Sparkcykel möter 32 cc motor....

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Sparkcykel möter 32 cc motor....

Inlägg av MNorrgren »

Har fått lite bygglust på ett litet projekt mellan flyttvarven här nu.

Har fått tag i en liten 32 cc 2-taktare från en relativt ny Partner röjsåg. Fick denna för 40 kr plus en vetelängd. Det enda felet var att den inte startade.

Efter ca 10 minuters dragande och konstaterade att det inte var fel på tändstiftet, rättat till avståndet mellan svänghjul och tändspole blev det tillslut så att jag bytte tändspole till en annan precis likadan jag hade liggandes sen ett par gamla projekt och pillande med andra partnertrimmrar.

Så bytte den och vips, på första draget startade maskinen.

Slaktade den något, dvs tog loss själva stången ner till klipphuvet. Svetsa fast ett drev som jag har haft stooora problem med att hitta direkt på slirkoppligen så har jag en koppling med. Smidigt. Verkar hålla än så länge trots vissa kraftprover.

Har nu efter många teststarter av motorn och buskört den lite börjar bygga på ramen till sparkcykeln.

Har inte haft kamera innan eftersom jag flyttar och inte hittar den bland alla lådor. Så nu blev det att låna min fars kamera efter han anlänt till sverige igen efter en lång runda i Italien. Gottegris alltså.

Men har svetsat ihop ramen en del, Köpt lagerbockar och hjul samt axel.

Börjat med att svetsa ramen, mycket stolt över svetsfogarna med tanke på att det är en elektrodsvets, men det funkar i vilket fall som. HOppas bara de håller nu haha. Men efter att ha hoppat en del på den så verkar det hålla.
Dock är inte alla svetsarn så fina, det blev de sista när jag väl fått in tekniken igen efter ett långt uppehåll med svetsandet. Kräver viss teknik.

Måste kommentera de obligatoriska bilderna innan jag lägger in dem.

Har bara satt fast lagerbockarna till bakhjulet temporärt en så länge, hade inte fler bultar, inte heller någon loctite, måste handlas inann sätts fast ordentligt. Jobbgt att tappa ett bakhjul, eller ja bakhjulet i detta fallet, när man kör.

Men till saken, här kommer bilderna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Detta var alla bilderna än så länge, det blev mitt i bygget men det fåt bli såhär så länge. Fler kommer iaf.

Snart ska motorn på, ska köpa en 15 mm stålaxel till styrningen samt fixa gashandtag, tumgas tänkte jag. Funderar lite på en broms kanske, En skivbroms från en cykel möjligen. Men det är ett senare problem.

Så det tar sig så långsamt.

Har även räknat lite på hastighet och liknande.
Har en nedväxling på 1:4 på dreven. 8 fram och 32 bak. Räknar lågt på motorn, 8000 rpm. Vilket med omkretsen på hjulen blir ca 75 km/h.

Detta är teoretiskt utan friktion och luftmotstånd. Har man nerförbacke och medvind kanske mna kan komma upp i en ca 25-30 km/h i verkligeheten men får se hur den går. Det kanske går om man har tur.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att du inte har "fuskat" med en färdig sparkcykel, utan tillochmed bygger den från grunden. :)

Ska bli kul att se fortsättningen.

"Har fått lite bygglust på ett litet projekt mellan flyttvarven här nu."

Jag har märkt samma sak. :) Har gjort två mini-projekt på tre dagar nu.
Undrar vad det beror på. Kanske att man får lite ny bygg-inspiration av de nya intrycken med flytten?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Över 30 km/h med den styrstångsvinkeln blir nog jobbigt. Vet inte vad det kallas, men det är lite tankar bakom varför styrstången lutar som den gör, även för för en barncykel som nog inte är tänkt att gå fortare än 10 km/h.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag hade ju faktsikt planer på att bygga en från en färdig sparkcykel men det kändes inte rätt när man ändå lägger ner lite tid på det.

Sen tror inte jag att det hade hållt så särskillt bra med tanke på det är en del effekt som det handlar om. det är nästan 1 kW motoreffekt så vet inte hur ramen hade gillat det.

Att det sedan blir rätt hyffsat snyggt, tycker jag själv, är inte en nackdel. En snygg lack på detta sen så.

hehe, lite större projekt detta kanske.
Har du flyttat med nyligen eller? Inte varit inne här på rätt länge nu så.
Skyller inspirationen på det iaf, låter bra.

Hur gäller det med trafikregler och så sen förresten?? Är detta något som får framföras på cykelbanor och liknande? Är det inte de där under 25 km/h så får man köra med det?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Grejen är att med styrningen hade jag tänkte att framhjulet kommer sitta "lite snett framåtvinklat". Jag kommer svetsa fast en 15 mm stång på plattan som komemr luta framåt. Det kommer även gå "stag" från ca mitten på stången, mellan lagerbockarna, ner till plattan som sitter på hjulet. Så jag hoppar det komemr bli hyffsat stabilt iaf.

