Har fått tag i en liten 32 cc 2-taktare från en relativt ny Partner röjsåg. Fick denna för 40 kr plus en vetelängd. Det enda felet var att den inte startade.
Efter ca 10 minuters dragande och konstaterade att det inte var fel på tändstiftet, rättat till avståndet mellan svänghjul och tändspole blev det tillslut så att jag bytte tändspole till en annan precis likadan jag hade liggandes sen ett par gamla projekt och pillande med andra partnertrimmrar.
Så bytte den och vips, på första draget startade maskinen.
Slaktade den något, dvs tog loss själva stången ner till klipphuvet. Svetsa fast ett drev som jag har haft stooora problem med att hitta direkt på slirkoppligen så har jag en koppling med. Smidigt. Verkar hålla än så länge trots vissa kraftprover.
Har nu efter många teststarter av motorn och buskört den lite börjar bygga på ramen till sparkcykeln.
Har inte haft kamera innan eftersom jag flyttar och inte hittar den bland alla lådor. Så nu blev det att låna min fars kamera efter han anlänt till sverige igen efter en lång runda i Italien. Gottegris alltså.
Men har svetsat ihop ramen en del, Köpt lagerbockar och hjul samt axel.
Börjat med att svetsa ramen, mycket stolt över svetsfogarna med tanke på att det är en elektrodsvets, men det funkar i vilket fall som. HOppas bara de håller nu haha. Men efter att ha hoppat en del på den så verkar det hålla.
Dock är inte alla svetsarn så fina, det blev de sista när jag väl fått in tekniken igen efter ett långt uppehåll med svetsandet. Kräver viss teknik.
Måste kommentera de obligatoriska bilderna innan jag lägger in dem.
Har bara satt fast lagerbockarna till bakhjulet temporärt en så länge, hade inte fler bultar, inte heller någon loctite, måste handlas inann sätts fast ordentligt. Jobbgt att tappa ett bakhjul, eller ja bakhjulet i detta fallet, när man kör.
Men till saken, här kommer bilderna.

Detta var alla bilderna än så länge, det blev mitt i bygget men det fåt bli såhär så länge. Fler kommer iaf.
Snart ska motorn på, ska köpa en 15 mm stålaxel till styrningen samt fixa gashandtag, tumgas tänkte jag. Funderar lite på en broms kanske, En skivbroms från en cykel möjligen. Men det är ett senare problem.
Så det tar sig så långsamt.
Har även räknat lite på hastighet och liknande.
Har en nedväxling på 1:4 på dreven. 8 fram och 32 bak. Räknar lågt på motorn, 8000 rpm. Vilket med omkretsen på hjulen blir ca 75 km/h.
Detta är teoretiskt utan friktion och luftmotstånd. Har man nerförbacke och medvind kanske mna kan komma upp i en ca 25-30 km/h i verkligeheten men får se hur den går. Det kanske går om man har tur.