Hej vänner
Håller på att byta ut en omkopplare i hallen som dumt nog sitter bakom en klädhylla till en som sitter vid trappen. Den bakom hyllan är för hallbelysning och utomhusbelysning. Den i trappen är förstås för trappbelysningen och kan slås av och på både uppe och nere.
Eftersom det inte finns någon infälld omkopplare med två enkla och en trapp tänkte jag använda en med tre enkla plus ett relä i botten på den infällda dosan. Se bild: Tänk givetvis allt för 220volt
Tyvärr. Och det känns litet dumt kommer relät att vara draget för att hålla en belysning släckt. Men det finns väl inget alternativ om inte någon av er har en bra idé. Om inte är det något problem att ett litet 220v relä ligger draget för alltid? Det på elfa 37-062-49 drar ju bara typ 8mA?
Nu använder du ju inte tre brytare i exemplet du gav. Men kan inte en dubbeltrapp fungera? Eller varför inte bara sätta en dubbeltrapp och en enkel brytare?
Du får tänka två till enkla brytare till den högra. En för utomhusbelysningen och en för hallbelysningen.
Så du menar att det finns 2 trapp och en enkel i samma enhet?
Alltså i samma apparatdosa. Då kunde jag ju använda en trapp som enkel brytare.
Kan du ge någon länk till en sådan vore jag tacksam.
Håkan
Så det finns dosor som man kan fälla in utifrån så att säga. Utan att riva väggen och fästa i en regel Perfekt det blir bättre än en utanpåliggande för den sitter så nära ledstången. Har du någon länk till en dylik dosa.
Tack för alla svar. Nu har jag tre alternativ föhöjning, senildosa eller relä.
Får ta mig en ny funderare
Billigast blir nog en senildosa å andra sidan slipper jag borra och borra fel typ över ett ingående VP-rör om jag väljer en förhöjning. Relät kostar 80 spänn på ELFA.
Men för att återgå till min första fråga. Nog kan väl ett 220 volts relä alltid vara på utan problem?