Optisk kompressor, frågor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Pehr

Optisk kompressor, frågor

Inlägg av Pehr »

jag håller på att bygga en optisk kompressor, vilken jag tror ska drivas med +/-15V.

Men jag tänker ändå använda +/-12V.

Borde jag ändra något då?

Min första tanke är att byta ut 1.5k motsåndet vid vactrol LEDen till 1.2k för att få samma ström genom dioden.

Men jag är inte helt säker på hur kretsen efter threshold-komparatorn fungerar;

Varför t ex utspänningen från komparatorn inverteras och dubblas innan den går genom AR-kretsen. Och om hur 4.7µF kondingen klarar av de negativa spänningarna som kommer därur. Nån som kan förklara?
Senast redigerad av Pehr 2 juli 2008, 08:41:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror att du fint kan köra på ±12V utan ändringar.

Och spänningen dubbleras inte! Dioderna är till för att välja vilket potentiometer som ska användas, inget annat.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Men op-ampen efter komparatorn har ju ett ingångsmotstånd på 47k och feedback på 100k, dubblar inte den?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Komparatorn ger ut matningsspänningen (+12V eller -12V eller så nära dessa den kan)... hur skulle den fördubbla det?

Men du kan ställa hur stor del av ingångssignalen den ska avkänna via 100k pot'en och signalen förstärks sedan med varierande förstärkning (om pot'en är på 50% blir det impedansmässigt ett 50k motstånd... som är i serie med ett 47k vilket ger ca: 1:1 i förstärkning.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Ja, men om potten är mellan 50-100% då, blir det inte samma effekt som via 50%? Jag menar det kan ju inte bli mer än 1:1, eller?

ref
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Bump: Ingen som vet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jovisst får du olika förstärkningar MEN det är ganska likgiltigt, det är bara ett "digitalt" signal och då du ju ställer på potentiometern väljer du ju "rätt" nivå OAVSETT hur mycket den förstärker det digitala signal.

Du har alltså en förstärkare som varierar i förstärkning mellan 1-2x beroende på potentiometerns inställning. Samtidig är insignalen till detta potentiometer ett nivå som växlar mellan "+12V" och "-12V" och du trimmar på potentiometern till "lagom" effekt, alltså är den exakta förstärkning ganska likgiltig.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Jag vet fortfarande inte om jag förstår...

Men jag litar på dig. Jag får väl ändra motstånd om jag tycker den funkar konstigt.

Tack för alla svar :)
Skriv svar