Hemsidan går inget bra efter byte av IP-nummer

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Hemsidan går inget bra efter byte av IP-nummer

Inlägg av MadModder »

Uppgraderade min lina idag till 30Mbit/s, och då fick jag nytt IP.
Av någon anledning funkar inte min hemsida ordentligt nu. Det stannar mitt i och sen blir det massa PHP-fel. Jag har inga referenser till IP-numret någonstans, utan alltid till domännamnet, och DNS:en rapporterar rätt IP-nummer när jag kollar. Någon idé om vad det kan vara?

temp-mappen där jag har alla filer som länkas till från forum mm funkar som det ska, inkl. min kod för att visa innehållet där.

Jag har Windows 2000 och Apache + PHP.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det kan ta upp till 48 timmar innan dns'erna blir riktigt uppdaterad, det är bara att vänta, tyvärr :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men halva sidan funkar ju, och sen bara stannar det för att PHP gör nånting...
Förresten kör min ISP med dynamiska IP enligt avtalet, men jag har haft samma IP i alla år.
Förresten hade jag ju ADSL undertiden jag startade hemsidan, och då blev det ju nytt IP lite titt som tätt också, så jag förstår inte ritkigt hur det här går ihop sig. Körde DynDNS-klient då.
Jag har gått in på mitt domänkonto och lagt in den nya IP-adressen manuellt. Pekningen ändrades ögonblickligen. Jaja, vi får väl se.

[edit]
Hoppsan. där var det igång igen. Doh... nu kan jag ju inte försöka kolla vad som var fel. Hade inte hunnit kolla vad alla inbyggda PHP-variabler rapporterade för IP... Nåja. Nu funkar det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kör du dynamiskt och använder dyn-dns tjänster så är det bara "dyn-dns" dns som uppdateras, alla andra dns'er pekar på "dyn-dns", som sedan re-direktar dig till ditt IP-nr, eftersom det då bara är en dns som skall uppdateras, går det väldigt snabbt.

Vad som nu händer är att ett antal servrar skall informera sina överordnade om att ett ip/url skifte skett, vilket oftast bara sker vid bestämda tidsintervaller, därför kan det ta nästan 2 dygn innan det slagit fullt ut (som ringarna på vatten ungefär).

Att sidan stannar upp, och blir "halv" beror förmodligen på att du har flera HTTP "get" på sidan som pekar på ditt domännamn.

Kör du fast dedikerad IP på din server, har du den hemma?, så kan du använda ip'n istället för url'en då funkar det nog bättre.
Kör du med virtuell server, funkar inte detta, tyvärr.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag har servern hemma.
Men varför skulle jag få olika IP på olika ställen i koden? Det är väl samma DNS som jobbar åt mig hela tiden när jag vill till samma ställe?
Jag ser inte varför jag skulle få ett IP på en rad, och ett annat på en annan rad, fast jag kör med samma anrop...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan inte vara helt säker på att det är samma dns som svara vid varje anrop, därför blir det på detta viset, tyvärr, det är så internet är konstruerat.
Skriv svar