Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder]
Dog projektet ut eller blev du nöjd med resultatet? Jag tänkte bygga exakt samma projekt men har även inhandlat spolarpump med slangar och T-korsningar med backventil och grejer och tänkte att jag skulle söka här på EF innan jag drog igång.. Dumt att uppfinna hjulet flera ggr.. Och detta projekt verkar ju riktigt snyggt måste jag säga! Jag gillade även tanken med PIC10 och AD med WDT.. Hade ju varit gött om man kunde köpa ett fardigt kit av dej och slippa onödigt meck, men jag måste ju även ha en utgång som kan styra pumpen och så.. Kan vara nåt att slänga till om du uppdaterar mönsterkortet igen. Bara en utgång och GND. Vore ju kul om du ville göra programmet till open source så man kan lägga till pumpstyrning och tillhörande konstanter! 

- chrille112
För att hålla nere priset, skulle man då inte kunna ha en "huvudenhet" som kan hantera ett antal probar?
Då skulle man slippa utrusta varje prob med processor och annat.
Å andra sidan: om man har 4 blommor i ett fönster, skulle man kunna ha en huvudenhet och 4 probar, och då borde ju priset bli 1/4 jämfört med fyra "intelligenta" probar?
Då skulle man slippa utrusta varje prob med processor och annat.
Å andra sidan: om man har 4 blommor i ett fönster, skulle man kunna ha en huvudenhet och 4 probar, och då borde ju priset bli 1/4 jämfört med fyra "intelligenta" probar?
- chrille112
Och jag skulle faktiskt gissa på att största anledningen till torr jord är nog att vattnet dunstar.. Storleken på krukan (och kanske även typen av jord) avgör hur mycket och ofta man måste vattna. Och sen är det givetvis så att olika växter sksa vattnas olika ofta. Tjockbladiga gröna växter is the shit för de tål att torka ut ordentligt. Och de flesta växter vill gärna torka till mellan vattningarna (för att rötterna även ska få lite syre) så man ska nog undvika att slatta på ofta och konstant hålla jorden för våt.
Jag har testat med multimeter och får fram värden mellan 5-300k Ohm. Jag hade iaf tänkt attnär det väl är dags att vattna så ska jag pytsa ut vatten sakta men mycket så vattnet rinner igenom krukan och så det hamnar lite vatten på fatet. (Förutsätter att man har en innekruka med hål och gärna lite leca-kulor i botten). Sen vänta tills det är helt torrt (>100k Ohm) innan man vattnar igen. Och så ska man nog sätta mätstickan så nära centrum av krukan som möjligt för den torkar uppifrån och har man en "luftig" kruka så torkar den även från sidorna.
Jag har testat med multimeter och får fram värden mellan 5-300k Ohm. Jag hade iaf tänkt attnär det väl är dags att vattna så ska jag pytsa ut vatten sakta men mycket så vattnet rinner igenom krukan och så det hamnar lite vatten på fatet. (Förutsätter att man har en innekruka med hål och gärna lite leca-kulor i botten). Sen vänta tills det är helt torrt (>100k Ohm) innan man vattnar igen. Och så ska man nog sätta mätstickan så nära centrum av krukan som möjligt för den torkar uppifrån och har man en "luftig" kruka så torkar den även från sidorna.
- chrille112
Om du kollar i dina krukor hemma så kommer du nog märka att det är så gott som samma status i de flesta. Mina är ju i 99% av fallen kruttorra!
Skämt åsido. Jag har precis sått frön som växt upp och är nu ca 15cm och de ska snart planteras om. Och far min sa att rötterna måste komma igenom och smeta sig mot innerkrukan för att det ska vara safe att plantera om dem i större kruka annars kommer det bli för blött och det är stor risk att de möglar. Därav, är det olika storlek på krukorna så ska man nog göra inviduella mätningar. Men i mitt fall har jag 4st plantor och de är alltid väldigt lika. framför allt om man låter dem torka ut, då kan man garanterat köra med en mätsticka för allihop. Men har du en stor törstig växt så kommer den troligtvis torka ur krukan fortare än en liten. Men det får man nog prova sig fram. Men ska man vara realistisk så brukar det ju gå bra om man glömmer och vattna ett par dagar så det spelar nog mindre roll.

hej alla infohungriga!
projektet är för tillfället lagt på is pga bristande tid o husköp med tillhörande rennovering! men ska se om jag kan bidra med lite godis av det jag fick fram. anledning till att det inte blev helt klart är att jag hitta buggar i konstruktionen som gjorde att jag fastna i utvecklingen.
/Meckis
projektet är för tillfället lagt på is pga bristande tid o husköp med tillhörande rennovering! men ska se om jag kan bidra med lite godis av det jag fick fram. anledning till att det inte blev helt klart är att jag hitta buggar i konstruktionen som gjorde att jag fastna i utvecklingen.
/Meckis
- chrille112
Hur har det gått? Vad var det för buggar? Kanske finns några fler i denna tråden som är sugna på att avlasta meckis (om han vill det förstås). Vet inte om du tänkt sälja det här eller göra det till opensource projekt.
Jag kan tänka mig att hjälpa till lite ifall det vill sig. Tycker detta är en väldigt rolig och framförallt verkligen smart grejj som jag vet fler än vi på forumet också hade tyckt!
Vilka konstruktionsmissar hade du gjort? Vad är kostnaden i dagsläget för 1st komplett kit? Vore lite kul med lite mer data/specs.
//Micke
Jag kan tänka mig att hjälpa till lite ifall det vill sig. Tycker detta är en väldigt rolig och framförallt verkligen smart grejj som jag vet fler än vi på forumet också hade tyckt!
Vilka konstruktionsmissar hade du gjort? Vad är kostnaden i dagsläget för 1st komplett kit? Vore lite kul med lite mer data/specs.
//Micke