Automatisk gräsklippare

Berätta om dina pågående projekt.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Min fungerar rätt bra så länge gräset inte är för tjockt. För att den skulle fungera riktigt bra så skulle man tillverka den så som den fungerar på Husqvarna modellen. Där sitter det en extra skiva under klippskivan som kan rotera fritt vilket för att gräset inte bromsar klippskivan.

Här är i alla fall en bild på min skiva när den klipper:
Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Chrille: Det ser ju bra ut, du kör med rakbladsliknande knivar eller? Vilken effekt kör du motorn på? Du har ingen bild på när den är stilla så man kan se konstruktioner hur det sitter ihop m.m.

Vad gör den extra disken under klipparen för nytta på husqvarna robotarna, hängde inte riktigt med där :)

Mvh

Edit: Vilken hastighet kör ni era gräsklippare i när de klipper?
Andersfiskar

Har inget kort....:(

Inlägg av Andersfiskar »

Finns det någon som har en design/schema på moderkortet som man kan använda för att etsa och löda ett eget? Får inte tag i Robotshop. Jag är tacksam för all info jag kan få om kortet... Hur ser baksidan ut?

Den extra disken under klippdisken skall förhindra att gräset bromsar klippdisken. Den sista disken står alltså i det närmaste still och resten med knivarna kan rotera utan att bromsas av "släpande" gräs..
(Hoppas det var ok att jag svarade..?)
//
Anders
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Andersfiskar: Aha, Då fattar jag :) Det låter ju som en rätt smart sak!

Vad är det för skivor ni använder till att ha knivarna i?

Edit:
"..någon som har en design/schema på moderkortet"
Om du ska etsa det själv, är det inte bättre att cad'a ett eget då så får du de funktionerna just du vill ha? (Så tänker jag göra, fast till en PIC)
exeqt

Inlägg av exeqt »

..... det var det jag var inne på i mitt PM till Andersfiskar.

Det lilla jag grejat med PIC hitils och all feedback jag fått när jag sagt att det sitter en Basic Stamp 2 i robocut, har fått mig i samma banor som squiz3r resonerar.

Det är begränsat med pinnar och funktioner i BS, bättre att göra ett eget kort runt en kompetentare PIC om man inte får tag i ett färdigt kort.

Jag saknar redan lite pinnar som jag aldrig kan få utan att lägga till / byta PIC.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag kör med en motor som heter D4387 och den har du datablad till här:
http://www.transmotec.com/PDF/Catalogue ... W-500W.pdf

Har fixat några bilder på klippdisken också:
Bild1
Bild2

Angående den extra skivan så var det som Anderfiskar sa...och jag det var ok att du svarade :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ganska stark motor ändå.. Det var inte mycket av knivarna som går utanför skivan! Hmm.. Mycket att tänka på när man ska bygga en sån :)
Andersfiskar

Inlägg av Andersfiskar »

squiz3r och exeqt: Visst kan det vara så att man skulle kunna få ut mer om man gör ett eget kort från grunden utifrån egna krav, dock förutsätter ju det att man klarar av det, och jag är inte så säker på att jag gör det. Därför var jag inne på att i stället "kopiera" ett kort och använda exakt de komponenter som finns på orginalet. Lödning och mekanik känns överkomlligt, men mina elektronikkunskaper stäcker sig till att räkna ut motstånd till dioder... :?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Andersfiskar:Dags att börja lära sig då? ;)

Det det i stora drag handlar om är att lära sig förstå datablad och assembler sen klarar man det mesta 8)

Man börjar med att blinka lite dioder och vips så snurrar en klippare på gården. Troligen blir den klar till vintern (vilket år säger jag inte) men då är den iaf ett resultat av eget arbete.

Vill man bara ha en färdig rekommenderar jag köp av en automover sett i tid och troligen pengar blir det billigast.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Re: Automatisk gräsklippare

Inlägg av cobree »

Hej hur går det med era klippare, eller gör ni som jag letar upp mer roliga projekt att börja eller försöka slutföra, jag börja på ett avancerat klipparprojekt där den skulle styras av ljudfyrar istället för nedgrävd tråd. Men idag skulle jag nog satsa på GPS i hop med ngt referens system, ljud ljus, varför inte ett visionsystem..... Tanken var att man första gången lär klipparen terrängen, karta eller gå runt med den för alla hinder, sedan klipper den efter beräknad algoritm effektivast, givetvis varannan gång med 90 grader vinkel, noggranhet som behövs räknande vi med ca +/-3 cm för att klara frugans rabatter....

Det är ju inte den roligaste saken att gräva ner tråden och givetvis kommer man att gräva av den varje sommar.....

// Conny
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag började på en avancerad variant som också skulle hålla koll på sin position. En stationär PC stod för datakraften och klipparen skulle vara en dum slav som rapporterade in allt som dess sensorer avslöjade via radiolänk och sedan körde enligt order från PC.

På så vis skulle jag ha tillgång till massiv datakraft och en stor skärm att visualisera på. Samt kunna köra programmet i debugmode, trycka stop, ändra, kompilera om och fortsätta köra på några sekunder.

Men hösten kom och intresset svalnade, men kanske man skulle börja lura lite igen... först ska dock ett annat projekt köras i mål.

Huvudmotorer är som vanligt ett problem, vill inte lägga särskilt mycket pengar på något som bara är ett experiment.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

cobree skrev:Det är ju inte den roligaste saken att gräva ner tråden och givetvis kommer man att gräva av den varje sommar.....
Jag har en Automower med motsvarande funktion. Att lägga tråden är inga problem. Den behöver inte grävas ner. Bara att lägga den ovanpå gräset och spänna ner med klammrar. Den växer ner i gräsmattan sedan efterhand. Däremot kommer man naturligtvis att att kapa den en eller annan gång...

Hittills två ggr på ungefär två år. Men det är rätt enkelt att laga. Löda och krympslang så funkar det igen.
exeqt

Inlägg av exeqt »

knack knack, *återupplivning*

Håller på med min robot igen, hur går det med era?
Nu börjar ifs jag jobba måndag och hösten är väl här när man minst anar det, men det är så kul o bygga.

Men jag har faktiskt kört den idag typ 10min, (innan knivarna ramlade av), inom ett "demo" område.
jobbat lite med temporär laddstation idag, men vi får se om den hinner bli funktionsduglig.

Hur har ni gjort med era laddstationer föresten?

Edit: föresten, klippmotorn, M3929, verkar svår o få tag i. Har ifs inte ringt runt, men den finns inte på webshopparna längre. Är det någon som har ett bra alternativ?
Anders_Peter

Inlägg av Anders_Peter »

Är nyfiken på om det är problem med vibrationer från knivdisken, alltså om den inte är helt rund eller balanserad?

Hade funderingar på om man kan såga ut en med sticksåg och sedan svarva disken rund, kan det fungera?

Hur har du kapat till din disk?
exeqt

Inlägg av exeqt »

Min klippdisk består av 2 tunna plastskivor. Vet inte exakt vad för plast.
Men den går att klippa med plåtsax, så det är det jag gjort.

Den är då inte exakt balanserad, men det är väl inte säkert den skulle varit det ändå, med knivar och fästen som kanske slits lite olika.

Mitt problem just nu är att jag har försökt göra en liten axel mellan motor o disken, då jag inte får ner motorn genom chassit mer. Och med den klena motor jag har så har det bara havererat.

Jag har däremot en 12V 3A datorchassi fläkt, på 190 CFM som jag inte vill, men kanske blir tvungen att slakta. Då kommer man få kräm i maskinen.
Skriv svar