Just sjutton! Lite beroende på färg så börjar de lysa vid typ 1.5V. Röd verkar börja funka vid 1.4-1.5V De flesta vill ha några tiondels volt mer tror jag...
Det är nog mera riktigt!
Fast jag hittade små röda på conrad som kräver minst 1.6V
Det är inte så lämpligt att ladda parallellkopplade batterier. Inte seriekopplade heller va? 3.2V från panelen är bara lite för mycket för två batterier i serie...
Två i serie ska inte vara några problem tycker jag. På kjell har de R03 (AAA) NiMh på 1000mAh, ett 4-pack för 99kr. Om du kör så att du får 3,2v från solcellen så blir det C/10 där också.
En fototransistor klarar normalt sett inte den strömmen, så om du låter fototransitiorn driva en lite större NPN transistor istället (som i sin tur driver LED'na).
Gärna ett motstånd från basen till jord också (typ 100K-1M beroendepå fototrissa) för att vara säker på att trissan stänger helt när fototrissan belyses. Sen behöver nog fototrissan bytas eftersom den nu öppnar när solen lyser och du vill väl att dioderna ska lysa på kvällen?
Prova att byta transistorn till en PNP och koppla 100K motståndet till basen på den istället för till kollektorn på fototrissan... Kanske funkar men koppla gärna upp på labbplatta, medans du labbar kan du ersätta solcellerna med ett labbagg