Funderingar kring sinusvågoscillator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Funderingar kring sinusvågoscillator

Inlägg av MicaelKarlsson »

Behöver en sinusvågoscillator och hittade detta schema: länk eftersom jag skall beställa en del annat från Elfa tänkte jag höra med er om vad ni tror om mina alternativa komponenter.

Philips BAW62 istället för Toshiba 1S1588

Toshiba 2SK117 istället för Toshiba 2SK30ATM

Om ni har tips på enklare eller bättre sinusvågsoscillatorer tas dessa tacksamt emot. Jag har inte behov av speciellt höga frekvenser utan tanken är att experimentera med transistor- och OPförstärkarkopplingar samt aktiva filter. Så på sin höjd ca: 50kHz.

Även brusgenerator vore av intresse om ni har tips på länkar eller kopplingsschema!

OBS! Eftersom jag skall beställa annat från Elfa måste komponenterna finnas där så jag slipper betala frakt från olika leverantörer. Jag är sparsam men gillar Elfa som har ruskigt bra service och snabba leveranser.

Edit: Rubrikänring, jäklar vad svårt det var att få till rubriken! :twisted:
xxargs

Inlägg av xxargs »

wiener-oscillator...

hela den där ganska komplicerade reglerkretsen i underkanten kan i många fall ersättas med en liten glödlampa, NTC/PCT motstånd på rätt ställe (R3 eller R4). accepterar man lite smula dist och att amplituden påverkas av värme så kan även antiparallellkopplade dioder/zenerdioder användas (då över R4 om kvoten mellan R3/R4 ger något över 3 ggr förstärkning).

du bör hitta massor av olika kopplingar av den typen om du söker på wiener-oscillator eller wienerbrygga.

dioderna är ganska okritiska och vanliga 1N4148 borde duga om du inte jagar högrena sinusvågor i typ mer än 60 dBc till överton
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Tack för tipsen! :)

Hittade en ny, vad tror ni om den här?
Bred bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kan fint ta 1N4148 till dioderna och vilken småsignal N-kanal J-FET som helst duger nog fint.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Tack Icecap!!

Hittade en trevlig krets (hoppas jag) med ett schema här. Problemet är att jag inte är helt övertygad om kondensatorerna är i μF eller något annat, någon som vet säkert? Speciellt de för frekvensinställningen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

XR2206 gör en ungefärlig sinus, inte en ren.

Kondensatorer med ett '+' är elektrolyter, värden anges i µF, de andra kondensatorer är opolariserade, värden anges i pF enl. färgmarkering, detta betyder att 104 är 100000pF = 100nF. '104' läsas som "10 och sedan 4 nollor".
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har för mig att just XR2206 är rätt svår att få tag på, någon som vet mer? Jag har för många år sedan byggt AoE:s funtionsgenerator som bygger på just XR2206:an, den fungerar mycket bra och så vitt jag minns ger den en bra sinus utan distortion också...

/PeterH
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

PeterH: Kolla in Elfa, art. nr: 3-044-21

Tackar Icecap, man lär sig något nytt varje dag! :tumupp: :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan du ha nån nytta av en sån här?

(MadModder har en nästan likadan och är nöjd med den. :D )

Bild
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Hijackar lite tråd..
Jojje: Var hittar man en sådan där? Såg ju rätt trevlig ut.

/ Tompa
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Såna hittar man när dom lägger ner skolor. :D
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Fyyyyy så orättvist. Det e bara å grattulera. Jag har kollat runt lite ett tag efter ngt
liknande och, jaaaa de e ju inte gratis direkt.

Fundera på nått kinamek men man vet ju aldrig riktigt vad man får...

/ Tompa
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

När det snackas om kretsar för sinus, någon som vet krets eller koppling där man kan få ut 3-fas ifrån? Har ialf inte hittat någon krets som gör det men gott om kretsar för enbart en sinus..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu beror det ju på om det är variabel frekvens du vill ha eller inte. Att göra en 3-fas sinusgenerator på en fast frekvens är inte alls svårt, det blir strax "lite" svårare om frekvensen ska varieras.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är inte riktigt lika lätta att fixa till "3-fas" signaler som en enkel sinus genom att "bara ta en krets"... Jag gissar att du pratar om 3-fas starkström (380VAC)? Det krävs då ganska komplicerade kretslösningar och en hel del kringkomponenter vilket inte är något som vem som helst slänger ihop. Det finns en tråd i detta forum som beskriver just bygget av en sån här frekvensomformare... Det finns också en tråd där en kille säljer professionella enheter från Danfoss vilket kan vara en bra mycket bättre idé rent ekonomiskt, hans enheter ligger just nu på Tradera med ett startpris på 1000:-

/PeterH
Skriv svar