Radiostyrd bil
Radiostyrd bil
Funderar på att införskaffa en radiostyrd bil och undrar om alla "digitala" servon i princip styrs på samma sätt genom att lägga ut en pwm puls bara.
Futaba har information på sin sida och det som är intressant är om traxxas servon beter sig likadant, någon som har erfarenhet av detta eller vet något?
Futaba har information på sin sida och det som är intressant är om traxxas servon beter sig likadant, någon som har erfarenhet av detta eller vet något?
Ska du ha bra kvalitet ska du onekligen köra med Futaba. De har överlägsen kvalitet. Att köra med digitala servon är ju bra så men om man ska vara ärlig är det inte så stor skillnad såvida du inte tänker köra på proffsnivå.
Dock skulle jag rekomend era dit att använda den nya sortens sändare. Med 2,4 GHz teknik.
http://www.skanedrakar.se/product_info. ... oohgdbv737
Ett exempel.
Du har mycket bättre genomtränglighet, räckvidd etc. Kostar mer, japps det gör dem men det jag använt dem med flygplan etc så har det bara varit positivt!
Dock skulle jag rekomend era dit att använda den nya sortens sändare. Med 2,4 GHz teknik.
http://www.skanedrakar.se/product_info. ... oohgdbv737
Ett exempel.
Du har mycket bättre genomtränglighet, räckvidd etc. Kostar mer, japps det gör dem men det jag använt dem med flygplan etc så har det bara varit positivt!
Det var bara nåt jag hörde från nån som kör med dessa nya sändare. Och de hade betydligt bättre räckvidd än med 35/27 MHz sändarna, samt att det hade minre inverkan med mer träd runt om.... Men kan ha fel, inte säker så.
Jag ska ärligt talat vara helt ärlig och säga att jag har tyvärr inte en blekaste aning om de styrs på samma sätt.
Skicka ett mail till återförsäljare/tillverkare?
Jag ska ärligt talat vara helt ärlig och säga att jag har tyvärr inte en blekaste aning om de styrs på samma sätt.
Skicka ett mail till återförsäljare/tillverkare?
- jonnorberg
Ett digitalt servo fungerar på samma sätt som ett analogt bara att uppdateringsfrekvensen internt är mycket högre och precisionen blir högre.
EDIT:
Uppdateringsfrekvensen är tydligen 6ggr snabbare till motorn. Alltså 300Hz istället för 50Hz. Ett digitalt servo går att programmera då det är en microkontroller i den. Man kan ställa hastighet och vinkel och säkert fler saker. Dock så drar de mer ström pga högre uppdateringsfrekvens.
EDIT:
Uppdateringsfrekvensen är tydligen 6ggr snabbare till motorn. Alltså 300Hz istället för 50Hz. Ett digitalt servo går att programmera då det är en microkontroller i den. Man kan ställa hastighet och vinkel och säkert fler saker. Dock så drar de mer ström pga högre uppdateringsfrekvens.
Att de drar mer ström är egentligen inget problem, motorn som tar bilen framåt dra åtskilligt mer.
Har läst www.futaba-rc.com/servos/digitalservos.pdf själv
Har läst www.futaba-rc.com/servos/digitalservos.pdf själv