Duger denna lödstation..

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Läs hela beskrivningen. Det tennet är märkt HMP, High Melting Point, och det står också vilket användningsområde det är tänkt för. Det är absolut olämpligt för normal användning och ger närapå garanterat foliesläpp och skadade komponenter.

Har Du inga krav på att Dina lödningar skall uppfylla RoHS så välj ett blyat tenn med låg smältpunkt. Ibland märkta LMP.

Ett blyat tenn ger mycket bättre lödningar och det syns tydligt på dem om de är OK eller inte. Med blyfritt ser det alltid ut som om lödningen varit "rörd" under stelningen, den blir aldrig blank och fin hur man än gör.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag svarade ENDAST på frågan: "Hur vet man vilket lödtenn som ryker lite?" därför tog jag det första jag hittade i Elfakatalogen utan hänsyn till smälttemperatur eller innehåll. Dessutom påpekade jag ju: "Om det är bra eller ej vet jag inte"

Marta: Kan du rekommendera ett bättre lödtenn på Elfa? Eftersom jag inte har något krav på RoHS kan detta ignoreras.
lovet

Inlägg av lovet »

MicaelKarlsson skrev:lovet: Ta ett lödtenn som ryker lite då det kan vara påfrestande för ögon och hals (Edit: med röken alltså! :) ) om du nu inte sitter med utrustning för att suga (blåsa) bort röken.
Ta ett No-clean flussmedel så slipper du det problemet med att rengöra kortet från flussrester.
hmm gubben på elfa sa att jag inte skulle ha ett sådant av ngn anledning :|

vad tror ni om detta lötennet ja hitta på elfa. Art: 82-911-14. Det står "aktiverat flussmedel" betyder det att jag inte behöver något flussmedel vid lödningen?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> betyder det att jag inte behöver något flussmedel vid lödningen?

Du ska *ALDRIG* behöva något (separat) flussmedel vid normal elektroniklödning !

Vilket normnalt lödtenn som helst borde/ska fungera.
Speciellt om killen på ELFA rekomenderar det för "hobbybruk"
så kan det knappast vara fel...

D.v.s i princip vilket som helst där det står "...och är lämplig för normal
lödning på kretskort..." i beskrivningen.

Notera också att det inte finns så många blyade tenn kvar, så det är
inte så många att välja bland...
lovet

Inlägg av lovet »

Ok, men vad har man då flussmedel till om man inte behöver det ? :?:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Läs igen.

> Du ska *ALDRIG* behöva något **SEPARAT** flussmedel

Alla rimliga lödtenn har flussmedel inbyggt.
Skriv svar