Störningar på vissa kanaler med maxinew dekoder HITTADE!!!
-
Jag har nu hittat var störningarna kommer ifrån. Det var som ModuLator misstänkte kristallen som spökar. Jag har nu kopplat ett 100kohm motstånd parallellt med kristallen och störningarna blev lite mindre framträdande, men syns fortfarande tydligt på vissa kanaler. Jag har provat med att ansluta en trådstump till motståndsbenet som ansluter till OSC1 på picen, och beroende på hur man håller den kan man få störningarna att försvinna helt. Problemet är att linjerna vandrar först åt ena hållet för att sedan bromsa upp, och börja vandra åt andra hållet. Så håller det på. Vill inte gärna sitta och hålla en trådstump och ändra läge hela tiden, så nu har jag några frågor till er.
1. Har jag rätt värde på motståndet? Om inte vilket värde ska jag ha?
2. Kan jag byta kristall för att komma utanför frekvenser som inte syns och i så fall hur höga frekvenser tål en 16F84A-20/P?
3. Ska jag försöka flytta kristallen till ett annat ställe?
Hoppas att någon kan hjälpa mig och ModuLator med vårt problem.
Tack på förhand
puttiplatt2
1. Har jag rätt värde på motståndet? Om inte vilket värde ska jag ha?
2. Kan jag byta kristall för att komma utanför frekvenser som inte syns och i så fall hur höga frekvenser tål en 16F84A-20/P?
3. Ska jag försöka flytta kristallen till ett annat ställe?
Hoppas att någon kan hjälpa mig och ModuLator med vårt problem.
Tack på förhand
puttiplatt2
Intressant det där med att eventuellt flytta kristallen kanske man skulle ta och prova...men jag tror att vi lurar oss själva "puttiplatt2" om vi använder en trådstump och håller i den efter som resistansen i vår kropp är stor så vi kan få alla möjliga fenomen som inte kommer att stämma när vi sedan försöker att ansluta komponenter för att lösa problemet.
Har själv försökt med liknande men när jag monterade dit motstånd så blev det samma fel igen. Och det som "Lundsten" sa har jag provat också men det blev inget bättre.
Har själv försökt med liknande men när jag monterade dit motstånd så blev det samma fel igen. Och det som "Lundsten" sa har jag provat också men det blev inget bättre.
- Schnegelwerfer
Fenomenet att störningar försvinner när man rör vid komponenter beror enligt min erfarenhet på kroppens kapacitans, inte resistans.
Har du testat att lägga en liten kondensator på några hundra pf mellan jord och stället du tar i när störningarna försvinner?
EDIT: Jag kollade nu på PCB-layouten från din länk, och den var rätt kass. Exempelvis är det ganska långa ledningsbanor dragna från kristallen till dess tillhörande kondensatorer. Dessa långa ledningsbanor ligger dessutom nära in- och utgångarna från dekodern, det säkert därifrån störningarna kommer.
Jag tror att man kan få bort störningarna om man designar om kretskortet till ett dubbelsidigt med ett riktigt jordplan.
Har du testat att lägga en liten kondensator på några hundra pf mellan jord och stället du tar i när störningarna försvinner?
EDIT: Jag kollade nu på PCB-layouten från din länk, och den var rätt kass. Exempelvis är det ganska långa ledningsbanor dragna från kristallen till dess tillhörande kondensatorer. Dessa långa ledningsbanor ligger dessutom nära in- och utgångarna från dekodern, det säkert därifrån störningarna kommer.
Jag tror att man kan få bort störningarna om man designar om kretskortet till ett dubbelsidigt med ett riktigt jordplan.
Helt riktigt att det är kapacistansen som ändras vet inte varför jag skrev resistans men jag har väl fått kortis i huvudet...hehe. Men jag har inte använt riktigt samma kretskorts-layout som "puttiplatt2" men något liknande men jag tycker inte att det är så långa banor mellan kristallen och kondensatorerna men jag kan nog hålla med om att dom ligger nära in och utgångarna.
Men om man nu inte har möjligheter att tillverka ett dubbelsidigt kort kan det fungera att helt enkelt att designa om kortet och flytta bort in och utgångarna på kortet ?.
Men om man nu inte har möjligheter att tillverka ett dubbelsidigt kort kan det fungera att helt enkelt att designa om kortet och flytta bort in och utgångarna på kortet ?.
- Schnegelwerfer
Om man har möjlighet att tillverka ett enkelsidigt kort så är det väl lika enkelt att göra ett dubbelsidigt?
Jag antar att du ändå tillverkar kortet m.h.a. UV-exponering, då går det ju precis lika bra att göra ett dubbelsidigt.
