Godis från nya Elfa-katalogen
-
- Kontakt:
Godis från nya Elfa-katalogen
Postgubben kom en en försenad "julklapp" i dag. Vid en snabb bläddring efter nyheter i den så dök den här upp: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... _73_111_60
En liten 8-pinnars krets, som inte behöver några externa komponenter till sig, och som kan leverera fyrkantsvåg mellan 1 KHz och 68 MHz styrbart från uC via ett SPI-interface. 50 kr billigt.
En liten 8-pinnars krets, som inte behöver några externa komponenter till sig, och som kan leverera fyrkantsvåg mellan 1 KHz och 68 MHz styrbart från uC via ett SPI-interface. 50 kr billigt.
- Schnegelwerfer
Det verkar ju vara en synnerligen trevlig krets. Det enda jag tycker är lite synd när jag läser databladet är att frekvensen inte är linjär mot det binära värdet i kontrollregistret "DAC" och att upplösningen blir lite halvdan för stora värden i DAC.
2^15*2078/(2-1022/1024)-2^15*2078/(2-1023/1024)=-66 302 Hz ~ -66kHz
Det krävs även lite mer räknande för att få fram kontrollvärdena för en viss frekvens, det är visserligen inte svårt men ändå.
Om frekvensen vore linjär mot kontrollbitarna skulle man för de högsta frekvenserna ha en motsvarande upplösninge på 34MHz/1024=33kHz.
Det här med upplösningen är är kanske inte så dåligt ändå beroende på tillämpning. Om man till exempel vill göra en monofon synthesizer och delar utfrekvensen från kretsen med 1000 och spelar en ton på ca 8 kHz så riskerar man att missa den med sisådär 0 till 10Hz. Det är det nog inte många som hör.
(2^12*2078/(2-1022/1024)-2^12*2078/(2-1023/1024))/1000= -8
2^15*2078/(2-1022/1024)-2^15*2078/(2-1023/1024)=-66 302 Hz ~ -66kHz
Det krävs även lite mer räknande för att få fram kontrollvärdena för en viss frekvens, det är visserligen inte svårt men ändå.
Om frekvensen vore linjär mot kontrollbitarna skulle man för de högsta frekvenserna ha en motsvarande upplösninge på 34MHz/1024=33kHz.
Det här med upplösningen är är kanske inte så dåligt ändå beroende på tillämpning. Om man till exempel vill göra en monofon synthesizer och delar utfrekvensen från kretsen med 1000 och spelar en ton på ca 8 kHz så riskerar man att missa den med sisådär 0 till 10Hz. Det är det nog inte många som hör.
(2^12*2078/(2-1022/1024)-2^12*2078/(2-1023/1024))/1000= -8
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 221166.htm
En trevlig krets om man funderar på att bygga en funktionsgenerator.
En trevlig krets om man funderar på att bygga en funktionsgenerator.
- Schnegelwerfer
Mycket intressant för radiopulare
Någon som kan / vet går det att skicka OCT och DAC värderna från
en dators serieport ? 12 v på dom linerna, men lätt att koppla ner till
rätt klocknivå 5 v eller ?.
I och med att det är fyrkant så finns det ju ett mycket stort antal
övertoner att plocka. 68 Mhz blir ju lätt 136 Mhz 272 Mhz osv.
en dators serieport ? 12 v på dom linerna, men lätt att koppla ner till
rätt klocknivå 5 v eller ?.
I och med att det är fyrkant så finns det ju ett mycket stort antal
övertoner att plocka. 68 Mhz blir ju lätt 136 Mhz 272 Mhz osv.
Sinus Fyrkant
Det är ganska enkelt att snygga till fyrkant så den liknar sinus L/C krets.babbage skrev: Så, nej någon sinus kan den inte generera.
Styra från parallellporten
Kan du ge ett lämpligt sökord/mening eller länk ?matseng skrev: Det finns en del exempel på nätet för att styra SPI-prylar via paralellporten.
SPI ? förklara gärna.
Låter ju kanon om jag kan styra från Parallellporten.
Re: Sinus Fyrkant
Javisst är det möjligt att filtrera ut grundfrekvensen (eller någon överton). Om man vill ha en snygg sinus utan för mycket övertoner för t.ex en radiosändare krävs det väl ett ganska bra(nt) filter, annars kanske någon myndighet blir lite sur. Är en "enkel" L/C-krets tillräcklig?SvenPon skrev:Det är ganska enkelt att snygga till fyrkant så den liknar sinus L/C krets.babbage skrev: Så, nej någon sinus kan den inte generera.
Om man dessutom vill utnyttja programmerbarheten i kretsen för tex DDS (direct digital synthesis) blir det väl mer komplicerat då även filtret måste vara programmerbart.
Använda en fyrkantsvåg som LO i radiosammanhang?!
Mycket ska man få höra. Låter som en 'smutsig' radio.
Jag tror bestämt det blir enklare, att istället använda en sinusvåggenerator. och slipper massor av märkliga problem som uppstår av alla deltoner som en sådan spottar ut.
Men åt andra sidan har jag inte sysslat så mycket med HF att jag vet bättre än dig. Men det klingar illa i min öron ändå.
Finns många kretsar som är ämnade för detta.
Om man inte vill bygga det mesta själv.
Mycket ska man få höra. Låter som en 'smutsig' radio.
Jag tror bestämt det blir enklare, att istället använda en sinusvåggenerator. och slipper massor av märkliga problem som uppstår av alla deltoner som en sådan spottar ut.
Men åt andra sidan har jag inte sysslat så mycket med HF att jag vet bättre än dig. Men det klingar illa i min öron ändå.
Finns många kretsar som är ämnade för detta.
Om man inte vill bygga det mesta själv.