Radar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Radar

Inlägg av Logan »

Hej, jag märkte inatt när jag skulle gå och dricka vatten så snubblade jag på massa okända saker i mitt rum, och nu fick jag en ide om man kan bygga någon mark radar så som på bilden visa? Är det möjligt??Bild

Det jag skulle vilja säga hur jag tror den kommer funka är en radar som mätar avståndet till obj sedan en steg motor som snurrar runt mätaren och om avstånds mätaren får ett ping tillbaka så sparar den ner det med positionen av steg moton och du får du en bra bild på x och y finns sedan skriver ut det på skärmen till datorn eller LCD om det nu är möjligt :P
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

Allt är möjligt, men inte enkelt.

Min erfarenhet av radar säger att det är nog inget för en amatör. Med tanke på att själva radarn måste både kunna skicka o ta emot signaler och veta vilken signal som den skickade när.

Men det kanske finns någon som har nån lösning fast jag tvivlar på det :cry:
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

mm Det är nog inte så enkelt
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag vet att mitt förslag inte kanske låter så spännande...men några lampor med kontrollerad spridning av ljus.......eller så kan man ju gå med en snöskyffel framför sig :lol: :lol:
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

Hade det varit en radar som bara ska se 1grad rakt fram så hade det nog inte varit så svårt..

Fast om man flyttar stegmotorn ett steg. Skickar en puls. Väntar tills den kommer tebax. Flyttar ett steg till.
Då skulle det kanske fungera men med mycket dålig uppdatering. Speciellt om en signal aldrig kommer tebax för då står den still där :roll:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Lösningen heter ultraljud...

Finns ett par olika byggen runt detta på nätet, tänkte själv ha en sånn på toppen på mitt robotbygge (det årtusende det nu blir mer än planer)

ljud går rätt fort så att du kan scanna rätt fort... enkla mätare borde inte heller behöva så mycket signalefterbehandling... Allt har att göra med hur bra resultat du vill ha.
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

problemet med ultra ljud som jag ser det är att för mig så går inte ljud enbart rakt fram. Utan det sprider sig och ger därför att en massa "plottar" kommer att dyka upp på radarn på fel plats. Om jag inte har fel för mig kallas detta doppler effekt, men kan ha fel för mig för jag sov mest på de lektionerna under radar lektionerna :roll:
evert2

Inlägg av evert2 »

om man gör en smal slits för både ljudkälla å mikrofon/sensor då?....förresten dopplereffekt är nåt annat...har du hört talas om att ljudet från ett tåg som närmar sig, får ljudet en högre frekvens..för en stilla stående betraktare....å lägre frekvens då tåget åker IFRÅN betraktaren...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Visst det skickas ut i en loob, så det blir ju ingen laseravståndsmätning, men det ska nog bli helt tillräckligt.

Satt för några år sen och utveckla ett nivåsystem för att mäta nivån i oljetankar och dylikt. Där hade man andra problem såsom att signalen glatt studsa från givaren ner mot oljan och upp till givaren igen och sen tog den ett varv till... Sen var det bara att försöka gissa vilket som var det riktiga ekot. Riktigt spännande blev det när det första ekot blev mindre än det andra eftersom det första hade blivit lite utsläckt av ekon som tagit en annan väg.

För att inte tala om när man satte givaren utanpå en gasoltank och mätte gasolnivån(vilket är i flytande form i tanken) i den. När man sen börjar tappa gasol av tanken börjar denna koka och då är den MÅNGA konstiga ekon att hålla reda på...

Så jag är full av förhoppning att det ska gå att göra en fin object finder till min robot så den kan undvika köra in i väggar och liknande... Det är också en metod använd av många av universitetens robotbyggen i usa

http://www.thewindmill.freeserve.co.uk/ ... _large.htm
Var ett bygge jag hitta... många komponenter blir det...
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

Som jag sa så sov jag på de lektionerna. Kommer inte ihåg vad det heter men man får samma problem med en vanlig radar. Tex militärens radar. Men så klart har dom system som kompenserar för detta.
Muckade för ett år sedan som Radarchef på ps-90. O konstigt nog så tyckte dom att vi skulle veta allt om hur radar funderar. Ganska intressant ibland, när man inte ville sova...

Men som jag skrev innan så tror jag inte att man kan bygga en enkel radar med så hög uppdaterings frekvens. Och felen som kommer dyka upp kommer vara ganska enorma.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det beror helt klart på vilka avstånd vi pratar om.
Eftersom det från början var tal om ett rum så är det ju inga långa sträcker vi pratar om.

Våra nivåmätara klara i alla fall upp till 3 m räknat enkel sträcka.

6m totalt ljudet gör 330m/s altså typ en 50 mätningar i sekunden borde man hinna med..

Ett bygge
Senast redigerad av AndLi 5 januari 2005, 23:33:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Är det något man ska jobba vidare på eller ska man dumpa detta proj?
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

Men här är jhu problemet att vi vill kunna mäta i 360 grader.
Jag hade aldrig gett mig in på detta projekt. Visst om man har mycket pengar så kan man jhu alltid försöka :D
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Om du över huvud taget lyckats skicka ut en signal som studsar mot objekt och kommer tillbaka så är du i princip klar.
För att känna igen radiosignalen så gör man den som en "unik kod" som lagras tillsammans med riktningen på stegmotorn (i grader). Ska du stänga av/på den så måste du lagra senaste riktning i eeprom så inte räknaren börjar om på noll.

Sedan när radiosignalen är tillbaka, mät tiden så får du avståndet och sedan så har du följande utmatning:

Tid i ms
Riktning i grader från motorns nollpunkt

Sedan kan man bara rita upp prickar.
Så att få iväg själva radarsignalen är det mest trixiga men sen så är resten ganska enkelt att fixa.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad är problemet med att mäta i 360 grader? Stegmotor! Eller det 180 gradersbygget jag länka till ett servo.

Man får ju placera ut de 50 läsningarna per sec över ett varv och sen förskjuta den några grader varje varv. Då får man ju en bild med 1 grads upplösning på 7 sekunder.

Ju kortare avstånd du vill ha som maxavstånd ju fler läsningar kan du göra på en minut.. och såklart tvärt om.. fast då krävs ju känsliga ingångsteg med...

EDIT:
sebastiannielsen skrev: Så att få iväg själva radarsignalen är det mest trixiga men sen så är resten ganska enkelt att fixa.
Det är inga problem att få iväg pulsen.. en transistor mot en matningspänning så hög som möjligt och så kopplar du en pulståg på 50Hz 50% duty cycle på den från PICen/AVRen eller va du väljer.

Problemet är att sen förstärka signalen som kommer tillbaka.. den är INTE stark, den är näst intill frånvarande!!
Skriv svar