Billig mikrometer eller skjutmått bra?

Mr M

Billig mikrometer eller skjutmått bra?

Inlägg av Mr M »

Funderar på att köpa en mikrometer och ett skjutmått. Såg att biltema har billig mikrometer.

Vad tror ni om det? Duger det som biltema har?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fungerar säkert bra, har nog inte hårdmetallmätytor, så man får hålla koll på det om man mäter Mycket

sen beror det mest på vad man ska använda dom till, ?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Har själv köpt två billiga (mindre än 100:- st, halva priset då) på en OKQ8 mack och tycker dom fungerar riktigt bra. Känns stabila och ger mig tillräcklig noggrannhet som jag nöjer mig med i vardagen :)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Gå och känn på Biltemas mikrometer. Jag var på väg att köpa den men fick skruva lite på den vid servicedisken och beslutade att jag inte ville ha den.
hh

Inlägg av hh »

Det är ganska viktigt att man får känna på just den man har tänkt köpa.

Noggrannheten har det inte varit några problem med för min del, de jag har testat har klarat vad som krävs (använt samma kalibrering som för de dyra på jobbet).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För hobbybruk är Biltema's mikrometerskruv alldeles utmärkt. I varje fall det exemplar jag fick tag på.

Vad den har för mätytor vågar jag inte säga något om med säkerhet. Där är något som skulle kunna vara en fog och materialet intill mätytorna har en lite mörkare färg.

Mätningarna har bra repeterbarhet. Hur den absoluta noggranheten är saknar jag passbitar för att kunna kontrollera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då låter det som den har hårmetall i mätytorna, måste kolla det när jag har vägarna förbi

har en 2liters burk med div micrometrar och det är bra att ha
Dúnadan
Kontakt:

Inlägg av Dúnadan »

Hårdmetall är det sällan i mikrometrars mätytor. Däremot snabbstål (hss) ... hårt bra och slitstarkt... men sällan man sliter ut en mikrometer. Det är gängorna i den som tar stryk först.

Använd alltid den skruve med slirkoppling när ni skall mäta. annars kan nu "råka" kalibrera om den så den inte stämmer för 5 öre.

//Dúnadan
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ett alternativ för drygt 80kr med frakt: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6982
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jod, kolla i katalogerna så ser man hårdmetall som mätytor, även om man kollar på dom så har dom den mera gråa färgen som hårmetall oftast har
DrDjaevel

Inlägg av DrDjaevel »

Det är oftast hårdmetall på mätytorna, fördelen är att om den (mätytan)blir skadad lossnar det en bit och ytan förblir slät, dvs inget står ut.
Dyrare är oftast bättre, en digital rackare med minnesfunktion är svårslagen om man mäter mycke. Men om man bara "amatörmäter", som de flesta här antar jag, så duger ofta billiga bra. Slirfunktion som nämndes ovan är ett måste för att kunna lita på/repetera resultatet.
Höjdarmärket måste man ändå säga är CE Johansson, nu tillverkas de inte längre men får ni tag på en, så håll i dem. Reservdelar finns dock fortfarande å köpa.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De dyra vi har på jobbet tycker jag är sämre till funktionen än mitt biltema omöjligt att stänga av (nästintill iaf = batterislut) och inte lika solida heller. Kommer inte ihåg märket men det var inte billigt iaf.

För övrigt är det på biltema exakt samma som på CO, Jula och säkert fler också. Samma förpackning med exakt samma innehåll, bara logon som skiljer.
Skriv svar