Kylt vatten i köket
Kylt vatten i köket
Jag var in till jobbet idag en sväng. Drack ett glas vatten från vår kompressorkylda vattenbar. Då fick jag tanken, hmmm undrar om man inte kan göra det samma med ett peltierelement i stället.
Är det någon som byggt något sådant? Kanske finns vattenkylda datorer som har peltier för att kyla?
Är det någon som byggt något sådant? Kanske finns vattenkylda datorer som har peltier för att kyla?
Ja det blir billigare i längden jämfört med den höga strömstyrkan som ett peltierelement, eller rättare sagt nog flera i detta fall, kräver och dessa har dessutom också en väldigt dålig verkningsgrad jämfört med ett kompressorsystem.
Men jo det går att kyla vatten med peltierelement men det är väldigt ineffektivt.
Men jo det går att kyla vatten med peltierelement men det är väldigt ineffektivt.
- Mizzarrogh
Varför då inte ett peltier kylt med kompressor...
Nå, principen är ju densamma som vid processorkylning, men det finns ju "riktiga" kylenheter som jobbar med peltierelement, dock har jag hittills alldrig sett detta i vattenautomater, men väl till vatten för tekniska ändamål.
Men, lönsamt i längden för detta, svar: Nej.
Kul grej på tex lanpartyn eller så, möjligen-
Nå, principen är ju densamma som vid processorkylning, men det finns ju "riktiga" kylenheter som jobbar med peltierelement, dock har jag hittills alldrig sett detta i vattenautomater, men väl till vatten för tekniska ändamål.
Men, lönsamt i längden för detta, svar: Nej.

Kul grej på tex lanpartyn eller så, möjligen-
Peltier fungera för några Watts kylbehov - men vatten maganiserar väldigt mycket värme och kräver stor kapacitet på kyldonet om man skall få fram rimlig mängd kyld vatten inom rimlig tid.
en peliter har COP i bästa fall runt 0.3 medans en kylmakin har COP bit över 4 vid mindre temperaturskillnader - det handlar om en faktor 10 och mer i energiåtgång för samma kylmängd.
en peliter har COP i bästa fall runt 0.3 medans en kylmakin har COP bit över 4 vid mindre temperaturskillnader - det handlar om en faktor 10 och mer i energiåtgång för samma kylmängd.
- Mizzarrogh
Mmm... och häri ligger väl problematikens grund, som sagt, om man istället velat värma vatten och placerat en kraftig värmepatron som vattnet passerat förbi hade saken antagligen förhållit sig annorlunda, då hade det troligen funkat och varit lönsamt (fins ju för övrigt sådana prylar och de funkar bättre än vanliga varmvattenberedare), men är tyverr inte lika enkelt när det gäller att kyla, det finns ännu inte lika smidig och enkel teknik som medger detta.