Seismometer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Seismometer

Inlägg av Chribbe76 »

Med en seismometer detekterar man lågfrekventa vibrationer.

Min konstruktion består av:
2st magneter monterade i väggen.
2st seriekopplade spolar monterade på en stav, polariteten är omvänd så att störningar teoretiskt(funkar ganska bra) ska filtreras bort.
Staven hänger i sytrådar.
När väggen vibrerar så vibrerar även magneterna men inte spolarna.

Spolarnas stomme är gjord av kartong.
Jag använder den tunnaste tråden jag har (Diameter=0.05mm) för att få ut maximal spänning.
Spolen rymde flera hundra meter tråd.

Bild

Lite filter.

Bild

Spolar och magneter.

Bild

Skyddskåpa för att unvika vind.

Bild

Om man dunkar lite lätt med foten i golvet så ger den utslag.
Det intressanta är att man ser 2st olika frekvenser, först hög frekvens och sen lågfrekventa svallvågor som ebbar ut långsamt.
Dessa svallvågor kan vara en mystisk resonans i mätkonstruktionen men det är lite svårt att veta.
Film

Den ger även utslag om jag knackar på väggen mitt emot där sensorn sitter, båda väggarna är av betong. 8)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Länkarna funkar inte!
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Ok, Jag ska stänga av datorn och mecka lite.
Kan ta en stund....

Jag hoppas att länkarna fungerar för alla nu, jag har iaf verifierat att länkarna funkar för en dator utanför mitt nätverk.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Coolt!

Du får bara koppla in den till datorn också så att man kan spara all data, och sen kan du streama den live på internett 8).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Hur låga frekvenser kan den detektera (jordbävningar/markexplosioner)? Fixar man till loggning på något sätt borde det bli en seismograf...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har ett högpass-filter som ska filtrera bort frekvensen(0.5Hz) som spolarna "dinglar" med.
Jag tycker att det borde gå att detektera 1Hz utan problem.

Jag har inga planer på att utöka funktionen till en seismograf, det var ett trevligt helg-projekt, totalt befriat från stora ambitioner. :)

Jag var lite misstänksam mot den här låga frekvensen(svallvågorna) så nu har jag analyserat det hela och jag är lite smått imponerad.
Jag gjorde ett bandpass-filter för den frekvensen(typ25Hz) och resultatet ser ut så här när jag sätter ner foten i golvet:
Film

Det händer en hel del på den frekvensen, det verkar som om den triggas av alla som bor i huset.
På natten är den dock lugn vilket tyder på att den triggas av att folk som går på golvet.
Det räcker med att jag sätter ner foten(läldigt lätt) i ett annat rum för att det ska synas.
Om man slår på väggen där sensorn sitter så får man mycket högre frekvenser än 25Hz så det är knappast väggens resonans.

Min misstanke var att trästaven kom i självsvängning i vrid-led(axiell) när väggen vibrerade och därför fick man en resonans med väldigt låg dämpning.
Men nu har jag testat att hänga fast en extra vikt på staven för att verifiera att denna frekvens fortfarande finns där.
laban12

Inlägg av laban12 »

Sån där skulle jag behöva bygga... jag vaknar ibland på nätterna av att vårt hus (villa) gungar! Känns ungefär som när centrifugeringen drar igång på tvättmaskinen....

Det skulle bekräfta för mig att det verkligen ÄR huset som gungar och inte jag som håller på att tappa greppet! :)
Men jag kan inte se någon anledning till att huset gungar, det hela är befängt.

Finns det enklare sätt att göra det? Den behöver inte vara så känslig för min del.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag tyckte det var en ganska enkel lösning.
Om du vill göra det lite enklare så använd endast 1st spole och magnet.
För frekvenser som inte är extremt låga så fungerar säkert en vanlig accelerometer mycket bra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Inte utan man blav sugen på ett liknande bygge.
Men, vad mer än spolar och magneter?
Var kan man hitta mer info om hur spolarna bör vara beskaffade?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul, innovativt och genomtänkt projekt. Som alltid när Chribbe76 är i farten. :) :tumupp:

Det här måste helt klart testas. :)
laban12

Inlägg av laban12 »

Ja du har rätt - det ÄR en enkel och snygg lösning.

Jag kan bara inte se mig själv linda spolar och bygga filter! ;)
Jag är mer en mjukvarukille....
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Tack för fina ord!

Jag var mest intresserad av husets rörelser därför behöver jag inte mäta frekvenser under 1Hz.
Om man vill detektera jordbävningar är det vettigt att mäta frekvenser en bit under 1Hz.
Lehman-designen är enkel och gör det möjligt att få väldigt låg egenfrekvens(typ <0.1Hz) på pendeln.
Googlesökning
Jag har ingen dämpning av pendeln, det kan göras med magneter eller oljebad eller det snyggaste är en aktiv dämpning med en "negativ feedback loop".

>Mizzarrogh
Utformningen av spolarna är ganska okritisk, min uppfattning är att man inte vinner något på att ha en lång spole och tråden ska vara tunn.
Ett lågpass och ett högpassfilter + förstärkning räcker för att det ska funka.
Tips: Signalen måste kanske buffras med en opamp innan aktiva filter för spolen är dålig på att leverera ström.
Filter
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En senare grej att kanske lägga till eller att räkna ut är kanske att kunna mäta hur små rörelserna sedan är. :)
Skriv svar