Elektrisk snigeldödare/staket

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en gammal kamerablixt kanske skulle fungera :madmodder: det måste jag testa :twisted:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

MM: GLÄDJEDÖDARE!! :D Det är ju roligare såhär

Version 2.0

Design
Man kan ju tro att version 2.0 ska vara snyggare, stabilare och kanske framförallt, mindre. Men stämmer detta?? Nope.. Den är storre, fulare gjord och ostabilare (Smältlim!!). MEN, Den tar inte alls lika mycket ström, den har en större kondensator och ger ut högre spänning.

Bilder

En dremel, och ett lock från en godisburk, vad blir detta?
Bild

Rätt gissat, en frontpanel!
Bild

Löda lite..
Bild

En lagom stor transformator
Bild

Man behöver väll inte löda?? :oops:
Bild

Mätinstrument (Spänning)
Bild

En kondensator med likriktarbrygga
Bild

Allting fastlimmat i lådan
Bild

Och kontrollpanelen
Bild

Resultatet
Bild

Spec:
En 555'a är kopplad som pulsgenerator och drar i transistorn som styr transformatorn. Trotts att jag bara kör med ca 2Hz genom transformatorn så laddar den upp kondingen (400v/150µF) till 100v på ungefär 2 sekunder. Max utspänning är ej testad, men den borde ligga på många hundra volt. Strömen från batterierna är under 0,5A (6v) vid laddning, vilket gör denna versionen mycket mer strömsnål.

Denna har ingen feedback slinga, så den har manuel stryrning. Sätt på switchen så kopplas batteriet in, tryck sedan på den vänstra momentana brytaren så laddas kondensatorn. Laddningen håller sedan i ungefär 1 minut, så tanken är att man ska ladda upp den precis när det kommer en snigel.

Den momentana brytaren till höger är urladdningknapp för kondensatorn, den kortsluter genom ett 10k motstånd och laddar ur kondingen på ett par sekunder.

// Squiz3r
Zlim00

Inlägg av Zlim00 »

Då måste du göra en styrkrets som automatiskt laddar upp kondensatorn :twisted:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag säger bara en sak...... nej föresten! två saker! häftigt bygge :P men MER kondensatorer! :twisted:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ursäktar att jag skriver så mycket, men jag byggde en annan variant nyss. den ger 463 volt och 200 watt ut konstant. den måste ja testa på sniglar!! :twisted:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Seglivade jävlar!! Jag testade med 60v HÄR sen drog jag på och laddade i ca. 10 sekunder, då kom den upp i 200v nästan, men tro inte den dog för det!! :evil:

Rifa: Låter livsfarligt !
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det låter inte bara livsfarligt... det ÄR det också :twisted:
Foobster

Re: Elektrisk snigeldödare/staket

Inlägg av Foobster »

Hmmm...

Ser att det är en väldigt gammal tråd, men för mig har problemet just blivit aktuellt då sniglarna börjat få för sig att klättra upp i min planteringslåda och förstöra mina chiliplantor. :evil:

Jag undrar om det finns någon som skulle kunna ge mig lite tips och vägledning i ett snigelstaketbygge?

Skicka ett PM till mig eller svara på den här tråden.

Hoppas någon har lite tid och intresse av att dela med sig av sina kunskaper, det skulle verkligen uppskattas!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett enkelt tips är batteri kopplat direkt till metallremsor eftersom sniglarna ogillar elektricitet. Och om dom fortsätter att leva så kryper dom därifrån.
(Ficklampsbatterier + aluminiumfolie för en snabbfix, dock ej testat)

Finns annars antisnigelmedel som är miljövänligt och håller i två år.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kanske hälla ut en rand salt runt landet? Måste iofs göras om varje gång det har regnat, men sniglar avskyr salt (de tvärdör i kontakt med "större" mängder salt).
Foobster

Inlägg av Foobster »

Att jaga bort sniglarna är väl kanske 60% av problemet, de andra 40% är nyfikenhet och chansen att få sätta mig in i ett nytt ämne och ha ett litet projekt att pyssla med.

Jag tänker mig följande:

- 2 trådar som löper parallellt längs på lådans vertikala sidor ganska nära överkanten.
- Snigeln själv får agera kortslutare i och med att den kommer åt båda trådarna.
- En lysdiod tänds (eventuellt under en begränsad tid)
- En nollställningsbar räknare (för avancerat?)
- Jag vill att det ska komma en liten stöt när snigeln kortsluter de två trådarna (förhoppningsvis vänder den då eller trillar ner)
- Kretsen ska sedan ladda om sig inför nästa attack.

Vad tror ni? Är det något som går att få till?

Om det finns någon hel- eller halvfärdig lösning kan det också vara intressant att få tips om.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

varför en tänka på el när det finns andra alternativ?
Forskar lite på området så jag tänker inte ge mina ideér rakt av, men kan säga att de är duktiga klättrare.
Men inte på hala ytor eller ytor som böjer sig 90grader. Ett annat sätt att hålla dem borta är att minska deras anläggningsyta och låta gravitiationen göra sitt.
Jens92

Inlägg av Jens92 »

Dags för större kondensatorer :)
Bild

några sådana parallellkopplade så ska du se att det händer grejer.
;)
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

ghost_rider skrev:varför en tänka på el när det finns andra alternativ?
Forskar lite på området så jag tänker inte ge mina ideér rakt av, men kan säga att de är duktiga klättrare.
Men inte på hala ytor eller ytor som böjer sig 90grader. Ett annat sätt att hålla dem borta är att minska deras anläggningsyta och låta gravitiationen göra sitt.
Plastsarg som är sprutad med teflonolja inramar det man vill skydda?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Fram med en större konding bara...... den på bilden ovanför blir bra.
Och vad är det för strunt snack om att man inte skall lösa problemet med elektronik? ..... :nene: .... här löser vi saker och ting med elektronik, ju krångligare desto bättre. :)

Har du SJ-pallar och pallkragar?

Edit: kanske kan man ta elektroniken från en trasig flugdödarracket om man inte orkar uppfinna hjulet en gång till. Men då får man vara noga med att kunna stänga av den. :D
Skriv svar