Coilgun

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Coilgun

Inlägg av Bonehead »

Ja, nu är det här inget professionellt bygge och det råder stor brist på rätt verktyg(och kunskap :P) men eftersom jag fått så mycket hjälp redan så tänkte jag att jag kan åtminstone visa upp vad det är jag håller på med :)

Mottot för det mesta är att det som finns används, behövs något mer får det väl beställas..

För nuvarande så är det en 555 oscillator krets, frekvens på ~83Hz, stark förbättring i laddningstid jämfört med 27khz.. Ska testa ännu lägre frekvens om det blir effektivare. Ingångsspänning på 12V(8st R6)
4st kondensatorer märkta 400V 560uF(styck), parrallelkopplade för 400v 2240uF
Avfyrningskrets med thyristor (30TPS12), testat avfyra med 3V ~45mA, verkar funka.

Och nu lite bilder..

Handtaget, sticksågade ut profil från en 50mmX100mm planka och körde sedan med dremeln tills handtaget passade bra i handen.
Slipade även så jag kunde integrera microbrytarn.
Bild

Ihoplimmat med resten.. 'bolt action'(vet ej svenska ordet) omladdare med inbyggt magasin för cirka 7 projektiler(5mm diameter, 40mm-45mm långa)
Skjutröret är en föredetta penna
Bild
Med laddaren utdragen(Äldre foto, hade inte rundat av kondensator magasinet här)
Bild
Genomskärnings vy av laddaren(spegelvänt dock..)
Bild

Mer bilder och info kommer när jag åstakommer något, behöver för tillfället lite saker innan jag kan fortsätta bygga(hållare för 2xR6, magneter för att hålla projektilen, fjäder för bättre känsla i laddaren och så vidare.)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ser kul ut :P lycka till!!
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Tackar :)

Försökte integrera kretskortet lite men det blev blandat skräp, funkionellt dock ... :P

Köpte ett borrstativ för min multislip från jula för enklare fräsning, vingligare kunde dom nog knappast gjort den...
Bild
Bild
Svängde även förbi kjell en snabbis så nu har jag brytare och diverse i mängder.. Tänkte integrera en laserpekare samt 2 brytare för att kontrollera laddning och siktet. Har dock inte lyckats få isär laserpekaren än, får väl vålda lite senare..
xobx

Inlägg av xobx »

Glöm inte att lägga upp filmer :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

keep it up :wink:
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Har 2 äldre filmer som får duga för tillfället, en på laddnings..saken..(Behöver verkligen komma på ett bättre ord här) och en när jag provskjöt med bara skjutröret.

http://s307.photobucket.com/albums/nn29 ... 4123c9.pbr

http://s307.photobucket.com/albums/nn29 ... ild300.flv

Kommer absolut bättre filmer senare när jag fått ihop det :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Kul bygge!. :)
Har du någon ritning på elektroniken?.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Har ett snyggt schema på oscillerings kretsen som jag 'lånat' från:
http://tacashi.tripod.com/elctrncs/555sstc/555sstc.htm
Bild
Dock kör jag med 3.2uF istället för 10nF, beräknande frekvens med den här sidan: http://ourworld.compuserve.com/homepage ... en/555.htm

Kan nog snickra ihop ett fullständigt schema om det vore intressant?
Zlim00

Inlägg av Zlim00 »

Ja, ett fullständigt schema skulle vara intressant..
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Nuvarande fullständigt schema, kommer lägga till brytare för att kunna kontrollera laddningen och möjligtvis annat jox senare.
Bild

Edit: Fräste ut lite plats för en knapp för att kunna koppla bort laddningen.
Bild

Hade jag varit smart så hade jag gjort detta innan jag limmade fast handtaget, då hade jag kunnat haft kabelspåret på undersidan dvs nästintill osynligt.. Shit happens, life goes on.. :lol:

Även lagt till fjädern(som knappt syns) baktill på laddaren, så nu om man låser i framläget och sen trycker upp den flyger den bak ordentligt och får ny projektil i skjutröret, bara trycka fram och låsa igen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hur lång tid tar det för den att komma upp i 300v?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Kort svar: För lång tid.. :P Har inte tagit tid på det, dock så tar det 10sek till 100V, så jag gissar på cirka 40-60sekunder för 300. Hoppas detta blir snabbare med lägre frekvens..
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Vad för transformator använder du?
Om det är en vanlig med järnkärna är det inte konstigt att det inte fungerade så bra med 27Khz då de är mer lämpligt att använda en ferritetransformator.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

2x6V, primär på 230V, gjort för 50hz och ser ut som vanlig järnkärna.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,353500000

Dom var billiga, och kände att det fanns en risk att jag hade sönder något så verkade det inte värt att gå upp i pris särskilt mycket, har två sådana parrallel kopplade(verkade gå snabbare än med en ensam(kanske är placebo dock..)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Använder du dom så förstår jag att det inte fungerade bra med 27Khz då dom är tänkta att arbeta vid 50Hz. :)
Skriv svar