Radiostyrd mini-gräsklippare [BILDER]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Radiostyrd mini-gräsklippare [BILDER]

Inlägg av squiz3r »

Mitt senaster projekt, har hållt på med det under denna dagen. Det är en liten radiostyrd gräsklippare, eldriven, baserad på en gammal RC bil och en skruvdragar motor.

Jag kan inte riktigt se vad man skulle ha för nytta av denna (möjligen med en trådlös kamera, men nää... :)), men tanken med den är inte att den ska bevaras. Jag har länge funderat på att bygga en autonom robot gräsklippare, men har fått problem med klippdisken (jag vill inte använda vassa knivar eftersom det är så lätt hänt att människor/djur skadar sig) så detta fordonet är tillför att testa själva klippanordningen.

Här är bilen. Det är en som jag använde när jag var liten, men det blev många problem med den så den har stått oanvänd länge.. Jag började med att plocka av ett av fram hjulen som var nästan helt fastlåst och smörjde axeln m.m. Sen var det batterierna, 9,6v NiMh, de var helt slut allihopa så det gick inte alls att köra.. Detta löste jag genom att klippa av kontakten från ett av dem och göra en liten adapeter så att jag kunde koppla in mina 7,4v LiPo batterier (900mA) istället. Att spänningen är lägre märker man inte mycket pga. att den interna resistansen är mindre i dessa.
Bild

Klippmotorn, som sagt är det från en 18v borrmaskin. Tog en metallbit och slipade rund (!) på kanterna så att man inte ska kunna skada sig så mycket på den, sen mätte jag ut tyngdpunkten och limmade fast den på motorn (efter att ha slipat mycket) med en massa superlim. Detta var det bästa sättet jag kom på..
Bild

En pappmall till klipphuset.
Bild

Aluminiumbiten börjar ta form..
Bild

Och påskruvad på bilen (med två M3 bultar)
Bild

Klippte till ett stålnät och nitade fast över klipphuset så att man inte kan sticka in några fingrar där.
Bild

En batterihållare för två bly-batterier (6v, 1,3Ah). Gjord i två ihopnitade alubitar och vaderad med skummgummiplast.
Bild

Allt på monterat. Även en mulimeter för att mäta strömen till klippmotorn.
(Totalt 5 olika batteripack, ett till trådlösa kamera, ett till belysningen, ett till klippagregatet och ett till bilen samt ett till multimetern.. Man borde standardisera spänningen lite mera :))
Bild

När jag skulle testköra den så trycktes knivskyddet ihop så att kniven slog i den och trillade av.. Man vill inte ha in fingrarna i denna trots att den inte är vass, jacket i aluskyddet går nästan rakt igenom, det är ett tydligt "sår" på utsidan av skyddet också.. :)
Bild

Detta var allt för idag.. Vad tycker ni?

Mvh.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Coolt :D ser fram emot bilder från spåren i gräsmattan :D
Istället för en kniv skulle du kunna använda en tråd, som i en trimmer. På så sätt slipper du problemet med att kniven lossnar om den slår i nåt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Istället för en kniv skulle du kunna använda en tråd, som i en trimmer"
Då måste man ha mycket mycket starkare motor, och det vill jag helst inte.. :) Sen går tråden isönder efterhand, så då måste man ha någon automatiskt utmatning på den..

Men annars är det en god idé

Mvh
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Liten update :), limmade på kniven igen och gick ut och gjorde ett fälttest.

Det nya LiPo batteriet, nästan lika många Wh som det gammla, och det gammla tog upp hela detta facket. Skulle få in 3 stycken LiPO där om jag ville..
Bild

Och adaptern som jag skrev om innan
Bild

Klipte av lite av skyddet där bak så att det inte skulle släpa så mycket i marken. (tror det var det som gjorde att kniven slog i innan..)
Bild

Ute i fältet. Tyvär blev det välldigt stort motstånd från knivskyddet så bilen orkade inte köra.. Här har jag dragit den (baklänges) i ungefär 0,5m/s. Framlänges klipper den inte lika bra eftersom skyddet är lägre där bak..
Bild

Fortfarande i trädgården..
Bild

Efter mindre än 2 minuters klippning såg det ut såhär..
Bild

// Squiz3r
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Varför inte göra skyddet runt bladet öppet på framsidan så gräset inte först böjer sig. Typ som det är på trimmers. Dom har bara skydd baktill, det gör att gräset också inte samlas inne i skyddet utan flyger ut.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

GeekJoan: Tänk dig då när det ligger en liten katt på gräsmattan och min robot kommer farande, hur tror du det skulle bli? :wink: Annars hade det ju varit mycket smidigare..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Den som håller i RC-sändaren får väll även hålla uppsikt efter katterna...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Sodjan: Gissar att någon inte läst hela tråden :). Det ska bli en autonom robot sen, bara tillfälligt radiostyrd
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ok, då får det bli sensorer som stänger av det hela om något är i vägen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

När det gäller farliga saker på robotar litar jag inte riktigt på sensorer, så jag vill gärna ha något mekaniskt skydd.. :) Och sen kan den ju inte hålla på och stänga av varje gång den kommer till en vägg eller annat där den ska vända.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Coolt! Den kunde ju klippa :D
Vanliga gräsklippare har baksidan av knivarna formade som fläktblad så att gräsklippet blåser ut genom ett hål i kåpan...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"...blåser ut genom ett hål i kåpan..."
mm. Jag funderade på det. Det får det nog bli om jag får ordning på resten.
Frod

Inlägg av Frod »

Självklart ska du köra på sensorer, men om inte, så kanske kan du sätta en propeller på samma axel eller byta ut metallbladet mot en propeller, så du suger luft nedifrån och upp. Möjligen kan du få gräset att resa sig då.

Ser framför mig en radiostyrd bil med en gräsvulkan framför sig.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Inte för att vara nån glädjedödare eller så... Men det lär ta ett tag att klippa gräset med den där pyttekniven.. :?

Vore det inte bättre att autoamtisera en vanlig gräsklippare? Lär ju finnas hur många gammla gräsklippare som helst som man kan bygga av... Fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning, en motor (eller växel-lösning) för varje sida, backa en sidan och kör den andra framåt för att svänga..
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hehe!! måste testa detta!! :P
Skriv svar