Torktumlare: (Start)kondensator, storlek

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HA
Kontakt:

Torktumlare: (Start)kondensator, storlek

Inlägg av HA »

Hej alla kloka människor på elektronikforumet!

Försöker samla pluspoäng genom att laga moderns torktumlare. Motorn står still men annat verkar ok (värme, belysning osv).

Det är en 1-fas asynkronmotor på 130W med start- och driftkondensator. Jag har mätt/testat kondingarna och det verkar som den större kondingen (start?) har gett upp. Kondingen är på 9uF och sitter i ett metallhölje som jordas i chassit med en M8-skruv. Jag började givetvis i fel ände och rev loss grejorna utan att mäta om det är spänning fram till motorn osv. Men eftersom kondingen verkar kaputt tänkte jag chansa och byta den för en billig penning.

Frågan är om jag istället kan köpa en sån här på 10uF:
https://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl ... k=4369.htm
Är det olämpligt att skaffa en konding vars hölje inte går att jorda?

Tacksam för alla idéer!

-Håkan
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det borde väl funka bra.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Det ska inte vara några problem.
Har motorn stannat och du har fläkthjulen på motoraxlen så kan även överhettningsskyddet ha utlöst.
Oftast är det manuellt återställbart och sitter ovanför elementet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..det verkar som den större kondingen (start?) har gett upp.

På vilket sätt har du konstaterat detta?
HA
Kontakt:

Inlägg av HA »

Danny:
Tack för tipset! Ska kolla omgående :) Det sitter en fläkt på motorn men jag gissar att den enbart kyler kondensorn. Till själva värmeelementet sitter en separat fläkt (både värme och fläkt fungerar).

Henry:
På vilket sätt har du konstaterat detta?
Väldigt primitivt (med multimeter) och genom att jämföra de två kondingar som finns;
1) mätt resistens - ökande (till OL) i ena kondingen och enbart OL i andra
2) Laddat upp dem med batterier och mätt ström, både laddning och urladdning. Den ena laddas och laddas ur och med den andra händer ingenting.
3) Kapacitansmätt - den ena håller specad kapacitans och den andra har en kapacitans på en 30000-del av specad (ca 0,3 nF jämfört med 9uF)

Ingen exakt vetenskap men ett rimligt antagande. Åtminstone i förhållande till pris

Mvh

Håkan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok så du har gjort så pass ja det är några sätt att verkligen testa om en konding är som den skall vara eller ej så jo det är absolut konstaterat att den är kass. Det räcker dock ofta att initialt bara se om kapacitansen är som den skall +- 20% för det brukar kunna utesluta majoriteten. Är det ändå rätt men att den ändå inte fungerar som den skall så kan man göra resten för det borde ta hand om resten, ialf vad gäller denna typ av kondingar.
Skriv svar