Jag tyckte att layouten som "puttiplatt2" länkade till var riktigt dålig, med en dålig layout kan man inte förvänta sig att det ska fungera störningsfritt.
Jag antar att du ändå tillverkar kortet m.h.a. UV-exponering, då går det ju precis lika bra att göra ett dubbelsidigt.
Jag tyckte att layouten som "puttiplatt2" länkade till var riktigt dålig, med en dålig layout kan man inte förvänta sig att det ska fungera störningsfritt.
Tja jag har faktiskt aldrig gjort dubbelsidigt kort men visst jag får väl läsa på lite...och jag använder UV-exponering för att tillverka mina kort. Visst kanske det är en dålig layout men vi som är lite mindre bevandrade inom elektronikens underbara värld får ta dom layouterna som vi kan hitta och testa att bygga innan man kan börja designa om det är ju inget som man vet innan man har byggt den hur resultat kommer att bli åtminstånde inte jag i alla fall.
Jag använder mig av denna layout antar att den är lika kass eftersom den är liknande http://maxinewplus.iespana.es/maxinewplus/maxi.htm
Jag använder mig av denna layout antar att den är lika kass eftersom den är liknande http://maxinewplus.iespana.es/maxinewplus/maxi.htm
- Schnegelwerfer
Jo, den liknade ju den andra väldigt mycket.
Fördelen med att ha ett jordplan på ena sidan av kretskortet är att alla komponenter kan kopplas till jord direkt, utan några långa ledningsbanor.
Du ju rätt i att man inte kan veta hur det kommer att fungera innan man provat. Det är en hel vetenskap att cadda kretskort, och jag är absolut ingen expert på det heller!
Du har förresten inget schema till dekodern? På sidorna jag kollat på har det inte funnits scheman, bara komponentplaceringsritningar. Det är ju lite lättare att greppa funktionen om man har ett schema framför sig.
EDIT: Hittade på ett schema nu. C8 tycker jag också är väldigt dumt placerad, den borde sitta så nära ben 14 på PIC:en som det bara går.
Fördelen med att ha ett jordplan på ena sidan av kretskortet är att alla komponenter kan kopplas till jord direkt, utan några långa ledningsbanor.
Du ju rätt i att man inte kan veta hur det kommer att fungera innan man provat. Det är en hel vetenskap att cadda kretskort, och jag är absolut ingen expert på det heller!
Du har förresten inget schema till dekodern? På sidorna jag kollat på har det inte funnits scheman, bara komponentplaceringsritningar. Det är ju lite lättare att greppa funktionen om man har ett schema framför sig.
EDIT: Hittade på ett schema nu. C8 tycker jag också är väldigt dumt placerad, den borde sitta så nära ben 14 på PIC:en som det bara går.
-
Tack för alla tips. Ska hem och prova senare idag.
Jag har planer på att bygga en självjusterande dekoder dvs en Amaxnew.
Skulle någon vilja titta på layouten och se om det är något jag behöver ändra på innan jag sätter igång?
Bilden på layouten är på 174 kb.
http://www.freewebs.com/elektroniksidan ... maxnew.jpg
Tack på förhand.
Jag har planer på att bygga en självjusterande dekoder dvs en Amaxnew.
Skulle någon vilja titta på layouten och se om det är något jag behöver ändra på innan jag sätter igång?
Bilden på layouten är på 174 kb.
http://www.freewebs.com/elektroniksidan ... maxnew.jpg
Tack på förhand.
- Schnegelwerfer
Den var ju lite mer komplicerad, det är ju ganska mycket jobb att sätta sig ner och analysera den layouten.
Vad jag reagerade på direkt var att man gladeligen drog in 230V på kretskortet och använde sig av en intern nätdel med trafo för att få fram 9V till en serieregulator!
Jag skulle INTE ha gjort så, utan använt en extern 9V-adapter. Det blir säkrare och troligtvis billigare också.
Jag har i alla fall en väldig respekt för nätspänning och använder inte gärna det i hemmabyggen. Det är dessutom en försäkringsfråga om något skulle hända.
Vad jag reagerade på direkt var att man gladeligen drog in 230V på kretskortet och använde sig av en intern nätdel med trafo för att få fram 9V till en serieregulator!
Jag skulle INTE ha gjort så, utan använt en extern 9V-adapter. Det blir säkrare och troligtvis billigare också.
Jag har i alla fall en väldig respekt för nätspänning och använder inte gärna det i hemmabyggen. Det är dessutom en försäkringsfråga om något skulle hända.
-