Solcellslampa som laddar på dagen, och lyser på natten

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Som sagt "man lär sig av att experimentera!"

Måste erkänna att jag har varit lite feg på den biten, men en transistor eller vad det nu kan vara kostar inte många pengar :D
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Bra idé!

Nybörjarfråga: Vad tjänar jag på att byta till PNP?
För mig ser det ut som att det är samma sak som NPN, fast strömmen går åt andra hållet :?:
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Electric_man:

Nä, det är inte många slantar som står på spel :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

PeterH: Vad är det som är fel med denna kopplingen? Jag tycker det borde fungera, lite beroende på datan på fototransistorn.

mr.O...: Du ska gärna ha ett motstånd till varje LED när du parallell kopplar dem, annars kan det hända att en får för mycket ström och en för lite. Men nu är det nog dax att koppla upp på labbplattan och testa 8)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om jag tänker rätt kommer fototrissan vid belysning (dvs. dagtid) att släppa igenom positiv spänning (läs ström) till basen på NPN-trissan som då öppnar och släpper på ström till LED:arna. Detta innebär i så fall att lysdioderna tänds när det är ljust ute vilket blir precis tvärtom mot önskad funktion.

Om man istället använder en PNP-trissa kommer den positiva spänningen istället stänga transistorn och dioderna blir släckta när det är ljust. Genom att ha ett motstånd från basen på trissan till jord kommer trissan öppna när inte fototrissan belyses (dvs. på kvällen).

/PeterH
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mja.. Men det finns väll fototransistorer av påda sorterna? dvs som släpper igenom ström när det är mörkt istället?

Annars om man vill ha en sån som du säger är det ju rätt tänkt.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

PeterH skrev:Om jag tänker rätt kommer fototrissan vid belysning (dvs. dagtid) att släppa igenom positiv spänning (läs ström) till basen på NPN-trissan som då öppnar och släpper på ström till LED:arna. Detta innebär i så fall att lysdioderna tänds när det är ljust ute vilket blir precis tvärtom mot önskad funktion.

Om man istället använder en PNP-trissa kommer den positiva spänningen istället stänga transistorn och dioderna blir släckta när det är ljust. Genom att ha ett motstånd från basen på trissan till jord kommer trissan öppna när inte fototrissan belyses (dvs. på kvällen).

/PeterH
Jag skissade på det nyss!

Bild

Ritade det i Ktechlab i Ubuntu, och jag hittade ingen fototransistor tyvärr...

Har jag fått till något som stämmer med Peter H:s förslag? :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Behöver man verkligen fototrissan? Vi har 6 st sånna lampor och jag var helt övertygad om att de använda spänningen ut från solcellen för att bestämma om det är mörkt eller inte...

Har inte slaktat någon än dock :)

Får ta och missa lite med gräsklipparen nån da :D
JonasB

Inlägg av JonasB »

:?: Skulle man inte kunna koppla basen på PNP-transiston till solcellen?

/JonasB
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

varför inte bara en komparator innan dioden som jämför med en spänning som man justerar med en pot?

Bild

Oj, +,- ska nog bytas.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag fick en av våra här hemma, den måste kännt av ljust/mörkt med solcellen. för det fanns varken fototrissa eller fotoresistor i den
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

De flesta jag har sett använder fototransistor. Det blir enklare med en sån än att hålla på med komperator (för nybörjare)

Mvh
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Tack för kul idéer!!!

Men jag är nybörjare när det gäller elektronikkostruktion, så PeterHs förslag tyckte jag lät enkelt och bra! :)

Typ såhär: När det faller ljus på fototransistorn, så öppnar den, vilket ger att PNP-trissan stängs! Genom att ha ett motstånd från basen på trissan till jord kommer trissan öppna när inte fototrissan belyses (dvs. på kvällen).

Det lät kanonbra ju! :P
Jag såg ett fel i mitt schema! 500k ska ju sitta på basen på trissan.. Ritar om!

Nu sitter 500k på basen på PNP-trissan:
Bild

Motstånden som sitter i serie med lysdioderna ska givetvis inte vara på 1ohm, men jag var tvungen att ha något...

Vad tror ni? Med rätt komponenter kan det funka eller borde jag tänka om?
Det där med komparator lät lite onödigt svårt för en sådan grej... Den måste ju ha matning med...
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Klargörande: Jag är nybörjare på den här typen av elektronikkonstruktion, men jag har byggt en och annan rörförstärkare efter scheman jag hittat på nätet, så jag kan löda och pula 8)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

fototransistorn är vänd åt fel håll, och PNP transistorn också, annars ska det nog fungera.
Skriv svar