminium <3mm
2. Gravyr av eloxerad aluminium
3. Plexi eller liknande <10mm
4. Trä, plywood, MDF
5. Aluminium <15mm

Anledningen att vi har en separat gravyrmaskin var att när den köptes så gick det ej att få tag på verktyg till den vanliga fräsen som hade fjädrande spindel, eller som på annat sätt fjädrade, finns det att få tag på idag?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Optimim är väl rätt ok, fins ju färdiga CNC kit till dem om man inte vill bygga själv, men misstänker den ej har absolut topp precicion om det gäller fingravyr med superkrav. Däremot verkar det, av resensionerna här att döma funka bra som allroundmaskin i budgetklassen, av bilderna att dömma verkar den ha rellativt robust stomme och så, men vet ej hur den ser ut under skalet.

Men skall ni inte ha värre än 3mm alu så bör det inte vara några problems att hitta en bättre gravyr/fräsmaskin för under 50 k om man kan tänka sig en beggad, man kan få mycket maskin för de pengarna om man letar litet.

Mitt tips är att undvika kinaprylarna om man tänkt använda maskinerna yrkesmässigt till mer saker än PCB tillverkning.

Har inget på rakhand just nu, men ibland dyker det upp riktiga fina prylar på mer eller mindre underliga ställen som blocket, etc.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det som ställer till det är ju kravet/önskemålet 500 x 300 som arbetsyta och då finns ingen Optimum som fixar detta.
JonatanGubbe

Inlägg av JonatanGubbe »

Tack för alla tips!
Kommer inte köpa någon maskin under närmsta året/halvåret utan jag kollar mest prisbilden. Har vaga planer på att starta eget och då skulle en fräs göra underverk!
Precisionen bör väl vara kring 0,1mm tror inte att jag behöver mer.
500mm arbetsyta är ett absolut krav eftersom jag måste kunna fräsa hela 19" rackpaneler.
Går det att köpa byggsatser och på så vis expandera sin arbetsyta? Vad är det som gör att varje extra millimeter ökar priset så mycket? Personligen tycker jag att det inte vore så svårt att bara öka slaglängden på axlarna, utan att det skulle göra någon markant kostnads skillnad, tänker jag fel?
pinussen

Inlägg av pinussen »

Problemet är väl att få det stabilt på längre slaglängder vilket då kräver mer massiv maskin. 0,1 mm låter ganska lätt att få till dock, iofs har jag bara erfarenhet av en optimum bf20.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag vet ju inte vad du har tänkt dej, en lite rackare på 100kg eller en på runt 5 ton. En liten regel att ju tyngre o större dess billigare. Här har du bra adress för priskoll.
www.machineseeker.com
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Syil har fått en svensk återförsäljare faktiskt såg jag själv nyss. Vet att dom inte haft det tidigare. Däremot den svenska sidan (www.syil.se) är väldigt mycket under konstruktion skulle jag vilja säga.
Skriv svar