Men funkar det inte så får jag ändra på det, inte det svåraste med denna konstruktionen.

Bara att se hur det funkar helt enkelt.
discomike

Inlägg av discomike »

Har sett något tyskt projekt för några år sen där de monterat framhjulet fast (ombyggd vanlig sparkcykel då, som hade varit för svårkontrollerat med styre i högre hastighet), å med en knopp längt upp å hålla i istället för styre.
Svänger endast genom att luta sig (som man ändå gör vid högre hastigheter).
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe ja, har sett den med, men kommer inte ihåg var. Den var riktigt cool. Men det är svårt att lära sig köra på den tydligen.

Tror dock inte jag ska vara så våglig än. Ska prova och se om jag ens kan få den att gå som den ska så haha. Kan bli en utmaning i sig.

Jag har ändå det svåraste kvar. Vilket är att montera motorn på ett bra sätt. Vilket alltid blir ett problem, oavsett vad man än bygger.

Sen ska jag fixa nåt galler likt det från en gammal kundvagn. Ska bli skydd för motor , med ett snyggt hål för dragstarten, fylla på bensin, och justera förgasaren vid behov.
det ska även monteras in ett kedjeskydd om kedjan skulle lossna eller hoppa av på nån vänster. Så man inte skickar iväg den nånstans. Skulle vara liiite jobbigt om den gick av och man sköt iväg den på något.

Hur är det med att köra en sånhär motor på etanol, respektive miljöbensin i förhållande till effekten med vanlig bensin osv??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

bra fråga.. Har dessvärre inget bra svar.

En annan fråga däremot:
"Har du flyttat med nyligen eller? Inte varit inne här på rätt länge nu så.
Skyller inspirationen på det iaf, låter bra."

Vi ska flytta till hus 1 september, så nu håller jag mest på att planera inför lite ombyggnad av ett rum och ordnar lite pappersarbete. Nu känns det som jag har koll på allt, så det är kul att bygga lite projekt som variation. :)
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Viktigt!
Innan du bygger din framgaffel så rekomenderar jag att du läser på lite om styrgeometrier på cyklar/MC.
Gaffelvinkeln har du ju redan spikat, så det som återstår är att välja ett lämpligt försprång (eng. trail)
Se figuren nedan.
Bild
Försprånget måste vara positivt, annars blir hela konstruktionen instabil.
På en motorcykel brukar gaffelvinkeln vara ca 27° och försprånget ca 90-110 mm. Säkert annat på cyklar och sparkcyklar.
Kolla innan du börjar svetsa så att du inte hela bygget hamnar i skrotbingen direkt efter första provturen. :wink:

Länktips: http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_an ... e_dynamics
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jepp, har redan tänkt på detta så det ska inte vara några problem, räknar med att ha en vinkel på ca 23 grader eller liknande så det ska bli ok,

Men tack för ni säger det, det underlättar verkligen med lite hjälp från dem som kan det.

Ska ändra lite design, ska vinkla den främre plattan något så jag får en bättre vinkel till styrstången.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Hur gäller det med trafikregler och så sen förresten??"
Har jag inte helt fel för mig räknas det som oregistrerat motorfordon, (lätt motorcykel?) så att om du kör med den på gatan kan det bli endel problem (och böter) om du sen inte har körkort för lätt MC (eller vad det nu är den räknas som) så blir det nog ytligare lite problem :)

Är inte säker, men jag har för mig att saker med mindre motor än 125cc räknas som oregistrerad lätt MC. :?:

Coolt bygge annars! 8)
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Ett sådant här bygge är fullständigt lagvidrigt och får endast framföras på inhägnat område. Som inhägnat område räknas tävlingsbana, inte den egna tomten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorå, egen tomt räknas som inhägnad område men BARA om man har en låst grind/bom. Trafiklagen gäller alla ställen där man kan komma in på lagligt sätt med ett fordon, ska man alltså stänga av den egna tomt måste det vara en låst bom för alla infarter, sedan är det lugnt.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

citizendildo skrev:Jepp, har redan tänkt på detta så det ska inte vara några problem, räknar med att ha en vinkel på ca 23 grader eller liknande så det ska bli ok,
På dina bilder såg inte gaffelvinkel ut att vara 27 grader och dessutom såg det ut som ett negativt försprång. Förklara gärna mer hur du tänkt.

Skulle även rekomendera dig att snedkapa fyrkantrören där du fäster in dem mot plattjärnet vid styrlagerhållaren.

Ta inte illa upp men svetsarna såg inte så bra ut. Verkar lite riskabelt att färdas i några högre hastigheter med detta fordon.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"egen tomt räknas som inhägnad område men BARA om man har en låst grind/bom"
När jag skaffade en ATV hörde vi med polisen här, och de sa att det gick bra att köra i skogen (som vi förståss äger) även om den inte är helt inhängad. Det är staket runt en bit av den, men om man kör över en äng så kan man komma in dit.
Skriv svar