Fyllning av vättskefjädring i hundkojan.

Berätta om dina pågående projekt.
makervall
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 januari 2008, 18:33:13
Ort: Arboga

Fyllning av vättskefjädring i hundkojan.

Inlägg av makervall »

Ja så mycket elektronik är det inte, men ett projekt är det, och bilder finns det ;)

Allt började med att jag köppte den här vita Austin 850 -66 tidigt i våras.

Bild

Vättskefjädringen var tom på ena sidan, och rören var ganska dåliga så jag bytte rör på båda sidorna.

Men nu skulle fjädringen fyllas också. Humm. 18 bars tryck skulle det vara på vatten/glykol blandningen. Inget man fyller med cykelpumpen...

Så jag konsulterade grannen, som jobbar med att släcka bränder. Hans förslag var att fylla vättskan i en brandsläckare och trycksätta den som vanligt.

Sagt och gjort...

Biltemaglykol och vatten fylldes.
Bild

I med luft, 18 bar.
Bild

Humm ska den gå över grönt? Grönt va visst 16 bar.
Bild


Systemet skulle ju vakuumsugas också. Har man ingen vakuumsug så slaktar man närmaste frysbox.
Bild

Axeln som går mellan fjädringsdonet och svingarmen hade visst glidigt ur vid något tillfälle vilket resulterade i en kraftig smäll. Å sen var det bara å knalla in i garaget och leta fram ett nytt fjädringsdon :(
Bild


När det väl var monterat så fyllde vi högersidan utan problem, men av någon annledning så vill inte vänster fram resa sig. Felsökning pågår...


Så här ska systemet fungera, bilden tagen från
http://www.carbibles.com/suspension_bible.html
Bild


/Magnus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26558
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt!

Det är alltid lika skojj när det dyker upp ovanliga projekt som detta. :tumupp:


Rubriken fick mig att stanna upp en stund innan jag såg innehållet i tråden.
Jag läste det som "Fyllning av vätska i hundkojjan". Ah, smart.. så kan hunden hela tiden få kallt vatten när det är varmt ute.
Men.. så var det ju inte. :D
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

hehe - du vet väl att 18 bar är i samma region tryck som en bil-AC kondensor under full drift en hyffsat varm dag - så var försiktig !

... dock trodde jag tills nu att bara citroën hade hydralisk fjädring, men man lär sig...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24576
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Citroën har väl typ av aktiv fjädring eller så?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

"Activa" kom på några modeller (jag känner bara till Xantia Activa) med en aktiv gasfjädring runt om.

En sån bil ligger nästan helt plan i skarpa kurvor, riktigt fräckt att se.

Vet inte om polaren har kvar sin, det var ju tom en riktigt snygg bil.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24576
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Just ja det var ju gasfjädring inte hyrdaulik.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15461
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Både och faktiskt, citroens fjädring är gashydrualisk.
Olja förflyttar krafterna från fjäderbenen in i en gasklocka, gasklockan är fylld med kvävgas och gasens komprimering står för fjädringen. En restriktion i anslutninen till klockan förhindrar att oljan strömmar för fort och ger därmed dämpning.

Sen finns det på vissa modeller en extra klocka som är inkopplad som standard men kopplas ur vid hård körning vilket gör hårdheten i fjädringen variabel.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24576
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ah, tyckte det var något som inte stämde. Citroën är ju kända för sin hydraulik så det gick inte riktigt ihop för mig ändå med gas men då vet jag.
Skriv svar