2 Stegmotoer + en webcam humm..

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

2 Stegmotoer + en webcam humm..

Inlägg av Logan »

Hello ny här.. Mitt första inlägg 8)
Jo jag har en ide som jag vill geomföra det är att styra 2 stegmotoer en x och en y axel. Sedan en webkamera där på.

Sedan kommer kryxet att jag ska styra domma två från min PC via Seriel porten
Detta kommer sedan bli en Active X Dll som styrs via en ASP sida.

Men Det jag behöver hjälp med är själva komponenter som behövs för att styra alla motoerer och fixa länken mellan kortet och PC´n om ni förstår?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det finns folk som är bättre än mig på detta men jag försöker:

För att styra de två motorerna lär du behöva någon form av mikrokontroller, tex en PIC eller en Basic Stamp. Denna kan användas till att ta emot signalerna från datorn för att sedan styra motorerna till en lämplig position. Jag skulle rekommendera dig att använda servos eftersom dessa är enkla att kontrollera.

För att kunna kommunicera med kontrollern via seriporten behöver du helst en MAX203:a. Denna gör om signalnivåerna (RS232-TTL) så att kontrollern förstår dem, typ...
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Okej
Vad för komponenter ska jag ha och hur ska dom kopplas är ganska ny på området men vill lära mig.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Om du vill lära dig så är det nog bäst att du lär dig söka, finns många trådar skapade av folk som vill börja från början. Kolla i microprocessor-delen av forumet. Att blinka med några dioder är en bra början.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Kul att jag snackar med samma person i två trådar, om samma sak. Utan att förstå det :)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Logan: Enklare blir det om du styr stegmotorerna från paralellporten istället. Då behöver du mer eller mindre bara koppla in "förstärkare" på signalerna mellan datorn och stegmotorerna. (Detta i jämförelse med att allt, iofs roligt, bök och besvär med att lära sig mikrokontroller-programmering (pic/avr))

Du kan göra två sådana http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper ... nnect.html och koppla till paralellporten på din dator för att styra två stegmotorer.

Du vill bygga typ en sånhär? http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/mount/
Skriv svar