Funderingar kring sinusvågoscillator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

jojje skrev:Kan du ha nån nytta av en sån här?
Tack för erbjudandet! Enda problemet är att jag VILL bygga själv av följande anledningar:

- Nöjet med att bygga
- Tillfredsställelsen när man är klar
- Man får det precis som man vill

Sedan har jag inte så himla stora krav på exakthet och inställningsmöjligheter. Sedan kan jag kombinera två saker jag gillar, bygga elektronik och bygga i trä då allt skulle byggas in i en trälåda.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, I C.

Då kan jag skicka PM till tompa74 å fråga om han vill överta den för en liten symbolisk summa. :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Gör så!

I C, var den medveten eller blev det bara extra roligt på ett elektronikforum?? :D
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Förstår att du vill bygga själv men glöm inte bort att du
med ett enkelt ljudkort i datorn har ett ganska vasst mätinstrument för
audiokretsar. Finns många bra kostnadsfria program att använda för detta.

Du får begränsad frekvenstäckning både uppåt och nedåt i frekvens men det är kanske
användbart för dig ändå.

Du kan designa en enkel interfacebox mellan datorns ljudkort
(Line In och Line Out) och den koppling du vill mäta på.
Boxen skulle kunna bestå av kretsar för att skydda ljudkortets in- och utgångar
samt för att öka drivförmågan.
Du skulle också kunna lägga in kretsfunktioner för att addera en justerbar
DC-nivå på din genererade signal från Line Out.
Line In på ljudkortet är oftast AC-kopplat så där går DC-nivån inte att
mäta men det kan vara praktiskt ändå med en justerbar DC-nivå på
din generator.

Du blir med denna mätuppkoppling beroende av en dator (störande fläktljud?)
när du experimenterar men å andra sidan får du ett kraftfullt mätinstrument
med många användbara funktioner.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

MicaelKarlsson

Det blev väl lite roligt kan man tänka. Ta det som en bonus. :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Tack för tipset Ronny!
Skall titta mer på dina förslag som låter intressant.

Det jag tänkt göra är att experimentera med transistor- och OP-förstärkare samt olika filter, framför allt aktiva sådana.

"Boxen skulle kunna bestå av kretsar för att skydda ljudkortets in- och utgångar samt för att öka drivförmågan. "

Ja det är nog säkrast! Med min förmåga att ibland koppla fel så lär den förargliga röken komma inifrån datorn.

Får ta mig en rejäl funderare!

EDIT:
Hittade den här: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/ap ... umber/2081

Vad tror ni om den? Kan det vara något?
Det borde ju gå att pilla ihop en egen programvara med lite extra funktioner! :)

EDIT 2: Jojje vad blir det efter fem bonusar? En hel rolig historia? :lol:
xxargs

Inlägg av xxargs »

RX2206 fins i princip i alla funktionsgeneratorer som är byggda på 70 och 80-talet inklusive sådana som bildlänkarna visar på - och det har skrivits spaltkilometer på hur man skall få bort den lilla knorren/spiken på periodtopparna på sinusen för denna krets..

Sinusen är dessutom inte specielt välgjord då kretsern som omvandlar (analogt) från triangelvåg till sinus inte har perfekt passning i sin kurva mellan linär ingång och sinusfuktionen och det blir bredbandiga artifakter i toppen när triangelvågen vänder och än värre när toppen inte precis träffar nivån när spänningen motsvarande 90 grader ger '1' utan spänningen skalar max för 89 grader och man får ut 0.998 i värde som tvärt vänder -> knorr/spik i toppen.

skall man göra en högkvalitetssinus för audio-bruk (specielllt på lågfrekvens) så måste man konstruera väldigt omsorgsfull då minsta lilla skräp och övertoner på tex 20 Hz hörs direkt och folk tror att de hör 20 Hz men igentligen bedömmer högtalern efter övertonerna på signalen i 40 och 60 Hz pga. övertoner i testsignalen.

som kopplingstrix så skall tex. OP-ampar kopplas så att dess utgång drivs i klass A (utgången via motstånd för någon mA till plus eller minus matningen för att få en DC-bisasström på utgången i samma strömriktning hela tiden ) så att OP-ampen inte byter drivtrissa inuti under sinusenvelopen - då den annars lätt ger bredbandig cross-overdistorsion - den hinner nämligen inte motkopplas bort på alla frekvenser samtidigt och rätt fas i feeback utan det blir alltid någon rest kvar

att göra en sinus utan spurioser 60 - 70 dB under huvudfrekvensen är inte helt lätt - och än värre om man skall ha mer än 70 dB THD där alla övertoner och brus räknas ihop RMS-mässigt i området några Hertz till kanske 200 KHz, den kvaliten och mycket bättre än så krävs om sinusgeneratorn skall användas för audiotestbruk.

i flesta fallet så ger ljudkortets line-utgång med lämpligt program bättre kvalitet än dom flesta hembyggda sinusoscillatorer...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej det är inte variabel jag är ute efter och "bara" för 230VAC, vill enbart ändra 50Hz till 60Hz eller kanske 70Hz till en motor till en vakuumpump jag har så den får en lite högre pumpkapacitet. Den är designad för att även användas för 60Hz och då få ett lite högre varvtal och högre pumpkapacitet vilket inte skadar. Behöver inte en styrning från 0Hz till säg tex 400Hz för nej det är absolut inte något man smäller ihop under kafferasten.

Fast jag kom på precis på det att det borde ju såklart gå att bara ändra nätspänningens frekvens som man matar det hela med.. Det är en ren 3-fas motor för X-Y koppling med konding kopplad till sig då den matas med 1-fas. Det lär ju kanske inte fungera från noll till hur högt varv som helst men inom ett litet område bör det fungera och det räcker för mig och behöver dessutom bara en fast frekvens på tex 60Hz.

Tänkte om det ev fanns färdiga kretsar med 3-fas ut men det ser dåligt ut med det så det får vara med den delen och det lär ju dessutom gå med att bara ändra frekvensen på matningen till det hela så det kvittar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Henry: http://diymania.hv4all.com/turbopump/tu ... driver.PNG

En driver jag fixa ihop för att testa med turbopumpen om jag fick tag i en förpump, så blev aldrig fallet så denna testades bara till runt 50-60Hz, dock med hyffsat resultat.
Bara att haka på en 3fas pwm och mata en 3fas effektbrygga.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

xxargs: Har du länk eller lästips om RX2206 och att eliminera knorren?
Men eftersom jag absolut inte kommer att använda den för audio. Har du tips på bättre kretsar? Eller skall man satsa på en hoper OP-förstärkare och i så fall vilken/vilka skulle du rekomendera?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att du då kan göra en tabell över en sinus och få en µ till att spela upp den med erforderlig fasförskjutning, då kan man variera klockfrekvensen för uppspelningen inom vissa gränser utan problem.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Icecap: Jag började fundera på det när jag hittade denna appnote: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/ap ... umber/2081 fast jag tänkte lägga lite mer krut på uC, eller lite och lite, funderar på en Mega32. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Renesas M16C har en 3-fas PWM-generator inbyggd... just till avancerat motorstyrning. Mega32 kan nog klara det också, kanske inte på exakt samma sätt men ändå.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Eftersom jag är van vid AVR och har ett par Mega32:or liggande blir det både billigare och enklare att använda den.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tekko: just ja den visade du då, intressant skall testas tackar.
Skriv svar