Radiostyrd mini-gräsklippare [BILDER]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

Väldigt coolt projekt. Jag har ju en bil hemma jag med, när jag tänker efter.. från 80-talet. :o

Kunde inte låta bli att fantisera om hur automatisk uppladdning skulle fungera. Någon slags docknings station.

Hur mycket låter den, skulle man kunna låta den köra hela nätterna utan att grannarna hör? Som en liten arbetsmyra. :lol:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

feedback: Den låter en hel del, mycket mindre än en bensindriven men jag tänkte att den skulle köra ut från "hundkojjan" på dagarna och klippa. Självklart ska man ha självladdning på den :D Jag har en idé om hur det skulle fungera.

Pejlaren: Om den kör ute och klipper hela dagarna kommer den nog göra en heldel nytta. Och sen ska den såklart köra kantklippningsprogrammet en gång (eller kanske två gånger?) per vecka :).
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Vad ska den ha för hjärna när den blir autonom i framtiden?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

digitaliz: En PIC-processor, vilken har jag inte bestämt än. Antagligen blir det en av de kraftfullare i 16F-serien.

UPDATE!

Jag böjde till kniven lite så att den fungerar som en fläkt (som digitaliz sade). Det blåser faktidskt riktigt bra, men tomgångsströmen ligger nu på 2,5A istället för 0,5 som det var innan.
Bild

Sen satte jag ett (temporärt) snöre för att hålla upp klippbordet bättre. Detta gjorde välldigt stor nytta!
Bild

Efter ca. 1 minuts klippning såg det ut såhär.. Hela klipphuset är fyllt med ungefär 1 liter gräs.. Detta måste fixas till på något sätt..
Bild
Bild

Två filmer:
(Lite svårt att styra när man ska filma på samma gång) Man ser inte så bra på filmen, men det blir fina spår efter den :).
http://www.youtube.com/watch?v=kX5PIhDIn6g

Tyvär orkar inte bilen köra längre när det tar imot i det höga gräset, så jag får köra lite fram och tillbaks. (I slutet trillade kniven av..)
http://www.youtube.com/watch?v=LqeILtm9PZQ

Det som måste fixas nu är ett starkare fordon än bilen, och en bättre infästning av kniven.

En idé på infästning av kniven: (Den nedre delen är en rund metall cylinder sedd från sidan)
Bild
Det gängade hålet på sidan är för att spänna fast den i axeln, och de två i botten är för att skruva fast kniven.

//Squiz3r
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Du kan kanske byta ut det där gallret på ovansidan mot en vinklad kåpa, så att du blir av med gräset. (Eller bygg en uppsamlare som komprimerar gräsklippet till kuber och släpper ut dem bakom klipparen :lol:)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Om du sätter ett rör på den som leder bort gräset några cm från bladen så kanske nätet inte behövs eftersom man då inte kommer åt bladen med fingrar eller liknande. Det optimala är väl dock att göra som korp säger, försöka samla upp gräset i någon sorts behållare.

En variant istället för en stel kniv är att ha en sån här klippdisk där knivbladen sitter fast i varsin axel så om något kommer i vägen så viker de sig, men när de klipper hålls de ute av centrifugalkraften.

Lycka till med fortsättningen!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har klippt upp två hål i gallret nu, så förhoppningsvis kommer gräset flyga ut där (rakt uppåt) och spridas ut jämnt över gräsmattan :).

Nu håller jag på att försöka sätta fast kniven lite bättre så den inte trillar av hela tiden, sen ska jag testa om gräset flyger ut som jag vill
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mini UPDATE:

Här är luckorna som jag gjorde i gallret så att gräset kommer ut. Fungerar klockrent, inget gräs alls fastnar på insidan nu!
Bild

Och den nya fastsättningen av kniven. Halvcirkeln är helt fyld med smältlim så det går runt kugghjulet (som sitter fast HÅRT på motoraxeln) och sedan runt kniven. Så detta borde inte lossa sålänge kugghjulet inte gör det..
Bild

Jag funderar lite på vad jag ska ha för batterier i den.. Eftersom vikten inte spelar jättestor roll nu tänkte jag satsa på något billigt denna gången, och det är väll blybatterier som är billigast? Jag kollade lite på biltema, och där hade de ett 12v/7,2Ah som väger ca. 3kg. Mer än 3kg batterier bör man nog inte lasta på den då det känns som om det kommer bli trögt att köra med den då.. Så det hade kanske varit bättre med några lättare batterier ändå. Finns det några ganska billiga batterier som tåler konstant utag på ca. 8A och väger mindre samt inte är försvåra att ladda (Inte LiPo!)??

Mvh
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

http://www.cheapbatterypacks.com

Där har du billiga och bra batterier :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm.. Om man ska ha ett 12v/4Ah batteripack där kostar det ca. 500 spänn.. Är det så dyrt med NiMh? Jag har ingen lust att lägga ner för mycket pengar på det, köper jag en blyacc blir det mycket billigare för mycket större kapacitet.. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra då..

Mvh
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

blyacc är väl lite känsligt för djupurladdning har jag för mig ?

men vet i alla fall att om du skrapar ihop till ett acc från "CBP" så har du ett acc att räkna med, kan leverera rejält med ström för att klara av, t ex att du startar motorn eller kör på en större grästova, utan att dippa så mycket i spänning.

Du har grym energi och "Do-It-Yourself" glöden lyser fint i dina projekt :wink:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

squiz3r: du kan ju göra en liten vagn bakom "bilen" som du har batterierna på :roll: :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har kommit fram till att min klippanordining inte går att använda, även om den fungerar bra så tar den för mycket ström.. Så det får bli någon som liknar den på RoboCut robotarna, en disk med rakbladsliknande knivar på som sitter skyddad under roboten.

Angående hastighet.. Om jag har räknat rätt kör automower i 0,10m/s (mindre modellen) och 0,15m/s (större modellen), så att det kanske är en bra hastighet att gå efter. Om jag då vill ha hjul som är 15cm i diameter (mindre än så vill jag inte ha..) då måste jag ha motorer som går i ca. 15 RPM. Var hittar man sånna motorer? Den långsamaste som de har på Lynxmotion (och hobbytronik) är på 66 RPM dvs, ungefär 5ggr för snabb! :shock: Jag vill inte behöva pilla med kuggjul m.m. utan köper gärna en färdignerväxlad motor.

Mvh
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

N04BQ kanske kan vara av intresse? 19 RPM vid 12 V med 6 mm axel.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

aa.. Det verkar ju vara en passande motor, är det någon som har köppt något därifrån? Har alldrig hört det innan :S. Annars är ju priserna helt okej.

JonasJ: Du kan inte plocka hem något sånt? Hade ändå tänkt att bestalla en motor från dig, så det hade varit det smidigaste 8)

vad menar de med gf.cm, är det gram-cm? Isåfall är det 12kg-cm på de motorerna?

Edit: Nej! Det var ju pund, jag räknade på dollar.. Då kostar ju en sån motor typ 400 kr.. Det va inte billigt :S
Skriv svar