kartongtransport

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Titta, där är den, mycket lockande att prova när jag var liten.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag tror på ett lodrätt rullband med hyllplan vinkelrätt som man kan ställa kartongerna på, Så kanske man kan sänka hastigheten mekaniskt med hjälp av att man kopplar på en stor fläkt på en av rullarna för rullbandet, eller så drivs de av en elmotor.

Hyllplanen kanske måste gå i nån slags räls på vägen ner, annars så måste de nog vara ganska bra spänning på bandet så att inte hyllplanen tippar utåt vid belastning,

Antal hyllplan är ju valfritt, man skulle kunna ha 2 på så man bara kan släppa ner en kartong i taget.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Jobbade på posten för en massa år sedan och de hade olika rutchbanor utav plåt som oftast fungerade.
Nackdelen var att det fastnade tejp på dem och blev det tejpade området för stort så fastnade paketen i det och det var minst sagt varierande lådor som åkte där.
Någon fick för sig att skicka upp en bilmotor och en annan gång tunna champagneglas, båda glider men ger "extrajobb" lol.

Det finns speciell färg som målades på ibland som gör det hela glatt och paketen gled bra igen.
Men IKEAs system med längsgående rör/stänger var överlägset i prestanda.
Där åkte paket från många våningar i den takt kunderna shoppade.
De krockade aldrig vad jag kunde se men så var det bara personalen som kunde skicka iväg varorna.
Borde gå att tillverka lätt i indien antar jag.
Antar att man behöver material svets och vinkelslip.
Skriv svar