Strömbegränsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shep

Strömbegränsning

Inlägg av Shep »

Hej

Farsan har en spånsug i sin snickarboda (230V 9A 1.5kW)
På samma fas som den drivs finns det också ganska många andra strömkrävande maskiner och utöver det lite lampor och dyligt inne i huset.

När man slår igång spånsugen måste man se till att det inte är några andra maskiner igång för då går säkringen stort sett alltid och det beror väl på att det blir en sådan strömrusning när man startar motorn.
Om alla andra maskiner är avslagna så blinkar lysrören fortfarande när man slår igång den och då händer det fortfarande att säkringen går men då är det inte så ofta.
När spånsugen väl har varvat upp så fungerar det helt utmärkt att driva andra maskiner.

Så min fråga är om det finns något bra sätt att begränsa strömmen när man startar spånsugen?

/Shep

Edit: Säkringen är en 16A trög
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

DC motorer drar ju som sagt hög ström vid start. Man kanske kan göra nån "soft-start-circuit" som höjer spänningen alteftersom?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Man kan ju koppla in ett relä på uttagen till de andra maskinerna + lysrören.
Normalt ligger detta draget.
Drar man igång spånsuger ser en timerkrets till att reläet faller (och stänger av allt annat) i 20 sek.

Tror det inte är så bra att begränsa strömmen (A). Vet inte om motorn mår så bra av att trögstarta hela tiden?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Relä är nog inte en riktigt bra lösning. Motorn borde inte heller ta skada av att startas med en ökande spänning.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

kontaktor?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

En motors startström kan vara flera gånger större än märk strömen. så det enda vettiga du kan göra är att koppla in den via en mjukstart. det skonar både elnätet och motor+mekanik. Anars är det bara att säkra upp som gäller men de förutsätter ju att du har tex 25A säkringar in till hela huset då kan du säkra upp just den gruppen som matar spånsugen och om man placera ett överströms skydd vid elcentralen kan man slippa byta ut kabeln som matar spånsugen. jag vet att ABB har komit ut med några nya små fina mjukstartsenheter iaf.
Shep

Inlägg av Shep »

Den här kanske fungerar?
Hittade en mjukstartskontroll på ELFA (72-056-85)
Den var dock lite dyr i mina ögon.

Helst så bygger jag en själv.

/Shep
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

72-056-85 Var jävligt billig för den funktionen. Men om du kan bygga nått fungerande billigare själv så ska du göra det. men det tror jag blir svårt specielt när det är en motor på 1.5KW
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Enlklast är att sätta maskinen på en separat 16A säkring, då kan du dessutom sätta tillbaka 10A säkringen som matar belysning mm.
Skulle inte tro att du har 2,5-kvadrats kabel till belysningen, dvs om det brinner gäller inte din försäkring !

Kabel & Säkring:
1,5 kvadrat, Max 10A
2,5 kvadrat, Max 16A

Ang. mjukstartmodulen så kräver den en kylfläns.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag har iofs. för mig att man får säkra 16A på 1,5mm2 kablar, men vet att det var ngt speciellt som gällde för det....
Om jag bara kunde komma på vad.....

Det finns ju iaf förlängningskablar som är 16A och många byggcentraler (elbjörnar) brukar ha 16A säkringar på vanliga 230v stickproppsuttag.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det är ett undantag som gäller för Anslutningskabel.

T.ex skarvsladdar eller ledningen mellan säkerhetsbrytaren och maskinen.

Kabeln får inte vara hur lång som helst, ett par meter eller så.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Finns ju en lösning där man varvar upp en stor strömkrävande motor med en liten "hjälpmotor" för att slippa den höga startströmmen och på så sätt kunna ha en mindre huvudsäkring till fastigheten

stora kompressorer har ventiler som avlastar vid start så att startmomentet
inte ska blir för högt

lösningen kräver ju en del mekaniskt arbete för att montera in drivning med en extra motor

med annars är det väl bara en timer och kontaktor som krävs om man inte nu startar upp helt manuellt med strömbrytare

/ Minus
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Förr brukade man lägga in ett motstånd i serie med varje fas och sedan styra en extra kontaktor med en NTC i serie med manöverspolen. Extra kontaktorn slog då in efter en kort fördröjning och överbryggade motstånden.
Skriv svar