Vet inte vad det heter med det jag eftersöker är en krets som bryter strömmen efter en viss tid från det att den aktiverats.
Jag vill bygga är en "sensor" som känner av när en slinga sluts (vatten passerar) och sedan startar en timer som ger ström (3v) x antal sekunder innan den bryter strömmen igen.
Är en sådan krets komplicerad att bygga?
Jag har endast grundläggande kunskaper i elektronik från elläran på gymnasiet för 12 år sedan.
timerbrytare?
Komplicerat är det inte.
Först en sak: jag hakar mig upp på "..som ger ström (3v)...".
Ström mäts i Amperé (förkortas till A) så du menar antagligen spänning.
Spänning mäts i Volt (förkortas V, inte 'v')
Nåväl, det var språkpolisen.
Du behöver en sensor som reagerar för vatten och där kommer första oklarhet: är det en "nötbrytare" som ska övervaka t.ex. diskmaskinen eller är det en avkännare på ett ställe där det regelbundet kommer vatten (t.ex. vid ventil i industri)?
Detta har betydelse för avkänningssättet men generellt fungerar det med 2 st ståltrådar (gärna rostfria) där man lägger den ena till VDD och den andra via ett motstånd in på basen av en transistor. På samma transistor ska det finnas ett (stort) motstånd mellan basen och emittern för att "släcka" den när det inte finns vatten.
Kollektorn går då låg när det kommer vatten, monterar man ett pull-up motstånd mellan kollektorn och VDD går den till VDD när det inte är vatten.
Detta nivåskift till låg kan trigga en 555 (timerkrets, kan heta LM555 och mycket annat) som sedan ger ut den önskade puls. Dock fungerar 555'an inte på så låg spänning som 3V men det kan ordnas med en spänningsdelare på utgången.
Först en sak: jag hakar mig upp på "..som ger ström (3v)...".
Ström mäts i Amperé (förkortas till A) så du menar antagligen spänning.
Spänning mäts i Volt (förkortas V, inte 'v')
Nåväl, det var språkpolisen.
Du behöver en sensor som reagerar för vatten och där kommer första oklarhet: är det en "nötbrytare" som ska övervaka t.ex. diskmaskinen eller är det en avkännare på ett ställe där det regelbundet kommer vatten (t.ex. vid ventil i industri)?
Detta har betydelse för avkänningssättet men generellt fungerar det med 2 st ståltrådar (gärna rostfria) där man lägger den ena till VDD och den andra via ett motstånd in på basen av en transistor. På samma transistor ska det finnas ett (stort) motstånd mellan basen och emittern för att "släcka" den när det inte finns vatten.
Kollektorn går då låg när det kommer vatten, monterar man ett pull-up motstånd mellan kollektorn och VDD går den till VDD när det inte är vatten.
Detta nivåskift till låg kan trigga en 555 (timerkrets, kan heta LM555 och mycket annat) som sedan ger ut den önskade puls. Dock fungerar 555'an inte på så låg spänning som 3V men det kan ordnas med en spänningsdelare på utgången.
Klart att det heter spänning. Vet inte varför jag skrev ström. Får väll skylla på att jag var trött eller bara allmänt förvirrad vid tillfället.
Tack för rättelsen.
Sensorn kommer att bestå av 2 ståltrådar monterade på en bräda och det kommer inte rinna mycket vatten där. Kanske 2-3 deciliter vid några sporadiska tillfällen. Där efter så vill jag att kretsen ska ge ström i ca: 20-30 sek.
Jag hängde med fram till "(stort) motstånd", sen tappade du bort mig.

Tack för rättelsen.
Sensorn kommer att bestå av 2 ståltrådar monterade på en bräda och det kommer inte rinna mycket vatten där. Kanske 2-3 deciliter vid några sporadiska tillfällen. Där efter så vill jag att kretsen ska ge ström i ca: 20-30 sek.
Jag hängde med fram till "(stort) motstånd", sen tappade du bort mig.
När vattnet leder via elektroderna kommer det ström till basen som då får transistorn till att leda. Om det INTE är vatten kommer motståndet att dra bort evt. krypström (fukt?) så att transistorn stänger av. Med "stort" menar jag 10k eller så, inte fysiskt stort.
Väljer du DENNA timerkrets kan den jobba på 3V, kolla databladet för typisk koppling.
Nu kommer jag att vara borta några timmer pga. vittnemålet och lite jobb men fråga gärna på, det finns många andra som kan svara.
Väljer du DENNA timerkrets kan den jobba på 3V, kolla databladet för typisk koppling.
Nu kommer jag att vara borta några timmer pga. vittnemålet och lite jobb men fråga gärna på, det finns många andra som kan svara.